Svar: Min søn vil ikke sove om dagen

1. december 2003

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Der er ikke noget i vejen for at din søn sover inde, det skal du ikke have dårlig samvittighed over. Sørg blot for at værelset er tilpas køligt og husk jævnligt at lufte ud.

Det er svært for mig at rådgive dig helt præcist, da jeg ikke kender jeres daglige rytme. Sover din søn kun en gang om dagen? Det er i orden hvis han gør, men jeg spørger fordi en del børn har behov for at sove to gange om dagen frem mod et års alderen.
Hvis din søn trives med en lang middagslur, og det passer ind i jeres rytme, så fortsætter du med det.

Du kan evt. forsøge at lægge ham lidt før, så han ikke når at blive overtræt. Er han ked af det, når han ligger der, så han har behov for trøst eller er det bare lidt almindelig uro, før han falder i søvn? Hvis han er ked af det, skal du selvfølgelig trøste ham, men hvis han bare ligger og "smågrynter", så sker der ikke noget ved at du lader ham være.

Jeg tror at tiden vil arbejde for jer, så det med tålmodigheden er rigtigt. Jeg ...

Annonce

... ved godt at det er svært at have tålmodighed og ekstra overskud, når der er andre ting der skal laves i løbet af dagen; men du må tage det som det kommer. Hvis du virker stresset og irritabel, så påvirker du også ham og så kan han slet ikke finde ro.

Sørg for at have et fast putteritual. Det kan du bruge både dag og aften. Hvis han har en bamse, som han er glad for, kan du putte ham med den. Nogle børn er også glade for at ligge med en af mors nattrøjer, det giver tryghed og dufter jo af mor. Se hvad du kan finde.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan godt være hårdt at være alenemor. Har du venner eller forældre der kan hjælpe en gang imellem? Hvis en eller anden kunne komme i et par timer bare et par dage, så kan du selv vælge om du vil lidt væk, eller have lov til at ordne lejligheden imens en anden tager sig af sønnen. Det kan også være du hellere selv vil tage dig af din dreng, men sommetider hjælper det, når det er en anden der putter.

Håber du kan bruge lidt af ovenstående. Held og lykke fremover.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.