Svar: Powernapper om dagen

3. marts 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Hanne

Tillykke med jeres lillebror - dejligt for jer, det lyder som om at I har det godt:o)

Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt at din lille dreng powernapper sig igennem dagen, tilgengæld sover han så en rigtig lang nattesøvn og det er jo også værd at tage med... :o) Samtidig har du dog ret i at tingene vil ændre sig lidt hele tiden og at det kan være en god idé at arbejde lidt på mindst en lidt længerevarende lur i løbet af dagen.

Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen sover kortere lure end de tidligere har gjort. Din dreng er så gammel nu at han interesserer sig mere for verden, omgivelserne, og begynder at følge med øjnene, skelne mere bevidst mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller hos en fremmed osv. Denne lyst til at opleve verden gør at han ikke sove så længe af gangen og det er helt normalt at børn i denne alder derfor sover 3-4 små lure i løbet af dagen.

Helt små børn skifter søvnfase mellem 30-60 minutter - med den alder din dreng har nu vil det være helt relevant at indføre faste putteritualer, en fast måde at putte på, så det stille og roligt bliver genkendeligt og vil gøre at han begynder at forbinde visse ting med at skulle sove. Det er således rigtig godt at du forsøger at putte ham til formiddagslur, middagslur og eftermiddagslur og søger at gøre det efter samme principper og rutiner dagen igennem.

Du skal altså regne med at han skal sove f.eks. 3 gange dagligt. Da han sover godt om natten - ca 12 timer, naturligvis afbrudt af at få mælk, så skal du regne med at dagslurene tilsammen vil skulle vare måske 3 timer - et gennemsnitligt søvnbehov på ca 15 timer vil være meget normalt for et barn på 3-4 måneder. Det er således den samledes søvn du skal se på og så naturligvis hvordan han i øvrigt virker, om han er glad og tilfreds i løbet af dagen - så er det intet i vejen for at han sover, som han gør.

Det betyder altså at det godt kan være at han sover 1 time x 3 i løbet af dagen, det kan også være at han sover 1 time + 1½ time + ½ time... den fleksibilitet må der være plads til.

Du skriver at han især om formiddagen kan sove et lidt længere stræk og det er helt fint at du så her forsøger at holde ham sovende, når han begynder at give tegn til at skulle vågne lidt før tid. Netop ved at stå parat, prøve at vugge og lulle ham til ro. Men det kan også være at han ikke kan sove mere og så må du tage ham op og så forsøge at putte ham igen lidt senere, når han atter viser træthedstegn.

Søvnrytmen ændrer sig hele tiden i ...

Annonce

... takt med at han bliver ældre. Som regel sker der en ændring i søvnen i takt med at barnet begynder med skemad, fordi man her begynder at kunne lave en mere fast plan for dagen. Det er hensigtsmæssigt at have faste tidspunkter at spise på, så barnet på sigt lærer at der er morgenmad, middagsmad og aftensmad og barnet vil naturligt på den måde også lære at sove ind i mellem disse måltider.

De fleste børn vil også få en perioder, hvor de begynder at være lidt mere vågne om aftenen, på den måde afkortes nattesøvnen og barnet vil igen begynde at sove lidt længere lure om dagen. Så længe barnet er under 6 måneder vil det være naturligt at barnet har brug for mad om natten, men efter 6 måneders alderen begynder man at kunne forvente lidt mere rytme omkring at sove 6 timer om natten - uden at behøve mælk.

Børn skifter søvnfaser hurtigere end voksne, men netop i 3 måneders alderen begynder børn at have flere af de samme søvnfaser som vi voksne har - de kommer dog hurtigere igennem dem.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Normalt når man taler om powernap, så betyder det en lur på ca 20 minutter (fra man falder i søvn). På den tid når vores krop at koble helt fra og vi opnår simpelthen at få fornyet energi - den samme energi, som 1½ times søvn normalt kan give. Det er dog vigtigt at man ved bevidst brug af powernapping ikke sover mere end de 20 minutter fordi der så er risiko for at man kommer ned i den dybere søvn. Det vil ikke få os til at føle os udhvilet, men vil derimod få os til at føle os mere trætte end før.

Børn kan også have behov for at powernappe, men umiddelbart tror jeg faktisk ikke at der er tale om rigtig powernap hos din dreng. Jeg tænker at han faktisk når alle søvnfaserne igennem på de 45 minutter han måske sover og derfor oplever du også at det nogle gange er svært at få ham til at sove videre. Andre gange kan det dog godt lykkes og som sagt er det helt okay at du forsøger en gang imellem at se om ikke du kan få ham til at sove et lidt længere stræk.

Søvnrytme er ikke noget vi fødes med eller har. Vi fødes med en søvncenter i hjernen men man kan sige at det er lidt umodent og påvirkes af forskelligt ting i takt med at vi bliver ældre. Det er derfor at små børn har behov for hjælp til nogle gange at falde i søvn, behov for hjælp til at koble fra, blive skærmet, lukke verden ude. At ligge lidt mørkt, at få fjerne stimuli det aktiverer os er vigtigt for at søvncenteret bliver aktiveret og barnet lærer at sove.

Søvn er uhyre komplekst, jeg håber at lidt af ovenstående hjælper dig videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år