Svar: Gentagne maveinfektioner - kan det være allergi?

31. juli 2008

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære forældre

Jeg synes det lyder helt relevant at I får en tid hos lægen og taler med lægen om at blive henvist videre til en børneafdeling. Det lyder helt relevant at finde ud af hvorfor jeres dreng gentagende gange får maveinfektioner og om han har problemer med optagelse af mælk eller andet.

Mælkeallergi er en af de hyppigste fødevarerallergier hos børn og det er mælkeproteinerne, som barnet ikke tåler. Symptomer på at barnet ikke tåler mælk er ofte diarré, opkastning, nældefeber, høfeber med symptomer fra øjne og næse samt astma eller børneeksem. Det vil ofte være sådan at symptomerne kommer kort efter at barnet har drukket mælk eller spist noget med mælk i men reaktion kan også komme senere.

Man kan også være overfølsom over for mælkesukker (laktose), som også findes naturligt i mælk. Her er kroppens immunsystem ikke involveret, men overfølsomheden skyldes i stedet at barnet mangler det enzym i tarmen, som skal spalte mælkesukkeret og barnet har således svært ved at optage det. Symptomerne på laktose-malabsorption eller laktose-intolerans som det også hedder er mavesmerter og diarré.

Det kunne godt lyde som om at jeres ...

Annonce

... dreng ikke tåler mælk særlig godt og derfor kan man godt overveje at holde en pause med mælk i en periode og så tilbyde ham speciel modermælkserstatning i stedet (nutramigen eller profylac). Herefter kan man lave en provokation med mælk for at se hvad reaktion man så får. Dette bør dog ikke gøres uden samarbejde med læge eller specialafdeling men det mener jeg som sagt også er relevant.

Diagnosen fødevareoverfølsomhed kan kun stilles ved at sammeholde resultaterne af diæt og provokation med jeres drengs sygehistorie og diverse undersøgelser. Man skal være opmærksom på at de symptomer jeres dreng har godt kan skyldes andet end allergi og derfor er det vigtgigt at han undersøges grundigt af nogen, som har særlig viden omkring dette. Derfor anbefaler jeg henvisning til specialafdeling/børneafdeling.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Da han ikke vokser så meget og I oplever at han stagnerer både i vægt og højde, finder jeg det hele relevant at blive henvist videre, så han kan blive tjekket. Han spiser jo tilsyneladende godt og trives i øvrigt. Bed derfor jeres læge om en henvisning, så han kan blive undersøgt grundigt.

Fortsat held og lykke med ham og rigtig god bedring:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor