Svar: Min datter kaster op, når hun får flaske

4. januar 2009

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mette

Umiddelbart lyder det som om at din datter måske har fået en virus, maveinfektion eller lignende, der giver hende lidt kvalme og at hun derfor kaster op når hun får mælk. Har man kvalme kan mælk godt gøre det værre.

Med den alder hun har synes jeg derfor du skal udnytte chancen til at få stoppet helt med flaske. Der er ingen grund til at hun får den og det er ubehageligt for hende at hun skal have de oplevelser med opkastning. Det er ikke rart for hende gentagende gange at kaste op og det er en lidt dum erfaring at få med i sit putteritual, når det nu kan undgås.

Så lad være at give hende flaske, tilbyd i stedet lidt ekstra mad om aftenen og giv hende så en kop vand og ...

Annonce

... en godnathistorie, når hun skal puttes. Mælk i flaske er slut nu :o)

Med hensyn til hendes lilletæer, så synes jeg du skal få jeres læge til at se på dette og vurdere, hvorvidt en henvisning til speciallæge er nødvendigt. Du skal naturligvis være opmærksom på at hun skal have sko som er brede nok og giver plads til tæernes spredning, så det ikke er skoen der presser tåen ind eller holder hendes tå i den stilling.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Men ellers er det en lægelig vurdering hvorvidt der skal gøres noget ved det og det første skridt her, er at få hende til egen læge, som så kan henvise videre.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej og har fået det sidste lille skub du mangler til helt at slippe flasken :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder