Svar: Søvnrytme - 3 mdr.

26. februar 2004

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Heidi

Din datter er kun 11 uger gammel og hendes rytme lyder helt normal for hendes alder.

Jeg synes det er en god idé at du fortsat putter hende i barnevognen, når hun sover bedst i den. En barnvognskasse er ikke så stor, så mange børn føler sig trygge i barnevognen, simpelthen fordi siderne på vognen omslutter dem. En seng er ofte noget bredere og derfor ikke så tryg for barnet.

Jeg synes også det er en god idé at du tager din datter over i sengen og ammer hende om natten. Det kan du roligt gøre også kl. 5 om morgenen, da det giver jer alle lidt mere ro. Derudover er amningen på dette tidspunkt god, både fordi hun får stimuleret til ekstra mælk, men også fordi du sikkert har lidt mere mælk på dette tidspunkt, så det flyder nemmere.

Jeg er itvil om du ammer hende om eftermiddagen, altså omkring kl. 14. Ellers kan du evt. lægge et ekstra ammemåltid ind her, så hun får det ekstra måltid i løbet af dagen og derfor ikke behøver mælk så hyppigt om natten; men det er ikke sikkert at det vil have nogen betydning. Små børn skal jo i princippet have lov til at die, når de vil. Det kunne dog være rart, hvis jeres datter ville sove fra midnat til omkring kl.5, men der er ingen garantier og det tager tid at ændre. Det vigtige er at du forsøger at få hende fyldt godt op i løbet af dagen og aftenen, så du er sikker på at hun ikke vågner pga sult. Men jeg må så også sige at I hendes alder lyder hun bestemt ikke til at være 'urimelig'.

Det at hun skriver hver dag om aftenen kan skyldes ...

Annonce

... tre ting. Naturligvis kolik, som lægen har været inde på, men da det kun har stået på igennem 14 dage, tror jeg næppe at det er det. Derimod kan det være fordi hun er sulten. Netop ved at græde, bliver barnet lagt mere til brystet og jo hyppigere barnet lægges til, jo mere mæk dannes der, så det kan være en måde at jeres datter viser at hun har behov for mere mælk.

Det er ikke unormalt at børn omkring 12 ugers alderen har det der hedder appetitspring. På det tidspunkt er barnet blevet så stor at mælkemængden skal sættes op.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Noget andet er at jeres datter kan reagere med gråd fordi hun har fået så mange stimuli i løbet af dagen, at hun har behov for hjælp til at finde ro. Mange børn har det man kalder 'ulvetimen', hvor de græder og er urolige om aftenen. Som forældre forsøger man ofte alt muligt for at finde en løsning, der kan få gråden til at stoppe. Det kan være at gå rundt med barnet, hoppe med det, være lidt hos mor, lidt hos far, synge en sang, spille musik, forsøge amning, skiftning osv osv. alt sammen gjort i den bedste mening, men det barnet reagerer på er mange stimuli og det forældrene gør er at tilføre endnu flere stimuli. Det kan derfor hjælpe at man som forældre bliver enige om, hvad man vil gøre og holder fast i dette. Barnet bliver trygt ved det genkendelige. Nogle gange skal man bare putte barnet, vugge det lidt, stryge det blidt over håret eller hvad barnet nu kan lide og så hjælpe barnet til at finde ro.

Håber ovenstående hjælper dig lidt. Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor