Gentagne maveinfektioner - kan det være allergi?

31. juli 2008

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Gentagne maveinfektioner - kan det være allergi?

Hej Helen

Vi har siden november sidst år været igennem 6 gange maveinfektioner med vores søn. Den længste varede 1½ uge - men gennemsnitlig har det taget en uges tid at få hans mave så normal som muligt, og derefter har vi brugt 1-2 uger til at genintroducere ham til mælk.

En af infektionerne skyldtes coli-bakterier, så vi er meget obs mht. hygiejnen herhjemme.

Vi har fundet ud af at sødmælk og fløde - dvs. mælk med højere fedtprocent og proteinindhold end letmælk gør hans mave lind, så derfor får han nu kun letmælk, selvom han burde få sødmælk. Han vejer nemlig ikke det han skal, i forhold til statestikkerne (hvilket jeg har skrevet til dig om før). Ved hans 1 års undersøgelse vejede han 9,2 kg og her ved 14½ mdr. vejede han 9,7 kg.

Overordnet udvikler han sig som han skal, han er glad og går ud i verden med en meget stor nysgerrighed. Han går selvstændigt siden han var 13 mdr. og klatrer op på alt hvad han kan komme til. Sprogligt er der kommet nogle ord på, og ...

Annonce

... ellers kommunikere han ret godt. Det eneste der halter er vægten og han højde (et sted mellem 76,5 cm og 80 cm).

Pga. det med mælken er vi begyndt at spekulere på om der er en sammenhæng mellem de gentagne maveinfektioner, og en eventuel laktose-intolerance eller gluten allergi. Vi vil selvfølgelig tale med vores læge om det, men han har den holdning, at vores søn er et mave-barn, og at han vokser fra det. Det vil vi bare ikke slå os til tåls med...

Nu vil vi så høre hvad din vurdering af sagen er - og hvad skal vi gøre? Vi ønsker jo naturligvis at vores søn vokser som han skal, og håber han vil indhente det tabte senere.

Hans kost er varieret og han spiser med stor appetit til alle måltider, både hjemme og i vuggestue. Pt. får han 3 hovedmåltider (havregrød, varm mad til frokost og igen til aften), og 3-4 mellemmåltider, bestående af frugt, tørret frugt, boller/brød med smør, og grønt.

Håber du vil komme med en vurdering og lidt rådføring til hvordan vi griber sagen an.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre