Falde i søvn - uden opkast :-)

27. april 2009

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Falde i søvn - uden opkast :-)

Kære Helen.

Jeg skrev til dig i starten af marts, fordi vores datter, Sally, gennem 3-4 uger havde kastet op hver aften efter at være faldet i søvn.

I dit svar skrev du, at jeg gerne måtte melde tilbage, hvordan det gik, så det vil jeg gøre.

Hun fortsatte faktisk med at kaste op indtil skærtorsdag! Så begyndte det at blive mere "gylp" i forbindelse med hoste, for at gå helt væk efter få dage.

Vi er bare så glade. Vi ved ikke, hvad der forårsagede opkastningerne. Børnelægerne på Hvidovre, som vi har set to gange og skal se sidste gang imorgen, har heller ikke noget klart bud. Sally har hele vejen holdt sin kurve, og hendes højde og vægt er alderssvarende. Derfor har hun heller ikke været til en gastroskopi.

Jeg tror selv, at det har skyldtes flere ting, som jeg har "plukket" mellem alle de bud vi har fået fra sundhedsuddannede:

Dels noget "vuggestuepest". Sally startede institution efter nytår. Hun har haft diarré med opkast og feber 2 gange siden hun startede institution. Måske har de mave-tarm-infektioner givet en irritabel ...

Annonce

... tarmslimhinde i efterforløbet?

Måske en umoden mavemund, som ikke kan tackle, at hun lagde det meste af sit madindtag efter at være kommet hjem fra vuggestue - dvs. mellem 15 og 19? Nu er hun faldet til og spiser helt sikkert bedre i vuggestuen, og nok lidt mindre hjemme.

Og så min egen helt uvidenskabelige forklaring. Stress. Over alt det nye og spændende ved institutionen. Ligesom vi andre kan få hovedpine, mavepine, spændinger og lign. af eksamen, flytning, nyt job eller lign. Inspireret af bogen "Fantastiske forældre" tror jeg, at små børn oplever stress ligesåvel som voksne, og ligeledes reagerer med psyko-somatiske problemer. Og Sally er måske en af dem, hvor det sætter sig i maven. Det vil tiden vise.

Hvis du hører om andre børn med natopkast, så er mit bedste råd at se tiden an og have is i maven (svært!). Og især holde en lang påskeferie med ro, samvær og lange middagslure i en lille hytte dybt inde i skoven! Det sidste var med til at vende læsset for Sally, tror jeg.

En glad mor - og far - til en frisk trold i trivsel!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg