Svar: Min søn vil ikke sove om dagen
1. december 2003
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Der er ikke noget i vejen for at din søn sover inde, det skal du ikke have dårlig samvittighed over. Sørg blot for at værelset er tilpas køligt og husk jævnligt at lufte ud.
Det er svært for mig at rådgive dig helt præcist, da jeg ikke kender jeres daglige rytme. Sover din søn kun en gang om dagen? Det er i orden hvis han gør, men jeg spørger fordi en del børn har behov for at sove to gange om dagen frem mod et års alderen.
Hvis din søn trives med en lang middagslur, og det passer ind i jeres rytme, så fortsætter du med det.
Du kan evt. forsøge at lægge ham lidt før, så han ikke når at blive overtræt. Er han ked af det, når han ligger der, så han har behov for trøst eller er det bare lidt almindelig uro, før han falder i søvn? Hvis han er ked af det, skal du selvfølgelig trøste ham, men hvis han bare ligger og "smågrynter", så sker der ikke noget ved at du lader ham være.
Jeg tror at tiden vil arbejde for jer, så det med tålmodigheden er rigtigt. Jeg ved godt at det er svært at have tålmodighed og ekstra overskud, når der er andre ting der skal laves i løbet af dagen; men du må tage det som det kommer. Hvis du virker stresset og irritabel, så påvirker du også ham og så kan han slet ikke finde ro.
Sørg for at have et fast putteritual. Det kan du bruge både dag og aften. Hvis han har en bamse, som han er glad for, kan du putte ham med den. Nogle børn er også glade for at ligge med en af mors nattrøjer, det giver tryghed og dufter jo af mor. Se hvad du kan finde.
Det kan godt være hårdt at være alenemor. Har du venner eller forældre der kan hjælpe en gang imellem? Hvis en eller anden kunne komme i et par timer bare et par dage, så kan du selv vælge om du vil lidt væk, eller have lov til at ordne lejligheden imens en anden tager sig af sønnen. Det kan også være du hellere selv vil tage dig af din dreng, men sommetider hjælper det, når det er en anden der putter.
Håber du kan bruge lidt af ovenstående. Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske