Svar: Natamning og trøst

25. februar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og jeg kan godt forstå du synes din dreng spiser hvad han har behov for i dagtimerne. Du skriver dog ikke hvor store portioner han indtager og det har naturligvis noget at sige i forhold til hans mælkebehov og dermed også hans indtag af mælk om natten.

Du fortæller at det er dit helt klare indtryk at han drikker mere mælk hos dig om natten end om dagen, da han om dagen bliver forstyrret og har så travlt med alt muligt andet. Det er helt naturligt for hans alder, men helt klart et problem og det er meget vigtigt at du gør hvad du kan for at han bliver fyldt op med mælk/amning om dagen, så han ikke skal indhente noget om natten.

Derudover så tænker jeg at det er en rigtig god idé at benytte principperne med kun at tilbyde ham brystet kortvarigt om natten - han skal kun have lov til at finde roen, så skal du forsøge at lirke brystet ud af munden på ham. Det er vigtigt at du er konsekvent omkring ikke at lade ham fylde sig med mælk om natten. Og så skal du give det tid, for det tager tid.

Nogle gange er den eneste løsning en kold tyrker, hvor han overdrages til far og ikke har anden mulighed. Men det lyder ikke som om at det er nogen god idé hos jer - i hvert fald ikke hvis du er hjemme. Derfor er det måske der, at du skal begynde at overveje om det var tiden at du tog en tur i byen med veninderne, så det var far som tog over. Tit så hjælper det faktisk at ...

Annonce

... mor ikke er der, så er der ligesom ikke andre muligheder...

Og så synes jeg faktisk også at det lyder som om at I to forældre har brug for at pleje jeres parforhold lidt og det er jo helt okay. I skal jo ikke kun være forældre, men skal også være et par - det handler ikke kun om at skulle gå i seng sammen men at prioritere at bruge tid på hinanden uden barn. Og jeg kan fornemme på dit brev, at det er ved at være tid nu.

Jeg kan dog også godt fornemme at du synes det er fuldstændig uoverskueligt, hvis din dreng så græder hele tiden og derfor skal I også overveje om I har nogen i omgangskredsen som I vil kunne lade ham passe af. Ofte vil bedsteforældre gerne hjælpe, men det er vigtigt at de er rolige og er indstillet på at det måske bliver en nat uden meget søvn, fordi de skal trøste, vugge kærtegne osv. en del gange...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I kan overveje om I vil starte med at lade ham passe en aften, hvor I tager af sted, når han er ammet første gang. Du vil måske kunne amme ham lidt tidligere. f.eks. kl 19 og så lade andre tage over derfra. Han vil evt også kunne få en flaske inden han skal sove. Og så kan I komme hjem i løbet af natten og du kan amme ham igen tidlig morgen...

Der er således noget rigtigt i at han ikke skal have mælk mellem kl. 24 og 06 som din sundhedsplejerske har sagt - I skal så bare finde ud af, hvordan I bedst kommer ind i denne rytme:o)

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig