Afhængig af sutten

4. marts 2024

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen

Vi har brug for dit råd ift. brug af sut.

Vores pige på 7 måneder har altid været glad og nem, men dog sovet rigtig dårligt. Hun vågnede ofte flere gange om natten for at få sin sut. Vi har derfor halvt i søvne givet hende sutten hele natten. Det udviklede sig til, at hun bad om sutten oftere og oftere. Til sidst vågnede hun ofte flere gange i timen HELE natten.

Vi læste os frem til, at hun var blevet afhængig af sutten for at falde i søvn og forblive i søvnen. Hun havde altså fået associeret sutten med søvnen. Vi prøvede først langsomt at vende hende af med den, men det virkede til at være forvirrende for hende. Vi læste at mange havde held med at lægge sutten helt på hylden. Første nat uden sut var hård og med en masse gråd, men allerede anden nat sov hun 2x3 timer i streg, hvilket hun ikke havde gjort i 5 måneder! Efterfølgende blev det til flere og flere timer i streg. Vi var lykkelig. Vi har nu en datter som vågner 1-2 gange om natten for at få mad men ellers sover fra 19 - 07. Hun er også blevet meget nemmere at putte.

Hun har ...

Annonce

... nu været uden sut i 3 uger og det virker til at hun har glemt alt om den. MEN vi savner den godt nok til trøst/beroligelse om dagen. Vi ville altså godt bruge den på farten i barnevognen, når hun ikke kan finde ro (når hun vågner fra lur, bliver hun sur, hvis hun ikke kommer op med det samme), bruge den til trøst når hun fx er syg og bruge den til beroligelse når hun græder på puslebordet, når der skal skiftes ble eller tøj.
Jeg ved ikke, om det er fordi hun er blevet ældre eller om det før var sutten som hjalp os, men hun er pludselig blevet meget bestemt/græder hurtigt, hvis hun fx ikke gider pusles, ligge i barnevognen eller lign.

Vi ville også gerne prøve at få hende passet af bedsteforældre, men hun er pludselig blevet “svær” at pusle og putte til lur om dagen. Jeg tænker, at sutten ville kunne hjælpe fx bedsteforældre meget.

Problemet er, at vi er bange for, at hun vender tilbage til det gamle mønster, hvor hun vil have sutten hele natten. Vil vi kunne adskille søvn om natten fra sutten, så den kun bruges om dagen?

Med venlig hilsen
Nikoline

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder