Svar: Røde pletter
26. marts 2009
Alder:
22 mdr.
Kære R
Pletter i ansigtet kan skyldes mange forskellige ting, men det du beskriver tænker jeg måske skyldes det man kalder for kontaktallergi.
Kontakt allergi ses normalt rundt om munden og på kinderne, de steder, hvor barnet kommer i berøring med fødevarer som kan virke hudirriterende. Det har ikke noget med egentlig allergi at gøre, men er snarere en reaktion på at noget har været i berøring med huden. Du kender det f.eks. fra dig selv, hvis du spiser appelsiner, så kan det også svie på læberne.
Børn får det derfor i forbindelse med måltider, de rammer ikke altid munden helt præcist, der kan godt komme lidt mad udenfor munden, eller i panden, hvis hun klør sig og så bliver huden irriteret og der kommer en rød plet. Det afhjælpes ved at man sørger for at vaske barnet med en fugtig klud i forbindelse med måltider og herefter forsvinder det, indtil barnet så atter spiser og 'rammer ved siden af' ... :)
En anden mulighed er at din datter rent faktisk er syg. Lussingesyge eller det der hedder den 5 børnesygdom giver røde kinder, der ligner udslættet efter en lussing - deraf navnet. Barnet føler sig ofte skidt tilpas, har ondt over det hele og får ofte også et blegt udslæt over hele kroppen.
Børn kan også få nældefeber. Det er et blegrødt kløende udslæt, som ligner det udslæt man får, hvis man har brændt sig på en brændenælde. De røde pletter kommer ofte på brystkassen, ryggen og der hvor tøjet sidder stramt, men pletterne flytter sig, så de kan godt sidde 2-3 timer et sted, for så at være væk der og så sidde et andet sted på kroppen. Pletterne kan være som små knopper til store sammenhængende røde områder og tit finder man ikke årsagen.
Nældefeber kan skyldes overfølsomhed overfor f.eks. fødevarer eller det kan skyldes en infektion. Infektioner fra halsen, lungerne, ørerne, maven osv. kan give nældefeber.
Hvis der er tale om allergi, overfølsomhed, så vil barnet ofte få nældefeber 1 time efter det har spist - nældefeberen vil komme, hver gang barnet spiser noget det ikke kan tåle.
Der findes mange andre årsager til at børn slår ud, får røde knopper osv. og hvis din datter fortsat har det eller du synes det bliver værre, så få jeres læge til at se på det og komme med en vurdering. Tag evt. et billede af det, når det er værst, så der er noget at sammenligne ud fra.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske