Svar: Falde i søvn - uden opkast :-)
27. april 2009
Alder:
21 mdr.
Kære glade forældre
Tusind tak for jeres tilbagemelding, som jeg har valg at lægge på hjemmesiden, da jeg tror rigtig mange forældre, vil kunne drage nytte af dine tanker og erfaringer ...
Jeg tænker nemlig at du har fuldstændig ret i de ting du skriver, der kan meget vel være tale om infektioner i forbindelse med vuggestue, umoden mavemund - men bestemt også om stress. Behov for ro, hjælp til at finde sig selv, finde ud af alt det der sker omkring sig osv.
Du har jo ret i at vi som voksne også kan få det dårligt i eksamenssituationer, ved jobskifte osv. og vi kan sågar spørge os for, når vi er i tvivl om noget. Små børn bliver jo mere eller mindre bare placeret i en hverdag, som de så må forholde sig til og at starte i pasningsordning er en naturlig svær ting for mange børn, som de bruger utroligt mange ressourcer på. At starte pasningsordning stiller både fysiske, emotionelle og intellektuelle krav - og det kan børn normalt godt klare, når de er sunde, raske og stærke, men selvfølgelig er det hårdt og selvfølgelig vil de reagerer - nogle kaster op, vågner om natten med mareridt, andre bliver fysisk udadfarende, slår, sparker osv. Reaktionen er forskellig, men reaktionen er naturlig.
Jeg har engang læst (det er nok 3 år siden) at man i USA havde undersøgt børn, der skulle igang med indkøring i institution. Man havde målt mængden af stresshormon i kroppen inden institutionsstart og så målte man det igen efter institutionsstart. Undersøgelsen viste at stresshormonerne var stærkt forhøjet i 2-3 måneder efter indkøring og at det således virkelig var noget der påvirkede børn ... Tankevækkende.
Så dit brev, dine tanker osv. er hermed videregivet til andre, som ganske givet kan drage nytte af det :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske