Brev:
Falde i søvn - uden opkast :-)
27. april 2009
Alder:
21 mdr.
Falde i søvn - uden opkast :-)
Kære Helen.
Jeg skrev til dig i starten af marts, fordi vores datter, Sally, gennem 3-4 uger havde kastet op hver aften efter at være faldet i søvn.
I dit svar skrev du, at jeg gerne måtte melde tilbage, hvordan det gik, så det vil jeg gøre.
Hun fortsatte faktisk med at kaste op indtil skærtorsdag! Så begyndte det at blive mere "gylp" i forbindelse med hoste, for at gå helt væk efter få dage.
Vi er bare så glade. Vi ved ikke, hvad der forårsagede opkastningerne. Børnelægerne på Hvidovre, som vi har set to gange og skal se sidste gang imorgen, har heller ikke noget klart bud. Sally har hele vejen holdt sin kurve, og hendes højde og vægt er alderssvarende. Derfor har hun heller ikke været til en gastroskopi.
Jeg tror selv, at det har skyldtes flere ting, som jeg har "plukket" mellem alle de bud vi har fået fra sundhedsuddannede:
Dels noget "vuggestuepest". Sally startede institution efter nytår. Hun har haft diarré med opkast og feber 2 gange siden hun startede institution. Måske har de mave-tarm-infektioner givet en irritabel tarmslimhinde i efterforløbet?
Måske en umoden mavemund, som ikke kan tackle, at hun lagde det meste af sit madindtag efter at være kommet hjem fra vuggestue - dvs. mellem 15 og 19? Nu er hun faldet til og spiser helt sikkert bedre i vuggestuen, og nok lidt mindre hjemme.
Og så min egen helt uvidenskabelige forklaring. Stress. Over alt det nye og spændende ved institutionen. Ligesom vi andre kan få hovedpine, mavepine, spændinger og lign. af eksamen, flytning, nyt job eller lign. Inspireret af bogen "Fantastiske forældre" tror jeg, at små børn oplever stress ligesåvel som voksne, og ligeledes reagerer med psyko-somatiske problemer. Og Sally er måske en af dem, hvor det sætter sig i maven. Det vil tiden vise.
Hvis du hører om andre børn med natopkast, så er mit bedste råd at se tiden an og have is i maven (svært!). Og især holde en lang påskeferie med ro, samvær og lange middagslure i en lille hytte dybt inde i skoven! Det sidste var med til at vende læsset for Sally, tror jeg.
En glad mor - og far - til en frisk trold i trivsel!