Brev:
Søvn og natteroderi
13. august 2023
Alder:
5 mdr.
Søvn og natteroderi
Kære Helen,
Jeg skriver til dig i håb om at få lidt hjælp til min søns søvn.
Min søn er nr.3, i en søskendeflok og har 2 storebrødre. Han har altid sovet godt om natten og også om dagen men nu er vi løbet ind i udfordringer som jeg håber du kan hjælpe med eller bare berolige mig med at det er helt normalt og at det går over igen.
Hans to ældre brødre har igennem deres 1 leveår været svært plaget af undertryk i ørerne og mellemøresbetændelse, i en sådan grad at de kun har sovet i intervaller af 10-15 min døgnet rundt, medmindre jeg gik med dem i fx vikle eller sad oprejst med dem, da denne position lettede trykket. Det var hårdt, men vi kom igennem det. Da de blev store nok til dræn og fik lagt det blev deres søvn normaliseret. De stor trives i dag, de har stadig dræn og den ene har nedsat hørelse men han klare sig og vi er i god dialog med vores ørelæge.
Men som du måske kan forstå så er men 3’er første barn der har sovet indtil nu i hvertfald. For de sidste 14 dage er lille N begyndt at vågne op om natten. Han griner, hviner, ruller om på maven, piller mig i ansigtet, altså han “står op” det sker i forbindelse med amning og oftest omkring kl. 01-02. Han er vågen et par timer, så bliver han lidt ked og jeg må gå lidt med ham i armene indtil han falder i søvn igen, oftest omkring kl. 04-05! Han sover generelt meget uroligt for tiden. Armene dasker rundt og han kan også vågne og græde lidt i søvne, her er han dog nem at trøste og falder i søvn igen.
I løbet af dagen sover han 3 lure, formiddag (2 timer) middag (2 timer) og en powernap ved 19-tiden. Han kommer i seng ca 2 timer efter hans sidste lur, eller når han er parat til at sove. Om aften er han på sofaen sammen med os. Jeg synes han bliver godt stimuleret i løbet af dagen, både mentalt og fysisk. Han er stort set altid i et godt humør, han er nysgerrig og godt med udviklingsmæssige. Særlig på det motoriske ser vi store udviklingsspring( ruller, øver sig i at møve sig frem, griber nemt legetøj og kan føre den fra hånd til hånd og ind i munden. Han bliver fuldammet og det vil jeg gerne blive ved med at han kan sidde i højstol. Han tager fint på i vægt ( vejede 3 kg ved fødsel og vejer nu 8 kg.).
Men hvad pokker gør jeg ved det natteroderi? Og kan jeg hjælpe ham til at gemme det til om dagen? Indtil nu har jeg bare lagt ved siden af ham, taler ikke, tænder ikke lys eller andet. Jeg håber du kan give mig lidt forståelse for hans natteliv og måske nogle råd.
Mange hilsner
Mia