Svar: Har svært ved soverytme om dagen for 8 mrd. pige
15. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Molise
Børn er forskellige og nogen sover bare mere end andre. Hvis din datter trives bedst med de tre lure dagligt, så lad hende få dette, så længe du ikke har problemer med at putte hende om aftenen og søvnen om dagen begynder at spille negativt ind på søvnen om aftenen, så er det helt okay.
En formiddagslur på 1 times tid lyder meget normalt for hendes alder, middagsluren plejer så at være lidt længere og har hun behov for en powernap sidst på dagen - så fred være med det. Det er jo også sådan at hun med den alder hun har nu, bruger sig selv rigtig meget både mentalt og fysisk og derfor bliver hun naturligt sikkert også mere træt. Det vigtigste er at hun er glad, trives og har overskud til at udvikle sig og sådan lyder det jo til at være.
Med hensyn til indtag af mme, så er det vigtigt med de 400ml for at hendes jernbehov bliver dækket. Hvis hun ikke når op på dette, så skal du tilbyde hende jerntilskud ved siden af og hun skal have fuld dosis jern, også selvom du får hende til at drikke f.eks. 300ml mme.
For at sikre hendes mælkeindtag, så vil det være okay at du begynder at give hende lidt tykmælk eller A38 (3.5%) som det fjerde måltid. Det kunne f.eks. være om eftermiddagen, men igen er det svært at passe ind, da hun jo powernapper her og der skal jo også være plads til aftensmaden. Hvis hun trives og vokser som hun skal, så synes jeg derfor ikke du skal presse hende for meget, men bare forsøge at variere hendes indtag lidt fra dag til dag, så hun på den måde får variation og dermed dækkes ind af forskellige fødeemner.
Hun lyder jo til at være en pige som trives rigtig godt og det skal du holde fast i - mere end hvad andre gør... :o) Hvis hun begynder ikke at spise, virker til at have behov for noget andet, så kan du begynde at ændre på tingene, men man skal passe på med at ændre på noget som faktisk fungerer for alle:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske