Svar: Hjælp til søvn - intet virker!
4. august 2023
Alder:
7 mdr.
Kære K & B
Tak for jeres brev og meget uddybende beskrivelse af jeres lille dreng, alle jeres tanker og alt det I har forsøgt :) Og velkommen til :)
Der er, som jeg ser det, lidt forskelige ting, som spiller ind hos jer. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer, og jeg vil også meget gerne fortælle lidt om de ting, som I har forsøgt...
Når jeg læser jeres beskrivelse, så er min umiddelbare tanke, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem. Og jeg læser lidt mellem linjerne, at I faktisk selv har tænkt denne tanke. I hvert fald skriver I, at I siden 13. juli har forsøgt at fjerne mor og dermed brystet, så når Lukas skal puttes, så tager B over og i løbet af natten forsøger B med hånd på brystet, berolignede ord, nus osv. Og det er først, hvis intet af dette virker, at mor ammer. Det er som udgangspunkt rigtig fint, så langt så godt.
Når jeg læser jeres beskrivelse af dagen og hele dagens forløb, så springer det mig i øjnene, at Lukas ofte ammes, når han vågner. Han vågner - starter dagen med amning, får grød, puttes, vågner, bliver ammet igen eller får måske en snack, eller frokost, bliver puttet, vågner og ammes igen...
Jeg forstår godt, hvorfor I vælger denne løsning. Det er naturligt en måde at adskille bryst og søvn og på den måde undgå at give ham brystet som søvnassociation. Men når amningerne ligger, når han vågner, så kan de betyde, at han ikke spiser nok, og at han ikke er mættet til strækkeligt af, når han skal sove - og det vil gøre, at han får sværere ved at falde i søvn og også sover mere kortvarigt. Og jeg vil faktisk anbefale, at I begynder at ændre på denne rytme og måske også fjerner et par af dagens amninger. Jeg vil foreslå, at I giver ham brystet, som del af hans putteritual - dog ikke sådan, at han falder i søvn med brystet og heller ikke sådan, at han skal ammes, hver gang han skal sove.
Det vil være passende, at han ammes 4 gange i døgnet, når han er 7 måneder gammel, og jeg vil anbefale, at disse amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre, indtil ca. 6.30-7, hvor dagen begynder stille og roligt, og I står op.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl. 09 som nu - og skal her ikke ammes først.
Frokost 11-11.30: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, rugbrødsbjælker eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl. 13.30-14. Der er her vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men puttes i barnevognen, før han sover helt, så han registrerer, hvor han ligger og ikke forbinder bryst og favn med at overgive sig til søvnen.
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad og mad med mere bid. Det kan være indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen, godt kogt pasta, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30.
Sen aften 23: Drømmeammes og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
Som I kan se, så følger mit forslag til dagsplan jeres nuværende rytme, men med hensyn til amningerne, så er de både flyttet og skruet lidt ned. Det ligger hensigtsmæssigt sådan, at mor stadig bliver godt stimuleret, jeres dreng kan få sit mælkebehov dækket og har samtidig plads i maven til rigtig mad. Og så ligger amningerne sådan, at de naturligt vil kunne hjælpe ham med at sove nogle lidt længere søvnstræk. Hele dagens rytme spiller naturligt ind på nattens forløb, og jeg tænker, at ovenstående rytme vil kunne være med til at gøre en forskel for jer.
I nævner derudover godnatgrød, som I har forsøgt. Det forstår jeg godt, ofte er godnatgrøden dog bedst at introducere i eller efter 8 måneders alderen, så når I har forsøgt tidligere, og den ikke har virket, så er det måske, fordi han ikke har været gammel nok. Hvis man introducerer den for tidligt, så kan man risikere, at den giver for urolig en nat, hvilket jo ikke var hensigten:)
I nævner også "se-til-metoden". Denne metode er til børn, der gerne vil lege og som søger underholdning, når de skal sove. Den bruges til at vise barnet, at det ikke er legetid, men sovetid. Det er ikke en "kontrolleret grådmetode", hvor man lader barnet græde og forlænger tiden, hvor man går frem og tilbage. Det handler ikke om, at barnet skal blive ked af det, men om at vise barnet, at man er der hele tiden, også selvom man går kortvarigt væk og ikke kan ses, og at barnet trygt kan lægge sig til at sove.
Jeg tænker, at jeres dreng har været og stadig er for lille til denne metode, og jeg har ikke oplevelsen af, at han søger underholdning og sjov, når han skal sove. Han hopper ikke rundt og leger, men lyder til at være ked af det. Det handler derfor mere om, at han har brug for at mærke jer og har brug for jeres nærhed og tætte kontakt, når han skal finde ro og overgive sig til søvnen - og det er naturligvis helt okay.
Derudover fortæller I, at han kravler og er begyndt at rejse sig op af ting, og det lyder som om, at han så småt er ved at komme i separationsfasen, altså øver sig i rent fysisk at adskille sig fra jer. Det betyder, at han vil blive ekstra tryghedsøgende, han vil have brug for at være lidt ekstra på skødet, søge ekstra fysisk kontakt. Det er meget vigtigt for ham at se jer, fordi han derved er sikker på, at I ikke forsvinder. Han kan blive dybt ulykkelig, hvis I pludselig går fra ham.. Det lyder som om, at denne perioder er ved at nå jer nu, og I skal derfor være opmærksomme på dette det næste stykke tid, måske de næste ca. 2 måneder...
Derudover så giver den store motoriske udvikling naturligvis også en uro i kroppen. Det er rigtig svært for ham at ligge stille, det er svært at finde fysisk ro, lægge sig ned og slappe af. Og sengen er et godt sted at øve sig. Derfor vil han naturligt kunne tumle ekstra meget rundt og vil undnytte, at han kan hive sig op ved tremmerne i sengen og dermed rejse sig igen og igen... Alt sammen hører det alder og udvikling til.
Tyngdedynen kan nogle gange have effekt her, men ikke altid! Den kan faktisk godt irritere ham, fordi den forhindrer ham i at flytte på sig, skifte stilling, trille omkring. Derfor må I prøve at vurdere, om det kan være en måde at hjælpe ham til ro nu, eller om han vil have mere glæde af, at I putter ham med en almindelig dyne, og er hos ham, holder hænderne beroligende på ham, stryger ham og ned af ryggen, blenumsen...
I fortæller, at det lige nu er nærmest umuligt at forlade soveværelsesdøren, uden at han begynder at græde utrøsteligt. Det er vigtigt at lytte til, og det er derfor vigtigt, at I ikke går fra ham. Det, som skal være jeres fokus lige nu er, at I skal gøre det, som gør ham tryg ved at sove, samtidig med at han får nogle rutiner og vaner med sig, som kan fungere for jer alle tre fremadrettet.
Derfor er første skridt at se på dagsrytmen jf. mit forslag
Om dagen skal I holde fast i den gode rytme med putning i barnevognen, og når han puttes om formiddagen skal det være med morgenmad og mellemmåltid, vand af kop og ingen bryst. Når han puttes til middagslur, så skal det være med frokost, vand af kop og bryst - men uden at falde i søvn med brystet.
Om aftenen, så er der to muligheder:
- Mor kan lægge sig med ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn liggende der. Det lærer ham at falde i søvn liggende stille, uden at skulle være i bevægelse. Det er vigtigt, at mor lirker brystet ud af munden på ham, før han sover, så han ikke falder i søvn med brystet. Han skal helst nå dertil, hvor han ammes, slipper brystet, smiler til mor og triller om på siden og sover.
- Mor kan også amme ham, og før han falder helt hen, så puttes han ned i tremmesengen og lulles her så ind i søvnen med beroligende hænder, kærtegn osv. Så han med det samme forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.
Hvis I vælger den første løsning, så er det naturligvis vigtigt, at I sikrer jer, at han ikke kan trille ud af sengen. Det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Han kan enten blive flyttet over i egen seng, når han sover rigtig godt, eller I kan lade ham ligge og sen aften, før mor går i seng, kan han så blive ammet og flyttet over i tremmesengen, hvor han så sover i løbet af natten.
Hvis I vælger den sidste løsning og luller ham i søvn i tremmesengen, så tages han op, ammes før mor går i seng, så han får sin drømmeamning der, og puttes derefter tilbage i egen seng igen, hvor han så sover videre.
Efter midnat er det meget fint, at B tager over, beroliger og betrygger, giver masser af nærhed, tæt kontakt osv. Og tidlig morgen kan mor så komme ind og amme igen, og I kan alle tre sove sammen en times tid, før dagen så begynder stille og roligt med morgengrød. Det vil være et realtisk mål at sove ca. 6 timer (+/-) uden mælk f.eks. fra kl. ca. 23 til 05.
Med hensyn til arbejdsstart om en måned, så vil de fleste børn trives med 3 amninger i 8-9 måneders alderen, og hos jer kan de 3 amninger stadig godt ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Skal B passe Lukas om dagen? I givet fald kan Lukas få vand hele dagen eller lidt mme af en kop før middagsluren. I kan naturligvis også overveje, om I vil forsøge at tilbyde en flaske sen aften eller før middagsluren, for at vænne Lukas til denne rytme og for at gøre det lidt lettere at passe ham om en måneds tid. Men det er ikke sikkert, at I kan lære ham dette nu, og så vil lidt mme om dagen af en kop også være rigtig fint:)
Da I ikke har skrevet til mig før, så ved jeg naturligt ikke, hvad jeres planer er. Men jeg håber, at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske