Svar: Vil ikke sove i barnevogn

2. september 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hej med dig

Stort tillykke med, at I har fået en lillebror og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen:)

Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

Det første, jeg lige vil nævne, handler om, at du skriver, at "han er en stor og stærk dreng, der motorisk har fart på og som ikke kan ligge stille" - og at I har "kæmpet med søvnen fra dag ét". Jeg har jo ikke set din dreng, men det får mig til at tænke på, at det er vigtigt lige at sikre sig, at han ikke har været motorisk stærk fra dag ét, fordi han enten har været bagsidedominant og/eller har haft låsninger i nakke, skulder, bækken eller lignende...

Hvis han har nogle spændinger eller låsninger i kroppen, så kan det faktisk godt være med til at forklare, hvorfor han har haft så svært ved at finde ro, slappe af i kroppen og falde i søvn. Det er naturligvis godt, hvis han bare er rigtig godt igang motorisk - det må han meget gerne være, men hvis du har oplevet, at han f.eks. fra dag ét var i stand til at løfte hovedet højt, og at han f.eks. generelt har virket stiv i kroppen, når du har holdt ham - så kan der faktisk være en sammenhæng mellem dette og hans søvn. Er det tilfældet, så vil jeg derfor foreslå, at du lige får en osteopat til at tjekke ham igennem for på den måde at udelukke, at dette er årsagen til de udfordringer, du oplever. En osteopat er en uddannet læge, fysioterapeut eller kiropraktor, der har taget en videruddannelse i osteopati, og du skal naturligvis vælge en med speciale i babyer:)

Derudover, så kan jeres udfordringer også hænge sammen med de rutiner og vaner, som han har fået med sig fra starten. Ikke, at det har været forkert, at du har gjort, som du har gjort, men han gør naturligt det, som han har lært - så det kan f.eks. have betydning, at han sover sammen med dig om natten, og dermed ikke har lært at sove for sig selv. Det kan have betydning, at du ammer ham i søvn, og at han således forbinder dit bryst og din favn med at skulle sove. Det kan have betydning, at han er vant til slyngevuggen, som naturligt giver ham følelsen af at være holdt, og hvor motoren holder ham i søvnen i længere tid, så han på den måde er vant til konstant bevægelse.

Det handler alt sammen om søvnassociationer, og der findes både gode og mindre gode søvnassociationer:

Gode søvnassociationer er f.eks.: Putteklud, bamse, beroligende ord og kærtegn, godnatsang og godnathistorie... og barnets seng eller f.eks. barnevogn.

Mindre gode søvnassociationer er f.eks.: Bryst, flaske, sut, blive vugget i søvn i favn, blive hoppet med på en pilatesbold, gået med osv.

Søvnassociationer er gode, når de lærer barnet at falde i søvn selv. Det vil sige, når jeres lillebror lærer at falde i søvn i feks. sin seng eller barnevogn og dermed forbinder dette med stedet, hvor han skal sove. Søvnassociationer er mindre gode, når de gør barnet afhængig af den voksne.

Hvis lillebror falder i søvn i mors favn og med mors bryst i munden, så vil han naturligt søge dette, når han i løbet af søvnen har sine opvågninger. Det er helt naturligt, at han vågner op flere gange under sin søvn - både om dagen og om natten. Og her vil han sikre sig, at alt er, som da han faldt i søvn. Det betyder, at hvis han ammes i søvn og falder i søvn i favn, så vil han vågne op, registrere, at alt er forskelligt, han er et andet sted, og han mangler det, som hjalp ham med at sove - og det vil gøre ham utryg, han vil vågne yderligere op, og han vil ikke kunne falde i søvn igen, før alt igen er, som da han blev lagt til at sove - altså før du igen tager ham i din favn og ammer ham.

Storesøster havde gode søvnassociationer - hun forbandt sin barnevogn med søvn og faldt trygt i søvn i den. Og når hun vågnede op, så var alt, som da hun faldt i søvn, hun lå stadig i sin vogn, kunne mærke den, dufte den, se den osv. og derfor sov hun trygt videre. Og dette har lillebror ikke lært, hvilket der kan være mange gode grunde til, men der er en forskel på storesøster og lillebror her:)

Det giver dog rigtig god mening at lære ham dette nu, da det naturligt vil gøre en kæmpe forskel for dig og jeres hverdag, hvis han kan lære at sove i sin barnevogn. Det er uholdbart, hvis du ikke kan komme udenfor, og som du selv skriver, så har du brug for frisk luft, og du er naturligt efterhånden desperat. Helt forståeligt! :)

En tredje overvejelse handler om hans mælkebehov. Du skriver, at han er en fysisk stor dreng, og du fortæller, at du ammer ham ca. hver 2 time hele natten, han søger selv brystet og spiser, når han ligger ved siden af dig. Det lyder for mig som om, at han spiser meget, og jeg har indtryk af, at han også spiser hyppigt hos dig om dagen. Det kan sagtens være helt okay, og mange børn vil netop i 4 måneders alderen have behov for at die hyppigere. Han lader sig let forstyrre under måltiderne om dagen, slipper, tager fat, spiser lidt igen, slipper igen, pludrer med dig, tager fat og dier lidt igen - og så slipper han, og det er mere spændende at kikke efter storesøster eller far.. Det hører alderen til, men det kan også være, at han har brug for lidt mere mad for at kunne sove bedre, sove tungere...

Du nævner, at du har forsøgt med flaske, og det kan jeg godt forstå. Det er jo en måde at sikre ham noget ekstra mæthed og samtidig sikre dig selv lidt ro. Det kan være rigtig svært at vænne ham til flaske nu, hvis han er meget brystglad, og det behøver du normalt heller ikke, hvis amningen fungerer, og han tager godt på. Men, når det er sagt, så skal hverdagen jo også fungere, og en af fordelene ved flaske er, at han kan få den, imens han ligger i sin barnevogn. På den måde vil du komme væk fra ...

Annonce

... den nuværende rytme med, at du ammer ham, har et tæppe under ham og forsigtigt forsøger at flytte ham over i barnevognen - og han så vågner, registrerer at han er væk fra din favn og derfor ikke kan sove i sin vogn.

Derfor kunne en løsning hos jer godt være at putte ham i barnevognen, elevere hans hoved lidt, så han ikke ligger helt fladt - f.eks. ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i barnevognen. Og imens han ligger der, give ham flasken og lade ham falde i søvn netop i barnevognen og godt fyldt op med mælk. En fordel ved dette vil også være, at andre vil kunne give ham mælk og putte ham, og du på den måde kan få frigivet lidt tid.. som du også skriver, at du har brug for, og det er naturligvis helt okay, selvfølgelig er det det!

Jeg ved ikke, hvilken flaske du har forsøgt med, men det kan være et forsøg værd at prøve med en flaskesut i naturgummi - en rund eller anatomisk model, da ammebørn ofte lettere vil acceptere dette fremfor en silikonesut... Du kan prøve, om du kan få dryppet lidt mælk i munden på ham, så han kan smage mælken og fornemme, hvad det er. Du kan bruge udmalket modermælk eller modermælkserstatning.

Og så svar på dine spørgsmål:

Kan du ikke lave en både og - så du både bruger slyngevuggen og også øver barnevognen? Jeg vil umiddelbart skønne, at lillebror har brug for 4 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur, en eftermiddagslur og en aftenlur - da han sover kortvarigt og går til ro for natten kl. ca. 21. Du kan f.eks. indføre nogle rutiner, hvor du øver med barnevognen en gang dagligt f.eks. til middagsluren, og så bruger slyngevuggen til de øvrige lure.

Jeg synes ikke, at du skal kæmpe unødigt længe med ham, men netop udnytte at slyngevuggen ofte fungerer, så du på den måde sikrer ham søvn flere gange i løbet af dagen. Men du kan godt f.eks. til middagsluren forsøge at skabe en ens rytme her, så dette også bliver genkendeligt og dermed trygt for ham. Og du kan overveje, om du skal forsøge med en flaske før denne lur - og ellers bibeholde amning, som du plejer og lade dette være en naturlig del af hans putteritual:)

Det vil, som du selv er inde på, være rigtig godt, hvis du kan vænne ham til at blive ammet og puttet, før han falder helt i søvn, så han netop registrerer, hvor han puttes og ikke længere forbinder søvn med din favn. Men, det er også begrænset, hvor meget du skal kæmpe med at lære ham dette nu. Det vigtigste lige nu er, at han er tryg ved at sove, da tryghed er noget, man kan bygge videre på senere hen - og at du arbejder på barnevognen en gang dagligt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan være en god idé, at du lægger dig med ham og ammer ham liggende i din seng - og her så arbejder på at han skal slippe brystet, før han sover helt, og derfra så gradvist vænne ham til at den fysiske afstand mellem jer øges - og at det er okay. Men det er ikke det vigtigste. Han kan godt lære at slippe brystet, når han bliver lidt ældre.

Far kan have en vigtig rolle i at vænne jeres dreng fra brystet. Når lillebror ligger tæt op af dig, så vil han naturligt søge brystet ekstra om natten. Han kan dufte dig, mærke dig og vil naturligt derfor søge brystet mere. Hvis du sover et andet sted, og far er alene med ham, så vil far kunne give ham masser af nærhed og tæt kontakt, men han vil ikke kunne amme ham. På den måde kan I godt lade far tage lidt over om natten. Du kan også vælge at sove med en t-shirt på, så lillebror ikke har fri adgang til brystet hver anden time, men så du styrer lidt mere, hvornår han kan die. Det vil være naturligt, at han skal spise midt nat stadig væk, men han bør ikke ligge med brystet i munden mere eller mindre hele natten...

Det er altså en bedre idé at lade far sove med ham, hvis lillebror så lærer at sove uden brystet i munden, så han finder ud af, at det kan han naturligt godt - fordi han så også på sigt bedre vil kunne sove uden brystet om dagen :) Og så skal I naturligvis være opmærksomme på, at når I alle tre sover sammen i sengen, så øges risikoen for vuggedød... Derfor anbefales det, at du sover et andet sted, og at lillebror ikke ligger på fars brystkasse, men ligger på din plads i sengen og med sin egen dyne:)

Hvorvidt han vil blive i stand til at sove længere søvnstræk, og hvornår, afhænger helt af, hvad årsagen til hans opvågninger er. Hvis det f.eks. er låsninger og spændinger i kroppen, så kan 1-2 behandlinger være med til at gøre en forskel. Handler det om at ændre søvnassociationer, så vil det naturligt tage længere tid at få nye vaner introduceret, men han kan lære det. Når det så er sagt, så ved ingen af os jo, hvad tiden bringer, og i forbindelse med f.eks. sygdom, udviklingsspring, start i dagpleje/vuggestue osv. vil det være helt naturligt, at han sover dårligere.

Der er dog intet i vejen for, at du forsøger at være opmærksom på de vaner og rutiner du giver ham, og at du forsøger at hjælpe ham på en måde, som du tænker også kan fungere for jer fremadrettet :) Alt det gode du gør, skal du naturligvis fortsætte med.

Og ja, motoren kan være en forstyrrende faktor, da han godt kan blive uhensigtsmæssigt afhængig af bevægelse. Derfor er det en god idé, hvis du kan prøve at slukke for motoren en gang imellem og se, om han stille og roligt kan lære at sove uden at skulle vugges hele tiden. Når det så er sagt, så er det jo det, som lige nu redder din dag, og som faktisk sikrer lillebror et par timers søvn dagligt, så det er også vigtigt ikke at ændre alt for meget lige nu, fordi den søvn, som han trods alt får, er vigtig.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at jeg er kommet lidt omkring det hele. Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.