Brev:
Afhængig af sutten
4. marts 2024
Alder:
7 mdr.
Afhængig af sutten
Kære Helen
Vi har brug for dit råd ift. brug af sut.
Vores pige på 7 måneder har altid været glad og nem, men dog sovet rigtig dårligt. Hun vågnede ofte flere gange om natten for at få sin sut. Vi har derfor halvt i søvne givet hende sutten hele natten. Det udviklede sig til, at hun bad om sutten oftere og oftere. Til sidst vågnede hun ofte flere gange i timen HELE natten.
Vi læste os frem til, at hun var blevet afhængig af sutten for at falde i søvn og forblive i søvnen. Hun havde altså fået associeret sutten med søvnen. Vi prøvede først langsomt at vende hende af med den, men det virkede til at være forvirrende for hende. Vi læste at mange havde held med at lægge sutten helt på hylden. Første nat uden sut var hård og med en masse gråd, men allerede anden nat sov hun 2x3 timer i streg, hvilket hun ikke havde gjort i 5 måneder! Efterfølgende blev det til flere og flere timer i streg. Vi var lykkelig. Vi har nu en datter som vågner 1-2 gange om natten for at få mad men ellers sover fra 19 - 07. Hun er også blevet meget nemmere at putte.
Hun har nu været uden sut i 3 uger og det virker til at hun har glemt alt om den. MEN vi savner den godt nok til trøst/beroligelse om dagen. Vi ville altså godt bruge den på farten i barnevognen, når hun ikke kan finde ro (når hun vågner fra lur, bliver hun sur, hvis hun ikke kommer op med det samme), bruge den til trøst når hun fx er syg og bruge den til beroligelse når hun græder på puslebordet, når der skal skiftes ble eller tøj.
Jeg ved ikke, om det er fordi hun er blevet ældre eller om det før var sutten som hjalp os, men hun er pludselig blevet meget bestemt/græder hurtigt, hvis hun fx ikke gider pusles, ligge i barnevognen eller lign.
Vi ville også gerne prøve at få hende passet af bedsteforældre, men hun er pludselig blevet “svær” at pusle og putte til lur om dagen. Jeg tænker, at sutten ville kunne hjælpe fx bedsteforældre meget.
Problemet er, at vi er bange for, at hun vender tilbage til det gamle mønster, hvor hun vil have sutten hele natten. Vil vi kunne adskille søvn om natten fra sutten, så den kun bruges om dagen?
Med venlig hilsen
Nikoline