Svar: Natamning og trøst
25. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og jeg kan godt forstå du synes din dreng spiser hvad han har behov for i dagtimerne. Du skriver dog ikke hvor store portioner han indtager og det har naturligvis noget at sige i forhold til hans mælkebehov og dermed også hans indtag af mælk om natten.
Du fortæller at det er dit helt klare indtryk at han drikker mere mælk hos dig om natten end om dagen, da han om dagen bliver forstyrret og har så travlt med alt muligt andet. Det er helt naturligt for hans alder, men helt klart et problem og det er meget vigtigt at du gør hvad du kan for at han bliver fyldt op med mælk/amning om dagen, så han ikke skal indhente noget om natten.
Derudover så tænker jeg at det er en rigtig god idé at benytte principperne med kun at tilbyde ham brystet kortvarigt om natten - han skal kun have lov til at finde roen, så skal du forsøge at lirke brystet ud af munden på ham. Det er vigtigt at du er konsekvent omkring ikke at lade ham fylde sig med mælk om natten. Og så skal du give det tid, for det tager tid.
Nogle gange er den eneste løsning en kold tyrker, hvor han overdrages til far og ikke har anden mulighed. Men det lyder ikke som om at det er nogen god idé hos jer - i hvert fald ikke hvis du er hjemme. Derfor er det måske der, at du skal begynde at overveje om det var tiden at du tog en tur i byen med veninderne, så det var far som tog over. Tit så hjælper det faktisk at mor ikke er der, så er der ligesom ikke andre muligheder...
Og så synes jeg faktisk også at det lyder som om at I to forældre har brug for at pleje jeres parforhold lidt og det er jo helt okay. I skal jo ikke kun være forældre, men skal også være et par - det handler ikke kun om at skulle gå i seng sammen men at prioritere at bruge tid på hinanden uden barn. Og jeg kan fornemme på dit brev, at det er ved at være tid nu.
Jeg kan dog også godt fornemme at du synes det er fuldstændig uoverskueligt, hvis din dreng så græder hele tiden og derfor skal I også overveje om I har nogen i omgangskredsen som I vil kunne lade ham passe af. Ofte vil bedsteforældre gerne hjælpe, men det er vigtigt at de er rolige og er indstillet på at det måske bliver en nat uden meget søvn, fordi de skal trøste, vugge kærtegne osv. en del gange...
I kan overveje om I vil starte med at lade ham passe en aften, hvor I tager af sted, når han er ammet første gang. Du vil måske kunne amme ham lidt tidligere. f.eks. kl 19 og så lade andre tage over derfra. Han vil evt også kunne få en flaske inden han skal sove. Og så kan I komme hjem i løbet af natten og du kan amme ham igen tidlig morgen...
Der er således noget rigtigt i at han ikke skal have mælk mellem kl. 24 og 06 som din sundhedsplejerske har sagt - I skal så bare finde ud af, hvordan I bedst kommer ind i denne rytme:o)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske