Svar: Min søn på 5 mdr. græder hver gang han skal sove
2. november 2023
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du fortæller, at din dreng "pludselig har fået store problemer med at falde i søvn". Det har altså ikke været sådan altid, det er noget, der er kommet til. Derfor er min umiddelbare tanke, at din dreng måske har ondt, og at han græder, fordi han har smerter.
Det kan være smerter fra ørerne, det kan også være smerter på grund af tandfrembrud, fordøjelsesproblemer eller andre fysiske årsager - og det vil her være en god idé, at du får jeres læge til at tjekket ham igennem. Hvis du mistænker, at han kunne have væske på ørerne, så kan du kontakte en øre-næse-hals-læge direkte, du behøver ikke henvisning fra lægen.
Derudover så kan gråd i forbindelse med søvn også handle om, at han har behov for ekstra trøst og nærhed. Det er helt naturligt, hvis han har brug for at mærke dig tæt på, og han vil naturligt have svært ved at berolige sig selv. Jeg kan ikke ud af dit brev helt tyde, hvor meget du har vugget ham i din favn, ligget med ham, gået med ham - og hvor meget han ofte er puttet for sig selv f.eks. i barnevognen eller i tremmesengen. Men du skriver, at I lige nu "forsøger bare at sidde ved siden af ham og tale beroligende" - og jeg tænker, at dette ikke er nok.
Han har brug for at være tæt på jer, brug for at føle sig omsluttet og holdt. Når I holder ham i jeres favn, så udskilles der blandt andet oxytocin, som hjælper ham med at finde roen og slappe af i kroppen - og dermed hjælpes han til at overgive sig til søvnen. Måske har I en bæresele eller lignende, som I kan have ham i, når det er ved at være sovetid, gå lidt rundt med ham og på den måde give ham nærhed, og så lade ham finde ind i søvnen på denne måde - og når han så sover godt, så kan I flytte ham fra jer.
Han kan også have glæde af at blive putte i en sovepose, som omslutter ham og netop giver ham følelsen af at være holdt, så når I har hjulpet ham til ro i jeres favn og med jeres nærhed, så puttes han i soveposen og flyttes så over i f.eks. barnevognen. Nogle gange kan I med fordel starte med at putte ham i soveposen, hjælpe ham til ro i den men stadig i jeres favn, og når der så er ro på, flytte ham over i f.eks. barnevognen eller tremmesengen, hvor han så kan sove videre.
Er der sket nogle ændringer i jeres hverdag? Nye oplevelser, nye rutiner, nye omgivelser - noget som måske har forvirret ham eller gjort ham utryg, måske i forbindelse med, at han skulle sove? Store ændringer kan godt gøre, at børn pludselig reagerer med ikke at kunne falde i søvn, og hos små børn kan man netop se gråd og protest mod søvnen.
Har I generelt en rutine for dagen? Det er rigtig godt, hvis I kan begynde at skabe lidt fast rytme hele dagen igennem, fordi rytmen vil påvirke hans indre ur og dermed gøre ham parat til at sove, når det er sovetid. Hvis han er vågen i for lang tid, så han blive overtræt og derfor begynde at græde og skrige, når han skal sove - fordi han simpelthen ikke kan finde ro. Det kan også være, at I putter ham for hurtigt, og han græder, fordi han på ingen måde føler sig parat til at sove. En nogenlunde fast rutine, vil hjælpe jer med at finde det rette puttetidspunkt.
I skal regne med, at han har brug for 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan rytmen er i løbet af dagen, men I skal gå ud fra, at han har brug for ca. 14.5 times søvn i døgnet. Det vil ofte være rigtig fint fordelt, hvis han sover ca. 10-11 timer om natten og 4 timer om dagen (fordelt på 3 lure). Sover han mere om natten, vil dagssøvnen naturligt være kortere, men de 3 lure er stadig vigtige. Sover han mere om dagen, må han gerne det, men så vil nattesøvnen naturligt være det kortere.
Er I begyndt med lidt skemad? Det kan også være, at han har brug for noget mere mad i maven, og at I stille og roligt skal igang med at tilbyde noget ud over mælken. Jeg ved ikke om du ammer eller giver flaske, men det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor mælk indgår som en fast del af hans putteritual. Det er helt naturligt, at han skal have bryst eller flaske, lige før han puttes. Det vil også hjælpe ham med at finde ro, koble fra og finde ind i søvnen.
I skal ikke være bange for at give ham dårlige vaner, eller tænke, at han ikke må falde i søvn med bryst eller flaske. Det er også helt lige gyldigt, om han lærer at sove i egen seng... det skal han nok lære. Lige nu skal I gøre det, som giver ham den tryghed og ro, som han har brug for, så han kan overgive sig til søvnen bedst muligt - og hvis det f.eks. er ved at I lægger jer med ham, lader ham amme sig i søvn eller falde i søvn med flasken i munden, så er det helt fint. Det må I gerne gøre.
Og så skal I naturligvis være sikre på, at han ikke græder, fordi han har ondt...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske