Svar: Tvillinger 4 mdr. sover elendigt

16. november 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og velkommen tilbage :)

Hvor er det dejligt at høre fra dig igen, og kæmpe stort tillykke med, at I har fået tvillingepiger. Endda født i hinde, wauw! Det er så vidt jeg ved noget, der sker yderst sjældent (er det ikke noget med 1 ud af 80.000 fødsler?! Og så endda dem begge to, det må have givet noget opmærksomhed på fødegangen! Og hvor er det også dejligt at høre, at alle undersøgelser omkring lille V. har vist sig at være helt normale:)

Når jeg ser din dagsplan og rytme for dagen, så er det, der springer mig i øjnene, at du ofte giver pigerne flaske, når de vågner. Og jeg tror faktisk, at det netop er dette, som giver dig lidt udfordringer:)

Når de har fået flaske i forbindelse med, at de vågner op af en lur, og puttes uden at få en flaske, så vil der naturligt ofte ikke gå ret lang tid, før de så vågner op, fordi de har behov for en flaske igen - og jeg tænker, at det faktisk kan være med til at forklare, hvorfor de ofte vågner efter en times tid. Når du feks. har givet flaske kl. 10-10.30, putter dem til middagslur kl. 11.30-12, så vågner de ofte omkring kl. 13, fordi de begynder at have brug for en ny flaske der.. du trækker dem til omkring kl. 14, hvor de så drikker mælken og sover en halv times tid mere, men du skal igen og igen ud til dem, rokke, give dem sut osv. og ender ofte også med at gå med dem for at holde dem sovende. De kan dog holdes sovende, når de har fået flaske i barnevognen kl. 14 og enten tilbyder sut igen og igen eller du vælger at gå med dem.

Jeg tror, at det vil gøre en forskel for dig, hvis du kan forsøge at ændre deres rytme sådan, at de får flaske, lige før de skal sove. Så flasken indgår som en naturlig del af deres putteritual. Det vil kunne gøre, at de kan sove et lidt længere søvnstræk, før de naturligt vågner op og igen er sultne.

Det er svært at ændre på denne rutine, når de ikke er ældre, men jeg tænker, at det er et forsøg værd. I en overgang, kan du ...

Annonce

... gøre det, som du gør om aftenen. Du kan forsøge at give dem en lidt mindre flaske i forbindelse med putning, som de så forhåbentlig kan falde i søvn på. Og gradvist kan denne flaske så begynde at fylde lidt mere. Det vil sige, at den flaske, som de får, når de vågner bliver til en lille flaske, og den flaske, som de får, før de puttes, bliver til en større og lidt mere mættende flaske.

At dele flasken lidt op på denne måde kan måske også hjælpe på deres gylpetendens, da de så naturligt få lidt mindre i maven af gangen. Jeg tænker nemlig ikke, at det er større flasker, som de skal have. De er ofte bedre at give dem lidt mindre og lidt hyppigere mælk, når de har tendens til at gylpe meget.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker også, at tiden vil hjælpe dig med at ændre rytme. I takt med at pigerne bliver ældre og begynder at have behov for skemad, så vil det nemlig være rigtig godt, at de tilbydes skemad og vand af kop, når de vågner - og så får flasken, før de skal sove. På den måde vil mælken naturligt igen indgå som en fast del af deres putteritual, og den rytme, som du forsøger at skabe nu, vil altså også fungere, når de får skemad... Planen om mælk før putning vil altså også fungere for jer i månederne frem. Udfordringen er, at de naturligt ikke er parate til skemad endnu, men om en god månedstid kan verden jo se lidt anderledes ud...;)

Det er helt naturligt, at du er kommet ind i en rytme, hvor pigerne får deres flaske, når de vågner. De er naturligt sultne, når de har sovet en længere lur, og når man giver flaske, så vil man naturligt give ét større måltid ad gangen. Mit forslag er altså, at du forsøger at tilbyde lidt mme før putning, så du gradvist får vendt rundt på rytmen og får flasken til at indgå i putteritualet. Det er et forsøg værd, og når de bliver gamle nok til skemad, så vil dette hjælpe dig yderligere i den retning:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie endnu en gang:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.