Brev:
Har svært ved soverytme om dagen for 8 mrd. pige
15. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Har svært ved soverytme om dagen for 8 mrd. pige
Hej Helen
Først tak for gode råd og en rigtig god brevkasse.
Jeg kan se, at der er mange der stiller de samme spørgsmål som jeg vil stille, men det er alligevel svært at overføre svarene på ens eget barn, så nu spørger jeg også:
Min pige er lige fyldt 8 mrd. og trives godt, men hendes mor er lidt forvirret ;o)
Min pige har haft den samme faste sove-rytme siden hun var ca. 4 mrd.:
7.00 står op og får mme ca. 200ml. (bliver dog hurtig træt)
ca. 8.30 formiddagslur i sengen
ca. 10.00 grød (øllebrød, majs eller hirse 1-2dl. med mme i) og mme alt imellem 50-150ml. lige inden middagslur
ca. 12.00 middagslur i barnevognen (1½-3 timer)
ca. 14.30 banan/avokadomos + en skive bondebrød med pålæg (fisk, kød, ost) og vand i glas. og grønsager i skiver af gnave på.
ca. 16.30-17.00 lur i barnevogn
18.00 her får hun mange forskellige ting. Smagsprøver af vores mad, en blendet udgave af vores mad og hirse/grøntsagsmos fordi hun ofte ikke spiser sig mæt i vores mad + vand i glas
19.30 flaske vælling 50-200ml
20.00 sover
Jeg har længe kunne mærke, at vi nok skulle ændre på soverytmen, da det ofte er meget svært at putte hende til den første lur - hun brokker sig meget (ikke altid - nogle gange sover hun med det samme) og nogle gange må jeg tage hende op, da hun ikke alligevel er helt parat til en lur. Det varierer utroligt meget.
Jeg har prøvet, at være konsekvent i en uge og først putte hende kl. 9.30 og giver hende grød 8.30 (da alle i mødregruppen først bliver puttet der), men hun kan meget sjældent holde sig vågen så længe og er pylret og ked. De dage jeg puttede hende senere sov hun kun i en time, og hun var ikke rigtig frisk de dage. Jeg synes egentlig at vi burde skifte rytme til to lure om dagen, men kan ikke få det til at virke.
Synes, du at jeg skal holde ved at putte hende senere, måske skal jeg bare langsomt gøre det til en ny vane? Hun trives klart bedst ved helt faste sovetider.
Og så er der mme! Hun er ikke længere interesseret i sin sutteflaske og de sidste to uger kommer hun endda ikke altid op på 400ml. Det er jo slet ikke nok, så jeg kommer mme i hendes grød, men det er vist stadig ikke nok. Skal jeg skifte vandet ud med mme i glas til maden? og hvad siger du ellers til mad/soveplanen? Hvis hun skulle have et fjerde måltid fast føde, ville hun jo slet ikke drikke mme?
Venlig hilsen
Molise