Svar: Søvnrytme - 3 mdr.
26. februar 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Heidi
Din datter er kun 11 uger gammel og hendes rytme lyder helt normal for hendes alder.
Jeg synes det er en god idé at du fortsat putter hende i barnevognen, når hun sover bedst i den. En barnvognskasse er ikke så stor, så mange børn føler sig trygge i barnevognen, simpelthen fordi siderne på vognen omslutter dem. En seng er ofte noget bredere og derfor ikke så tryg for barnet.
Jeg synes også det er en god idé at du tager din datter over i sengen og ammer hende om natten. Det kan du roligt gøre også kl. 5 om morgenen, da det giver jer alle lidt mere ro. Derudover er amningen på dette tidspunkt god, både fordi hun får stimuleret til ekstra mælk, men også fordi du sikkert har lidt mere mælk på dette tidspunkt, så det flyder nemmere.
Jeg er itvil om du ammer hende om eftermiddagen, altså omkring kl. 14. Ellers kan du evt. lægge et ekstra ammemåltid ind her, så hun får det ekstra måltid i løbet af dagen og derfor ikke behøver mælk så hyppigt om natten; men det er ikke sikkert at det vil have nogen betydning. Små børn skal jo i princippet have lov til at die, når de vil. Det kunne dog være rart, hvis jeres datter ville sove fra midnat til omkring kl.5, men der er ingen garantier og det tager tid at ændre. Det vigtige er at du forsøger at få hende fyldt godt op i løbet af dagen og aftenen, så du er sikker på at hun ikke vågner pga sult. Men jeg må så også sige at I hendes alder lyder hun bestemt ikke til at være 'urimelig'.
Det at hun skriver hver dag om aftenen kan skyldes tre ting. Naturligvis kolik, som lægen har været inde på, men da det kun har stået på igennem 14 dage, tror jeg næppe at det er det. Derimod kan det være fordi hun er sulten. Netop ved at græde, bliver barnet lagt mere til brystet og jo hyppigere barnet lægges til, jo mere mæk dannes der, så det kan være en måde at jeres datter viser at hun har behov for mere mælk.
Det er ikke unormalt at børn omkring 12 ugers alderen har det der hedder appetitspring. På det tidspunkt er barnet blevet så stor at mælkemængden skal sættes op.
Noget andet er at jeres datter kan reagere med gråd fordi hun har fået så mange stimuli i løbet af dagen, at hun har behov for hjælp til at finde ro. Mange børn har det man kalder 'ulvetimen', hvor de græder og er urolige om aftenen. Som forældre forsøger man ofte alt muligt for at finde en løsning, der kan få gråden til at stoppe. Det kan være at gå rundt med barnet, hoppe med det, være lidt hos mor, lidt hos far, synge en sang, spille musik, forsøge amning, skiftning osv osv. alt sammen gjort i den bedste mening, men det barnet reagerer på er mange stimuli og det forældrene gør er at tilføre endnu flere stimuli. Det kan derfor hjælpe at man som forældre bliver enige om, hvad man vil gøre og holder fast i dette. Barnet bliver trygt ved det genkendelige. Nogle gange skal man bare putte barnet, vugge det lidt, stryge det blidt over håret eller hvad barnet nu kan lide og så hjælpe barnet til at finde ro.
Håber ovenstående hjælper dig lidt. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske