Svar: Dårlig nattesøvn og behov for brystet for at kunne sove

17. september 2023

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære Kathrine

Stort tillykke med den lille dreng og tak for dit brev :) Velkommen til, - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer. Det ene er det faktum, at jeres dreng fra begyndelsen har haft svært ved at sove. Både fordi han har haft nogle spændinger, amningen har været svær at få til at fungere helt, han har problemer med meget luft i maven og nu måske også refluks.. Han har således endnu ikke lært, hvad det egentlig vil sige at sove et længere søvnstræk, fordi hans søvn ofte er blevet afbrudt af den ene eller anden grund.

Derudover, så tænker jeg også, at han har en alder nu, hvor han naturligt er fysisk større, og derfor har brug for mere mælk. Dette vil han ofte vise om natten, hvor han vil melde sig hyppigere. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, og det giver derfor ekstra mælk netop at amme om natten. Samtidig vil hyppigheden af amning også øge mælkeproduktionen. Det giver altså mere mælk, at han nu ammer hver 1.5-2 time i stedet for hver 3.5-4 time. Det er hyppigheden og ikke varigheden af amning, som øger mælkemængden.

Det er derfor naturligt, at han kan søge brystet hyppigere om natten, fordi han på den måde får sat din mælkeproduktion ekstra op, så den igen passer til hans behov - fordi han nu er fysisk større.

Når dette så er sagt, så har du naturligvis ret i, at det også kan spille ind, hvorvidt han er vant til at falde i søvn med brystet i munden og i din favn. Det handler, som du skriver, om søvnassociationer, men det er dog helt naturligt at spædbørn har brug for at falde i søvn på denne måde - og ofte anbefaler jeg, at man først omkring 3 måneders alderen bevidst begynder at adskille bryst og søvn. Indtil da, så er det helt okay, at han spiser godt hos dig, falder i søvn hos dig, og flyttes over i f.eks. sin lift eller vugge.

Rigtig mange forældre har søvnproblemer, og måske har I hørt eller læst nogle af disse beretninger - hvilket er helt fint. Det er naturligt godt at være forberedt. Men nogle gange kan man godt komme til at "træne søvn" for tidligt, og det kan så ende med at give yderligere problemer. Jeg er helt med på, at der har været flere problemer hos jer, og jeres ønske om at hjælpe ham med en længere lur midt på dagen er super fint. Det må I naturligt meget gerne arbejde på. Men det er vigtigt for mig at sige, at det er helt naturligt, at jeres dreng sover bedst i nærheden af dig, og når han kan mærke dig, dufte dig, fornemme din vejrtrækning, varme osv. Det er genkendelighed og dermed tryghed for ham.

Det betyder ikke, at han ikke gerne må sove for sig selv i sin vugge eller f.eks. blive puttet i barnevognen om dagen. Det må han naturligvis gerne - og det er også, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler for at forebygge vuggedød - men det vil være godt, hvis du kan forsøge at efterligne, det han har, når han ligger hos dig.

Når han ligger i din favn, så bliver han holdt af dine arme og hænder. Han føler sig omsluttet, og hvis og når han spjætter eller bevæger sig, så holder du sammen på ham, så han rent fysisk bedre kan finde ro. Dette kan du f.eks. skabe ved at svøbe ham eller putte ham i en sovepose. Hvis han er puttet i en sovepose som en voksipose eller lignende, så vil skiftet mellem din favn og ned hvor han skal sove føles mindre voldsomt for ham, fordi han stadig vil føle sig omsluttet og holdt. Men det vil være af posen og ikke af dine arme. At vejret bliver koldere nu vil naturligt kunne hjælpe jer her. Indtil nu har en sovepose været for varm:)

Når han l ligger i din favn, så kan han også dufte dig, og han kan mærke dit tøj ved sit ansigt. Dette kan du efterligne ved at putte ham med en klud, der dufter af dig. Når han puttes ned i vugge eller barnevogn, så vil det kunne give ham ro, at han stadig fornemmer dig i nærheden, igen er det genkendeligt og dermed trygt.

Sutten, som I har forsøgt, kan evt. kobles til kluden. At erstatte brystet med en sut kan også nogle gange hjælpe med til at skiftet fra favn, og ned hvor han skal sove, bliver lettere. Men det er ikke alle børn, som bryder sig om sut, og det er naturligvis helt okay.

Hvis du bevæger ham, går rundt med ham i armene, vugger ham blidt osv, når han skal sove, eller når han f.eks. er ked af det, og du her vil hjælpe ham til ro, så kan du efterligne dette ved f.eks. at putte ham i vuggen og vugge ham i den, eller ved at trille barnevognen lidt frem og tilbage, når han puttes der. På den måde ...

Annonce

... kan du her efterligne dine bevægelser og igen hjælpe ham videre ind i søvnen, lulle ham i søvn, selvom han ikke ligger i dine arme.

Der er også spædbørn, som har glæde af hvid lyd eller f.eks. hjertelyd eller livmoderlyd, fordi det igen beroliger dem. Det er igen noget, de kender, og det er dermed tryghed for dem.

Hvis du gerne vil forsøge at finde det rette tidspunkt at putte ham fra dig på, så er det vigtigt, at han enten puttes med det samme, han er færdig med at spise eller puttes efter f.eks. 20 minutter, så han er nået at falde i søvn. Og hos jer, lyder det lidt som om, at udfordringen lige nu er, at han lyder til at falde lidt i søvn undervejs i amningen, og at han måske er begyndt at spise mindre effektivt. Han spiser hyppigere, hyggesutter mere og mere, og tiden mellem amningerne flyder mere og mere sammen. Det lyder som om, at han faktisk også bruger ammetiden på at powernappe lidt...:)

Mit råd vil derfor være, at du forsøger at holde ham igang ved brystet, når det er spisetid. Det kan du gøre ved at trykke ham lidt under fødderne, gnide ham lidt i hovedbunden eller lignende undervejs, så han ikke falder for meget i søvn, men huskes på at spise. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan skifte ammestilling undervejs. Så du f.eks. starter med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger med sin mave mod din mave - og når han så har spist godt og effektivt der, så løfter du ham op, lader ham bøvse lidt af, og så lægger du ham til samme bryst, men denne gang i tvillingestllingen. Det vil sige, at han ligger med kroppen ud under din arm.

Ved at lægge ham til af to omgange og skifte mellem ammestillingerne på denne måde, så hjælper du ham med at spise mere effektivt og få "tømt" brystet godt. Han får mere af den tykkere mælk med ud, og den ligger tungere i maven. Det betyder, at han både vil blive mere mæt, så han vil kunne sove i længere tid, og det vil også gøre, at tendensen til tilbageløb af mælk i spiserøret vil være mindre. Det vil derfor også kunne hjælpe lidt, hvis han lider af silent refluks. Den tykkere mælk giver også mere ro i maven, så noget af hans maveuro måske bliver mindre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Om natten må du fortsat gerne ligge ned og amme. Den liggende ammestilling er rar for jer begge, og det er generelt godt at skifte mellem netop traditionel-, tvillinge- og liggende ammestilling. Det vil også være med til at sikre, at dit bryst stimuleres rigtig godt. Er der mulighed for, at du kan nå ham, når han sover i sin vugge? Så du kan lægge en berolignede hånd over på ham, og han på den måde kan mærke dig. Måske kan du samle hans hænder på hans brystkasse og på den måde hjælpe ham til fysisk ro, fordi han igen vil føle sig holdt... Så han både ligger for sig selv, men stadig har dig så tæt på, at du kan berolige ham med dine hænder og nærhed:)

Friamning er vigtigt og godt, men du skal være opmærksom på, om du kommer til at amme lidt for meget fra begge bryster. Hvis han spiser lidt fra den ene side, og lidt fra den anden side, så kan han få lidt for meget af den vandholdige mælk i maven - det kan give ekstra maveuro og gøre det sværere for ham at finde ro og falde i søvn. Derfor er det godt, hvis han kan spise så lang tid som muligt fra ét bryst, før du tilbyder modsatte bryst.

Når det så er sagt, så er det dog rigtig godt, hvis du om dagen også tilbyder begge bryster nogenlunde hyppigt lige nu, hvis han har brug for at få sat mælkeproduktionen lidt op. Du kan med fordel amme ham f.eks. fra det ene bryst, når han vågner af en lur og undervejs her skifte ammestilling. Her efter kan I så lege, pludre osv. så får han skiftet ble, bliver gjort klar til putning, og så tilbyder du modsatte bryst, før han så skal sove. Når han så vågner, så starter du på det bryst, hvor han stoppede sidst, så dette bryst stimuleres lidt ekstra, og han spiser godt i bund der. Herefter leger, pludrer og hygger I igen, før han atter skal skiftes, gøres klar til putning og dermed også ammes igen, men så fra det andet bryst.

Som udgangspunkt er det godt, hvis han altid bliver ammet, før han skal sove. Når maven er fyldt op med mælk, så vil han naturligt bedre kunne sove en længere lur. Har han spist en time eller mere, før han puttes, så vil der ikke gå ret lang tid, før han så vågner og har brug for mælk igen. Derfor er mælk en vigtig del af hans putteritual.

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke med ham, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika