Svar: Afhængig af sutten

4. marts 2024

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære Nikoline

Tak for dit brev og meget fine spørgsmål omkring sut, vaner og associationer:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er super flot gået, at I har fået vænnet jeres datter fra sutten om natten. Det fungerer rigtig godt for jer, og jeres datter har faktisk lært at sove igennem hele natten - det er virkelig godt, og hun har naturligt lige så meget brug for sammenhængende nattesøvn, som I har.

Små børn er meget påvirkelige overfor de vaner, som vi giver dem. Generelt er det dog muligt at bruge sut om dagen og ikke behøve den om natten, og at fjerne sutten om natten betyder ikke nødvendigvis, at sutten skal fjernes helt fra jeres datters liv. At tilbyde en sut om dagen, kan være en rigtig god løsning, hvis det hjælper hende til at finde ro, og hvis det gør, at andre f.eks. lettere vil kunne putte og trøste hende.

For at undgå at I får genindført problemet med sut-afhængighed om natten, så er der flere ting at overveje:

Det kan være en rigtig god idé at have klar forskel på dag- og natassociationer. Det vil sige, at det kan være en god idé at putte hende forskelligt alt efter, om det er dag eller aften/nat. Det kan f.eks. være en forskel, hvis jeres datter om aftenen puttes i sin tremmeseng, og hun om dagen puttes i sin barnevogn. Det kan f.eks. også være en forskel, at I om aftenen putter hende med sang, som ikke bruges, når hun f.eks. puttes om dagen. Det kan altså godt være en fordel, at der er forskel på måden, hun puttes på, alt efter om det er dag eller aften.

Det betyder dog ikke nødvendigvis, at I så blot kan bruge sutten som en fast del af hendes putteritual om dagen - og undvære den om aftenen. Der er altid en risiko for, at hvis sutten bruges, når hun skal overgive sig til søvnen om dagen, så vil hun også have behov for sutten, når hun puttes om aftenen. For hende gør det ikke nødvendigvis nogen forskel, om det er dag eller aften. Men - det vil faktisk også være helt okay, så når hun ikke er ældre end 7 måneder gammel. Det, som I skal være opmærksomme på, er, at hun ikke får sutten i munden, hver gang I hjælper hende med stillingskift, beroligende hænder osv. Sutten skal ikke bruges, når hun sover - den skal kun bruges til at hjælpe hende til ro og hjælpe hende ind i søvnen, når hun puttes.

Når hun sover dybt, så slappes alle muskler i kroppen - også kæbemusklen. Det betyder, at sutten falder ud af munden. Og det er her, at I skal undgå at give den i munden igen. I stedet kan I så hjælpe med stillingsskift, berolignede hænder, beroligende ord, puttekanin eller lignende.

Du fortæller, at I voksne savner sutten til trøst og beroligelse om dagen. Der er naturligvis også den mulighed, at I bruger sutten i disse situationer og slet ikke bruger den i forbindelse med søvn. Udfordringen ved dette er, at hun meget hurtigt kan vænnes til, at sutten skal være i munden, når hun er ked af det, og jo mere hun bruger sin sut, jo mere vil hun ofte søge den. Dertil kommer, at hun sandsynligvis ofte vil kunne blive trøstet på anden vis, og hvis hun vænnes til at blive trøstet med en sut, så kan det være svært at trøste hende uden sut, hvis hun vågner om natten - også selvom hun ikke har haft sutten i munden, da hun faldt i søvn.

Du skriver, at I f.eks. gerne vil kunne bruge sutten, når I er på farten i barnevognen, når hun ikke kan finde ro, fordi hun vågner og vil op, når hun er syg, græder på puslebordet osv. Og du nævner også, at det kan være svært for bedsteforældre at passe og putte hende, fordi hun ikke bruger sut mere. Umiddelbart tænker jeg, at man i disse situationer godt kan finde andre måder at løse problemet - uden at tilbyde sut:

Hun ligger i barnevognen: Prøv at finde ud af, hvorfor hun græder. Måske føler hun sig alene, måske keder hun sig. Tilbyd hende f.eks. legetøj, lad hende evt. sidde op i barnevognen og kikke på verden, tal med hende om ting, I ser. Tilbyd hende evt. lidt vand at drikke. Læg hende først ned, når hun viser sig parat.

Hun vågner af en lur: Giv hende tid til at vågne op og orientere sig. Tal stille og beroligende, kærtegn hende forsigtigt og prøv at aflede opmærksomheden med lidt leg eller en lille aktivitet. Hvis hun vågner af lur i barnevognen, så sæt hende op og lad hende igen orientere sig og tilbyd hende gerne lidt at drikke - og måske lidt fingermad, som hun kan sidde og gnaske lidt på, imens I triller hen, hvor I skal være. Hvis hun vågner i sin seng, så tag hende op.

Hun græder på puslebordet: Inddrag hende i af- og påklædning, bleskift osv. Du kan f.eks. lade hende prøve at holde en klud i hånden, cremetuben eller lignende. Det er også en god idé at aflede hendes opmærksomhed lidt med småpludren, du kan puste hende på maven og lignende for at få hende til at smile og kluk-le. Sæt f.eks. et spejl op ved puslebordet, så hun kan se sig selv i spejlet. Hvis hun generelt har rigtig svært ved at være ...

Annonce

... på puslebordet, protesterer og græder, så sørg for at pusleoplevelsen bliver så hurtig og behagelig som mulig. Sæt ord på "jeg skynder mig, det er overstået lige om lidt", så hun føler sig forstået og lyttet til:)

Hun er syg: Når små børn er syge, er det vigtigt at være ekstra opmærksomme og omsorgsfulde. Trøst hende ved at holde hende tæt, tale kærligt til hende og forsøg at aflede hende med blide bevægelser og stille leg. Sørg for at hun får masser af væske og giv hende også gerne bløde frugtbåde og lignende, som hun kan sutte på og suge saften ud af.

Hun skal passes af bedsteforældre: Bedsteforældre kan naturligt gøre de samme ting, som I andre gør, trille hende ture i barnevognen, hvor hun sidder og kikker på verden og først puttes, når hun har parat. Tilbyde vand at drikke, mad i hånden at gumle på osv. så hun stadig oplever at få noget i munden. Inddrage hende i pusletiden. Sidde med hende, lade hende putte sig, berolige med kærtegn, nærhed, masser af omsorg og kærlighed - og på den måde finde trøst og ro.

I princippet eller rent teoretisk, kan I altså godt bruge sutten om dagen og undvære den om natten. I kan godt indføre forskellige rutiner for dag og nat, men jeg kan ikke garantere jer, at det i praksis vil fungere. Og netop, når der er tale om sut og behov for trøst og beroligelse, så tænker jeg, at et alternativ til sutten måske var bedre. Netop fordi du skriver, at hun faktisk sover rigtig fint og virker til selv at have glemt alt om sutten. Der er masser af børn, som ikke bruger sut, som aldrig accepterer den, og som klarer sig fint uden. Men - de har naturligt brug for noget andet, hvilket jeg også tænker, at jeres datter har.

Da det er gået super fint uden sut igennem de sidste 3 uger, og jeres datter ikke selv virker til at savne sin sut, så vil mit forslag være, at I indfører nogle rutiner, som kan bruges til at give trøst og ro - uanset om det er dag, aften eller nat, og uanset om det er jer, bedsteforældre eller andre, som skal hjælpe jeres datter.

Beroligende og trøstende rutiner for en baby på 7 måneder kunne f.eks. være:

1) Kærlig fysisk kontakt. Kram, kærtegn, berolignede strøg på ryggen, forsigtig vugning f.eks. trille barnevognen lidt, når hun skal sove, kan skabe en følelse af tryghed og nærhed.

2) Puttebamse, puttekanin, putteklud. En substitut for sutten er vigtig, gerne en bamse eller en kanin med lange ører, en sutte/putteklud eller lignende - noget som hun faktisk gerne må ligge og sutte på, hvis hun har brug for at sutte, uden at det behøver være en sut. Og gerne noget, som også kan dufte af mor eller far.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

3) Beroligende bad- eller vaske-rutine. Et bad eller at blive vasket med en blød klud med lunt vand som del af putteritualet kan skabe ro og forberede hende på, at det er ved at være sovetid. Gerne afsluttet med lidt massage.

4) Beroligende musik, sang eller lyde. Mange børn har glæde af beroligende lyde i nærheden, når de skal sove. Det kan skabe en rolig atmosfære og dæmpe deres uro eller gråd.

5) Berolignede ord. Når I taler roligt og kærligt til hende under alle rutiner, så kan det hjælpe hende til ro. Selvom hun endnu ikke forstår jeres ord, så vil tonefaldet og rytmen i jeres stemme kunne have en beroligende effekt.

6) Regelmæssig rytme. I må meget gerne indføre en nogenlunde fast dagsrytme nu - det vil sige fast stå op tidspunkt, faste spisetider og tidspunkter for aktiviteter dagen igennem og faste sovetider. Jo mere fast rytme hun har, jo lettere vil hun have ved at overgive sig til søvnen, når hun puttes. Og jo mere veludhvilet, glad og parat til at spise, lege osv. vil hun også være, når hun vågner.

7) Gentag ritualerne. Brug de samme ritualer hver dag, så hun stille og roligt begynder at forbinde netop disse ritualer med at skulle koble fra og overgive sig til søvnen, og så hun også finder trøst ved disse ritualer.

Så for at opsummere, for det var mange tanker frem og tilbage - I princippet kan I godt bruge sut om dagen og ikke bruge den om natten, men jeg kan ikke love jer, at det vil fungere i praksis. Da jeres datter ikke selv viser behov for sin sut, så foreslår jeg derfor, at I forsøger at indføre et ritual, som hun kan beroliges, trøstes og puttes med - uanset om det er dag eller aften, og uanset om det er jer eller bedsteforældre, der skal trøste, berolige eller putte.

Vælger I at bruge sut om dagen, så skal I være meget opmærksomme på, hvornår og hvor meget I bruger den - måske kan hun trøstes og hjælpes videre på anden vis - og I bør kun bruge den ved indsovning. Sutten bør ikke bruges, når hun først sover, og hun bør ikke få den i munden, hver gang hun vågner. Her skal hun i stedet hjælpes med f.eks. stillingsskift, kærtegn og beroligende ord.

Jeg håber, at I kan bruge lidt af dette videre til at finde den rette løsning for jer og jeres lille datter:) Rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder