Svar: Søvn og natteroderi

13. august 2023

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære Mia

Tak for dit brev, det lyder som om, at det går godt med lillebror, og som om at han, i hvert fald indtil nu, har sovet rigtig godt. Så dejligt.

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham, og jeg tænker umiddelbart, at det er dette, som spiller ind hos jer. Derudover så tænker jeg, at det også kan være en idé at se lidt på hans døgnrytme, for hele dagens forløb spiller naturligt ind på natten.

I forhold til udvikling, så lyder han til at være rigtig godt igang motorisk. Han er begyndt at trille omkring, drejer om sin egen akse, møver sig frem på gulvet, griber efter legetøj osv. Og det er super godt. Det betyder dog, at han let får sig lagt i en stilling, som han stadig kan have svært ved at komme væk fra - og her har han brug for din hjælp.

Opvågninger om natten kan derfor godt handle om, at han her behov for stillingskift. Han får sig trillet om på siden, måske helt om på maven, får sig skubbet ud i et hjørne af sengen osv. Han får måske også sparket dynen af, og han kan ikke selv finde ud af at blive lagt rigtigt igen. Her er det derfor rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at komme om på den anden side, blive lagt rigtigt ind i midten af sengen, få dynen på osv. Og du må meget gerne hjælpe ham med disse ting - for i takt med at han bliver mere og mere stærk motorisk, så vil han naturligt kunne disse ting selv.

Hvis han er ked af det, så skal du naturligvis tage ham op, giv ham lidt mælk, berolige og betrygge og så forsøge at putte ham tilbage i egen seng igen. Men som udgangspunkt, er det godt, hvis du kan hjælpe ham videre i søvnen, der hvor han ligger netop med beroligende hænder, stillingskift osv. Og så vidt muligt ikke vænne ham til at han skal op om natten, gås rundt med osv.

Nogle gange skal du også trække tiden lidt, før du hjælper ham. Han vil drømme rigtig meget og kan om natten komme med mange forskellige lyde, og det er ikke alle lyde, som du behøver reagere på. Nogle gange er det derfor fint at trække tiden, og dermed give ham muligheden for selv at kunne komme videre i søvnen. Ikke fordi du ikke gerne må hjælpe ham, men fordi du måske nogle gange kommer til at hjælpe ham, hvor det ikke er nødvendigt, og hvor han derfor kan have glæde at finde videre i søvnen på egen hånd. Har han tydeligt brug for dig, så skal du naturligvis være der.

Med hensyn til dagsplan og rytme, så lyder det umiddelbart rigtig fint med 3 lure dagligt og en søvn, som er fordelt sådan, at han sover 2 + 2 timer + en powernap sidst på dagen på f.eks. ½ time. Det betyder, at han sover ca. 4.5 time samlet i løbet af dagen og det lyder fint og alderssvarende. Du skal regne med, at han har behov for ca. 14.5-15 timers søvn i døgnet, og det betyder så igen, at han har brug for ca. 10 timers nattesøvn.

Du nævner, at han sover en powernap omkring kl. 19, og derefter er vågen i ca. 2 timer og så puttes til natten. Det vil sige, at han puttes ca. 21.30. Han har således en sen rytme, hvilket han meget gerne må have, og det vil højst sandsynligt ændre sig, når han begynder at kunne nøjes med to lure dagligt og springe dagens 3. lur over. På den måde vil tiden godt kunne arbejde for jer, og i takt med at han bliver ældre, vil hans vågenperiode ofte også blive lidt længere, og på sigt vi hans puttetidspunkt om aftenen måske blive omkring kl 20. Og så begynder han med grød og mos, faste spisetider osv. ...

Annonce

... og det vil alt sammen have betydning for rytmen og dermed for hans opvågninger om natten.

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvornår dagen begynder - altså hvor tidligt eller hvor sent han står op. Dette spiller naturligt ind på hele dagens rytme og måske er det hans stå op tidspunkt, som du på et tidspunkt skal begynde at se lidt på. Jeg anbefaler dog ikke, at du begynder at vække ham om morgenen før 6 måneders alderen, med mindre han vender helt rundt på nat og dag.

En mulighed nu er, at du f.eks. forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur nu. Bbadet kan stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, og samtidig gøre hans vågenperiode lidt længere og på den måde kan middagsluren flyttes til lidt senere og den vil evt. også blive en smule længere. Det vil så kunne betyde, at han måske kan begynde at undvære powernappen kl. 19, og i stedet kan dette begynde at nærme sig hans egentlige sengetid. Men, du kan også vente og se hvad tiden bringer fordi der godt kan ske nogle ændringer i løbet af de næste ca. 4-6 ugers tid.

Du nævner øreproblemer, og der er ikke umiddelbart noget, i det du skriver, som tyder på, at forklaringen skal findes her. Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, når jeres to ældre drenge har haft massive øreproblemer og ødelagt søvn på grund af dette. Hvis lillebror har været forkølet og sat rigtig godt til med snot, så kan jeg naturligvis heller ikke udelukke, at der kan være væske på ørerne, som generer ham og vækker ham. Men det lyder ikke umiddelbart til at være tilfældet hos jer - og du beskriver heller ikke en dreng, som vågner og græder meget om natten, eller som virker svær at trøste, fordi han har ondt. Han sover godt, når han sover, søvnen er ikke hyppigt afbrudt, og han er generelt i rigtig godt humør.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du nævner også amning og skriver, at du gerne vil bibeholde fuld amning så længe som muligt, det forstår jeg godt, og det er også rigtig fint. Du skal dog være opmærksom på, at han er en fysisk meget stor dreng på 8 kg. Han har mere end fordoblet sin fødselsvægt, som var 3 kg, - og det på kun 5 måneder - så han kan godt have behov for mere mad. I første omgang vil det være rigtig godt, at du lægger ham hyppigere til brystet i løbet af dagen for at sikre, at han ikke vågner om natten, fordi han reelt er sulten. Og hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så kan det godt være nødvendigt at starte op med lidt mad, lidt før du egentlig havde tænkt:)

Så ud fra det du fortæller, så tænker jeg, at der hos jer er tale om alder og udvikling, det er helt naturligt med den store motoriske uro og behov for stillingskift om natten, men du skal naturligvis forsøge at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt:)

Det lyder også som om, at han stille og roligt vil få en ny rytme, hvor han ikke længere powernapper kl. 19, men måske vil kunne begynde at nøjes med 2 lure dagligt og dermed gå tidligere i seng. Han vil i løbet af den næste månedstid sandsynligvis skulle begynde med lidt skemad, han vil udvikle sig mere og mere motorisk, få længere vågenperioder osv. og det vil alt sammen betyde, at hele dagen ændrer sig, at dagens rytme naturligt ændrer sig - og dermed ofte også nætterne. Så på den måde tænker jeg også, at tiden arbejder lidt for jer:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt ro:)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte