Brev:
25 mdr. dreng - adfærd
16. november 2023
Alder:
2 år, 1 mdr.
25 mdr. dreng - adfærd
Hej Helen,
Jeg har en dreng på 2 år - en dejlig vildbasse!
Motorisk er han med (og mere til) sprogligt er vi lidt bagefter. Der er ord, dog ikke hele sætninger. Men jeg føler han er på vej. Stille og roligt. Sover fint mm.
Vores udfordring er hans meget stærke vilje samt reaktion. Alt er hans- og er det ikke hans har vi en kæmpe nedsmeltning. Bliver han sur, kan han finde på at slå ud. Hans slåen og sparken er dog ikke kun når han er ked / sur. Han kan ud af det blå finde på at slå eller sparke. Og det er som om det vi siger ikke virker. Han fortsætter i al fald ufortrødent.
Det er gerne mor ser får slagene. Og sommetider er det ren provokation overfor far, da der bliver kigget meget stift den retning mens han slår mor…
Derudover er han startet på at slå sig selv, hvis vi siger nej til hans slåen. Fx. Han slår mor, mor siger nej og man aer - så slår han sig selv i hovedet med Begge hænder og siger “åh nej, av”. Og så er opmærksomheden der.
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre ved det.
Vi ved vi har en dreng der er meget motorisk/stimuli undersøgende, der hele tiden vil være i bevægelse og som udfordre og undersøger ALT. (Ressourceperson + ergoterapeut fra vuggestue har været inde over) det er i sig selv hårdt at have en dreng der vitterligt aldrig sidder stille, men det er så hårdt, når man så føler Man skal sætte grænser for ham, men man ikke formår det. Fordi han er en stærk dreng med stor vilje.
Så hvordan får vi grebet hans adfærd an?
Hvordan håndterer vi de her nej nedsmeltninger og får sat en stopper for hans slåen, sparken…
På forhånd tak