Brev:
Vi er så trette
12. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Vi er så trette
Hei!
Her er et nytt medlem fra Norge! Jeg har stor sans for ditt perspektiv på barn (og foreldre), og forsøker meg herved på å få noen råd fra deg:o)
Vi har en søt og god dreng på nøyaktig 6 mnd, som er frisk og sund, med et blidt temperament og en positiv, om enn litt forsiktig, innstilling til livet i sin alminnelighet.
Vi sliter med søvn og hvile. Den lille har aldri kunnet finne roen til å sove igjennem på nettene. Han "våkner" etter en til to timer, og er urolig. Han klynker/gråter og ligger urolig, og kan i beste fall først sove igjen hvis han får sutten, får dynen godt rundt seg, og legges på siden(!). Som regel må det bryst til, og han ammes derfor gjerne f.eks. kl. 23, 01.30, 04, 05.30, og så en morgentår 06.30 og sover så litt igjen, til ca. 8.
I tillegg er vi altså på bena og snur ham, gir sutt og putter litt inni mellom dette. Dette er helt normalt for oss. Han er trett hele natten, og viser ingen tegn til å skulle "stå opp" eller være døgnvill. Men, han viser ingen tegn til å sove gjennom selv heller, selv om han enkelte ganger kan sove 3 timer av seg selv - men det er sjeldent virker mer tilfeldig.
Som du sikkert kan forstå er både den lille og foreldrene ikke særlig opplagte på dagtid, og selv om vi alle tar det med relativt godt humør, begynner det for alvor å slite på.
Når det gjelder mat og søvn på dagen, så er han (logisk nok) ikke rett sulten om morgenen/formiddagen, men spiser som regel en posjon grød til morgenmat i 9.30-10tiden. Så legges han til lur etter å ha tatt litt bryst i halv-elleve-elleve tiden, hvis han klarer å være våken så lenge. (Jeg føler nok at han noen ganger skulle sovet allerede før denne tid(?) - alt etter hvordan natten har vært) Han sover da som regel svært godt ute i vognen, gjerne 2-3 timer. Vi lar ham aldri sove mer enn 3.
Han er glad og fornøyd og sulten når han våkner, og han spiser bedre hos meg i denne tiden utover. Da er det også leg og kos og ev. tur ut etc., frem til vi har middag alle sammen ca 16-17 tiden. Da er han som regel (for lengst) trett igjen, men det er litt svært å få ham til å sove da - men med litt innsats kan vi få til en liten lur. Vi er nok litt bange for å la ham sove for mye sent på dagen.
Ellers får han litt varm mat med oss til middag, videre mm til både ett og to mellommåltid, og så en god posjon grød + mm til aftens. Vi legger ham rundt kl. 21 (+/- en time), og i det siste har vi vært bevisste på at han skal lære å sovne selv, og det går sånn nogen lunde, med litt gråt og tålmodighet. Det store problemet er når han våkner igjen, da er det svært å få ham til å sove uten bryst.
Jeg kan ellers legge til at han vokser fint, han følger kurven godt, og jeg føler (selvsagt) at han får nok mat, men tenker nok at han kan spise mer på dagen, hvis han kan komme av med litt nattmat... Han er ellers mye sosial, forgudes av sin storebror, og er med til det meste med oss i familien. Han får mye kos og kontakt på dagtid.
Ellers kan jeg nevne at han gulpet mye da han var mindre (og jeg tror nok nettene ble endel urolig av den grunn også, det var svært at få han til å rape, og han lå ofte og var plaget av luft/knip/gulp.) Derfor har han alltid hatt en stor pude for å ligge litt høyt, og han er blitt lagt på siden (ja, selv om de helst skal ligge på rygg...). Nå går det mye bedre med gulpingen, og vi har forsøkt å gå over til en babypude og ev. koseklut, men da sover han enda dårligere, og kan ikke falle i søvn selv, så han har fått den store puten tilbake, den "omslutter" ham litt, han kommer litt opp, og det virker som han føler seg trygg og god da. Han klarer sjeldent å sove på rygg.
Han har alltid ligget i egen seng, og han blir alltid lagt tilbake i sin egen seng når han har spist. Om morgenen har vi idet siste tatt ham over til oss når han våkner i 5-6tiden, og da får han til å sove litt mer før det er morgen for ham.
Vi ønsker å ha litt mer forutsigbarhet i forhold til tidspunkt for legging om aftenen (og kanskej om dagen?), og selvsagt mere nattesøvn for oss alle. Vi er ingen tilhengere av Ferbers søvnmetode el.l., men er allikevel opptatt av å være litt tydelige og en smule strukturerte foreldre. Han kan godt få bryst en gang eller to om natten for vår del, men da "må" vi få sove mellom, og det klarer vi ikke nå.
Derfor:
Hva kan vi gjøre for å hjelpe ham til å sove mer gjennom mer av natten? Kan han allikevel får bryst noen ganger, eller blir det bare forvirrende for ham?
Han er også begynt å nekte å ta flaske. Det betyr at det er svært for hans far å ha ham hvis jeg skal vekk, og det er svært slitsomt for dem begge. Han har vært alene med ham jevnlig helt siden han var født, så det er ikke noe nytt her, og før tok han flaske helt fint. Jeg skal også snart ut i noe jobb og min mann skal ha pappapermisjon. Det skal nok gå greit med å gi drikke av kopp på dagtid, og han spiser grøt godt uansett hvem som gir, men det er svært for far å legge ham fordi han ikke vil ha flaske og derfor ikke får noe drikke og tilsvarende kos om aftenen før han skal i seng, og heller ikke kan roes med flaske, når han våkner utover kvelden og natten.
Jeg føler også selv at jeg er usikker på flere ting som kan ha betydning:
- hans storebror på 10 år var svært urolig som baby, og sov "aldri". Jeg kjenner derfor at jeg har litt "angst" for dette og kvier meg bl.a litt for å legge lillebror for "tidlig", slik at han ikke vil sove og lager ballade, og dermed risikerer jeg nok at han heller blir overtrett.
- om natten er jeg usikker på om det er noe som plager ham, eller om han kan trenge mere trygghet og nærhet fra oss? Eller om det tvert om er snakk om å si stopp?
Uff, føler dette var ganske forvirrende, og det er kanskje et uttrykk for hvordan vi gjør det?
Kan du hjelpe oss?