Svar: Gentagne maveinfektioner - kan det være allergi?
31. juli 2008
Alder:
15 mdr.
Kære forældre
Jeg synes det lyder helt relevant at I får en tid hos lægen og taler med lægen om at blive henvist videre til en børneafdeling. Det lyder helt relevant at finde ud af hvorfor jeres dreng gentagende gange får maveinfektioner og om han har problemer med optagelse af mælk eller andet.
Mælkeallergi er en af de hyppigste fødevarerallergier hos børn og det er mælkeproteinerne, som barnet ikke tåler. Symptomer på at barnet ikke tåler mælk er ofte diarré, opkastning, nældefeber, høfeber med symptomer fra øjne og næse samt astma eller børneeksem. Det vil ofte være sådan at symptomerne kommer kort efter at barnet har drukket mælk eller spist noget med mælk i men reaktion kan også komme senere.
Man kan også være overfølsom over for mælkesukker (laktose), som også findes naturligt i mælk. Her er kroppens immunsystem ikke involveret, men overfølsomheden skyldes i stedet at barnet mangler det enzym i tarmen, som skal spalte mælkesukkeret og barnet har således svært ved at optage det. Symptomerne på laktose-malabsorption eller laktose-intolerans som det også hedder er mavesmerter og diarré.
Det kunne godt lyde som om at jeres dreng ikke tåler mælk særlig godt og derfor kan man godt overveje at holde en pause med mælk i en periode og så tilbyde ham speciel modermælkserstatning i stedet (nutramigen eller profylac). Herefter kan man lave en provokation med mælk for at se hvad reaktion man så får. Dette bør dog ikke gøres uden samarbejde med læge eller specialafdeling men det mener jeg som sagt også er relevant.
Diagnosen fødevareoverfølsomhed kan kun stilles ved at sammeholde resultaterne af diæt og provokation med jeres drengs sygehistorie og diverse undersøgelser. Man skal være opmærksom på at de symptomer jeres dreng har godt kan skyldes andet end allergi og derfor er det vigtgigt at han undersøges grundigt af nogen, som har særlig viden omkring dette. Derfor anbefaler jeg henvisning til specialafdeling/børneafdeling.
Da han ikke vokser så meget og I oplever at han stagnerer både i vægt og højde, finder jeg det hele relevant at blive henvist videre, så han kan blive tjekket. Han spiser jo tilsyneladende godt og trives i øvrigt. Bed derfor jeres læge om en henvisning, så han kan blive undersøgt grundigt.
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske