Svar: Min datter kaster op, når hun får flaske
4. januar 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Mette
Umiddelbart lyder det som om at din datter måske har fået en virus, maveinfektion eller lignende, der giver hende lidt kvalme og at hun derfor kaster op når hun får mælk. Har man kvalme kan mælk godt gøre det værre.
Med den alder hun har synes jeg derfor du skal udnytte chancen til at få stoppet helt med flaske. Der er ingen grund til at hun får den og det er ubehageligt for hende at hun skal have de oplevelser med opkastning. Det er ikke rart for hende gentagende gange at kaste op og det er en lidt dum erfaring at få med i sit putteritual, når det nu kan undgås.
Så lad være at give hende flaske, tilbyd i stedet lidt ekstra mad om aftenen og giv hende så en kop vand og en godnathistorie, når hun skal puttes. Mælk i flaske er slut nu :o)
Med hensyn til hendes lilletæer, så synes jeg du skal få jeres læge til at se på dette og vurdere, hvorvidt en henvisning til speciallæge er nødvendigt. Du skal naturligvis være opmærksom på at hun skal have sko som er brede nok og giver plads til tæernes spredning, så det ikke er skoen der presser tåen ind eller holder hendes tå i den stilling.
Men ellers er det en lægelig vurdering hvorvidt der skal gøres noget ved det og det første skridt her, er at få hende til egen læge, som så kan henvise videre.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej og har fået det sidste lille skub du mangler til helt at slippe flasken :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske