Svar: Vi er så trette

12. maj 2006

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte familie

Tak for jeres brev, det er dejligt også at modtage brev fra Norge:o)

Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at der er mange ting som gør sig gældende i forhold til din lille drengs søvnvaner. Du har naturligvis ret i at den erfaring man har med sig (fra storebror) den vil altid være der. Man kan sige at kroppen husker, så når der kommer situationer hvor lillebror gør nogle ting eller har en adfærd, som kunne minde om en situation du har haft med storebror, så genkaldes de minder du har. Nogle gange vil det være dejlige minder, andre gange vil det være angst og uro, netop fordi det har været nogle svære situationer. Det er således helt normalt og det er okay at føle sådan.

Man kan sige at i forhold til din lille drengs alder, så har han rent ernæringsmæssigt ikke længere behov for mælk om natten, men kan i princippet få vand, hvis han er tørstig. Han kan dog stadig godt have behov for trygheden og roen, når han vågner lidt op om natten.

Det er dog også vigtigt at du er opmærksom på at han drømmer meget og derfor naturligt vil have en urolig søvn. Små børns søvnfaser skifter hurtigt, ofte med 30-60 minutters mellemrum og derfor vil han, når han er igang med at skifte søvnfase kunne ses være mere urolig. Øjnene bevæger sig, han smasker, han klynker lidt, græder lidt mere, osv. men det er imens han sover. Det betyder at du ikke nødvendigvis behøver give ham brystet her, fordi han har ikke brug for mad, men brug for at finde roen og komme videre i søvnen.

Det er også meget vigtigt at du tænker på at han har lige så meget brug for en sammenhængende søvn som jer. Når vi som forældre føler os rigtig trætte, fordi vores søvn er blevet afbrudt flere gange, så glemmer vi tit at tænke på at vores barns søvn jo også er afbrudt:o)

Du skal også medtænke at netop det at han spiser mælk hos dig natten igennem er med til at give ham en mæthed, som gør at han ikke er så sulten om dagen. At han lærer at finde ud af hvad det vil sige at være mæt og hvad det vil sige at være sulten er ret vigtigt, også i forhold til at skabe en rytme for dagen.

Og det er som du ...

Annonce

... selv er inde på rigtig vigtigt at I prøver at finde en struktur for dagen, netop fordi lidt rutiner er vigtigt, da det skaber overskud, men det at jeres dreng kan sove på faste tider og sove godt om dagen, har også betydning for at han sover godt om natten.

At sove igennem er ikke nødvendigvis 8 timer, det vil være rigtig dejligt for jer alle, hvis det var 5-6 timer og det vil være hvad man kan fovente eller arbejde på i forhold til en dreng på 6 mdr.

Da han tidligere har været glad for flaske, så foreslår jeg derfor at far giver ham en flaske sen aften, når I selv går i seng. I behøver ikke vække jeres dreng, men prøv at lade ham spise i søvne. Det kan være f.eks. kl 23. Efter at have fået mælk her, så behøver han ikke at blive ammet før han vågner tidlig morgen kl 05-06. Tænk at kunne sove fra 24 til 05 :o)

Når han så vågner i løbet af natten, så prøv i første omgang at berolige ham med et "syyy" og en beroligende hånd. Hjælp ham med at skifte stilling, læg ham om på den anden side og se om ikke han på den måde kan finde roen uden brystet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis han er nødt til at have brystet, så giv ham det kortvarigt, kun så han får trygheden og falder til ro, men ikke så han mættes. Forsøg derfor at lirke brystvorten ud af munden på ham før han spiser sig mæt.

Prøv i første omgang at lade far være den der tager arbejdet om natten, simpelthen fordi far ikke kan amme, så hvis den mulighed ikke er der, så affinder jeres lille dreng sig måske bedre med en beroligende hånd.

Hvis jeres dreng ikke vil tage flaske sen aften, så kan I også her forsøge med amning og du kan også her prøve at lægge ham til brystet imens han sover. Jeg synes dog I skal forsøge med flasken i første omgang, både fordi han tidligere har taget denne uden problemer, fordi modermælkserstatning måske kan mætte på en anden måde og endelig fordi det vil være godt i forhold til at du skal begynde arbejde og far skal passe.

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre. De tanker jeg har beskrevet og måden at gøre det på tror jeg er det mest menneskelige og omsorgsfulde for jeres lille dreng. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie