Brev:
Gentagne maveinfektioner - kan det være allergi?
31. juli 2008
Alder:
15 mdr.
Gentagne maveinfektioner - kan det være allergi?
Hej Helen
Vi har siden november sidst år været igennem 6 gange maveinfektioner med vores søn. Den længste varede 1½ uge - men gennemsnitlig har det taget en uges tid at få hans mave så normal som muligt, og derefter har vi brugt 1-2 uger til at genintroducere ham til mælk.
En af infektionerne skyldtes coli-bakterier, så vi er meget obs mht. hygiejnen herhjemme.
Vi har fundet ud af at sødmælk og fløde - dvs. mælk med højere fedtprocent og proteinindhold end letmælk gør hans mave lind, så derfor får han nu kun letmælk, selvom han burde få sødmælk. Han vejer nemlig ikke det han skal, i forhold til statestikkerne (hvilket jeg har skrevet til dig om før). Ved hans 1 års undersøgelse vejede han 9,2 kg og her ved 14½ mdr. vejede han 9,7 kg.
Overordnet udvikler han sig som han skal, han er glad og går ud i verden med en meget stor nysgerrighed. Han går selvstændigt siden han var 13 mdr. og klatrer op på alt hvad han kan komme til. Sprogligt er der kommet nogle ord på, og ellers kommunikere han ret godt. Det eneste der halter er vægten og han højde (et sted mellem 76,5 cm og 80 cm).
Pga. det med mælken er vi begyndt at spekulere på om der er en sammenhæng mellem de gentagne maveinfektioner, og en eventuel laktose-intolerance eller gluten allergi. Vi vil selvfølgelig tale med vores læge om det, men han har den holdning, at vores søn er et mave-barn, og at han vokser fra det. Det vil vi bare ikke slå os til tåls med...
Nu vil vi så høre hvad din vurdering af sagen er - og hvad skal vi gøre? Vi ønsker jo naturligvis at vores søn vokser som han skal, og håber han vil indhente det tabte senere.
Hans kost er varieret og han spiser med stor appetit til alle måltider, både hjemme og i vuggestue. Pt. får han 3 hovedmåltider (havregrød, varm mad til frokost og igen til aften), og 3-4 mellemmåltider, bestående af frugt, tørret frugt, boller/brød med smør, og grønt.
Håber du vil komme med en vurdering og lidt rådføring til hvordan vi griber sagen an.