Svar: Har svært ved soverytme om dagen for 8 mrd. pige

15. marts 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Molise

Børn er forskellige og nogen sover bare mere end andre. Hvis din datter trives bedst med de tre lure dagligt, så lad hende få dette, så længe du ikke har problemer med at putte hende om aftenen og søvnen om dagen begynder at spille negativt ind på søvnen om aftenen, så er det helt okay.

En formiddagslur på 1 times tid lyder meget normalt for hendes alder, middagsluren plejer så at være lidt længere og har hun behov for en powernap sidst på dagen - så fred være med det. Det er jo også sådan at hun med den alder hun har nu, bruger sig selv rigtig meget både mentalt og fysisk og derfor bliver hun naturligt sikkert også mere træt. Det vigtigste er at hun er glad, trives og har overskud til at udvikle sig og sådan lyder det jo til at være.

Med hensyn til indtag af mme, så er det vigtigt med de 400ml for at hendes jernbehov bliver dækket. Hvis hun ikke når op på dette, så skal du tilbyde hende jerntilskud ved siden af og hun ...

Annonce

... skal have fuld dosis jern, også selvom du får hende til at drikke f.eks. 300ml mme.

For at sikre hendes mælkeindtag, så vil det være okay at du begynder at give hende lidt tykmælk eller A38 (3.5%) som det fjerde måltid. Det kunne f.eks. være om eftermiddagen, men igen er det svært at passe ind, da hun jo powernapper her og der skal jo også være plads til aftensmaden. Hvis hun trives og vokser som hun skal, så synes jeg derfor ikke du skal presse hende for meget, men bare forsøge at variere hendes indtag lidt fra dag til dag, så hun på den måde får variation og dermed dækkes ind af forskellige fødeemner.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hun lyder jo til at være en pige som trives rigtig godt og det skal du holde fast i - mere end hvad andre gør... :o) Hvis hun begynder ikke at spise, virker til at have behov for noget andet, så kan du begynde at ændre på tingene, men man skal passe på med at ændre på noget som faktisk fungerer for alle:o)

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder