Brev:
Hjælp til søvn - intet virker!
4. august 2023
Alder:
7 mdr.
Hjælp til søvn - intet virker!
Hej Helen.
Vi har fulgt din brevkasse siden Lukas’ fødsel (december 22), og har draget en masse nytte af dine gode råd. Det er også grunden til at vi nu skriver til dig, da vi virkelig ikke ved hvad vi skal gøre.
Lukas havde hvad vi ville kalde en hård fødsel, hvor den aktive del var næsten 2 timer, og han skulle presset ud, mens han havde hånden på sit hoved. Det gjorde det hele lidt ekstra besværligt, og der er blevet snakket om, at det måske har været lidt traumatiseret for ham.
Grundet måden kom ud på, skulle jeg videre på operationsbordet, og B måtte derfor give ham modermælkserstatning. Vi synes det var svært med amning til at starte med, men med god hjælp fra en sygeplejerske, lykkedes det efter mange timers forsøg.
Vi kommer hjem, og de næste mange uger forløber på den måde, at Lukas kun kan sove på vores bryst, og B og jeg sov derfor på skift, hvor den ene havde ham op brystet nede i stuen, vågen, og den anden forsøgte at få lidt søvn på sofaen. Efter lidt tid, gjorde vi sådan, at den anden gik op og fik noget mere sammenhængende søvn i sengen, da vores evige træthed gjorde det besværligt at fungere. Hvis vi forsøgte at lægge ham andre steder, var det sjældent han sov 45min. Det var oftest 20 eller 30 min. Hele dagen kunne gå med powernaps, hvilket bidrog mere til at vi sov på skift.
Lukas bliver lidt større (omkring 6-8 uger), og det lykkedes nu at amme ham i søvn i sengen og lægge ham over i sin egen seng ved hjælp af et svøb. Her sov han lange stræk - typisk 3-4 timer før han skulle ammes igen og i en periode helt op til 6-8 timer i streg! Dagslurerne er her også blevet bedre, da vi havde anskaffet os en Moonboon slyngevugge, og han kunne sove fra 45 min til 3 timer. Generelt har vi erfaret at han har nemmere ved at sove, når han får hjælp. Barnevogn var han ikke vild med trods bevægelse.
Da han bliver omkring 4 måneder, begynder han at kunne rulle fra mave til ryg og omvendt, og hans søvn bliver væsentlig forværret. Vi kan ikke længere svøbe ham, da vi ikke synes det er sikkert, når han ruller i søvne. Det eneste der fungerer i en lang periode er at ligge i vores seng og sove lige op af mig. Fra han er omkring 5 måneder begynder han både at vågne efter hvert 45. min., men også ofte efter kun 20-30 min. og skal have bryst, som tryghed for at kunne sove videre, hvor det tidligere har været nok kun at tilbyde sut, en hånd på brystet eller lidt nus mellem øjnene.
Fra ca. 5 måneder og til nu hvor han er 7,5 måned nægter han pure at sove i egen seng (maks. 20-45 min.) og når han vågner er det skrigende med lukkede øjne, uden mulighed for at komme i kontakt med ham, han vil ikke have sut, laver flitsbue, mv. til trods for at han stadig sover op af mig. Det eneste der hjælper er en gang imellem at B går rundt med ham og vugger ham i søvn igen eller .. BRYST. Altid bryst.
Fast forward til 1. juli, hvor vi giver et stort slag for at han skal sove i barnevogn, for at det ikke skal blive for hårdt når han starter dagpleje til september. Denne del er blevet rigtig god, og de fleste dage sover han 2 x 1.5 time. Det fungerer ved at jeg ammer ham i søvn og lægger ham forsigtigt over. I starten blot indenfor og nu udenfor.
Vi har i mellemtiden søgt nettet tyndt for idéer til, hvordan vi kan løse nattesøvnen og forsøger os med 2 specifikke tiltag.
Det første er dagsrytme, som ser sådan her ud:
kl. 6:30-7:00: Vågne og ammes
kl. 8:30: Grød eller lign. Vand af kop.
kl. 9:00: Lur i barnevogn
kl. 10:30: Vågner. ammes/snack (f.eks. klemmepose eller lignende, hvis han ikke ammes)
kl. 13:00: Frokost (Typisk øllebrød)
kl. 14:00: Lur i barnevogn
kl. 15:30: Vågner. Ammes/snack (f.eks. klemmepose eller lignende, hvis han ikke ammes)
kl. 17-17:30: Aftensmad (I den seneste uges tid mere af det vi får, men ellers typisk en form for kartoffelmos med grøntsager, lidt kød, lidt kogte grøntsager)
kl. 19:00-19.30: Putterutine
kl. 19-20:00: Sove i egen seng ( eller ved mig)
Putterutine er typisk: Pusles på eget værelse med dæmpet belysning, får nattøj på og børster tænder. Siger godnat til værelser. Tænder søvn-meditations-app og kommer over til mor, hvor han får nusseklud og bryst. Venter til han sover helt og flyttes over i egen seng. For det meste vågner han med det samme og skriger, hvorefter vi enten prøver bryst igen eller vugger i søvn.
Det andet tiltag er hvor vi siden 13. juli har prøvet at fjerne mig som søvnassociation.
Dette har vi prøvet ved at B håndterer putterutinen, jeg ammer ham og lægger ham i hans egen seng, og herefter har B ham hele natten. Dvs. hvis Lukas vågner, har vi en trøste plan for at holde ham sovende i sengen, hvor B prøvet alt fra en hånd på brystet, beroligende ord, nus i panden, tag ham op i armene, vugge ham stille og roligt til at gå rundt med ham til han falder i søvn. Plan-B er, at jeg ammer ham. Dette gik faktisk rigtig godt til at starte med, og det har været muligt for Lukas at sove 1.5 time af gangen, og med lidt hjælp, sove 1.5 time igen uden jeg har været en del af det. Men de fleste af nætterne, har han stadig været vågen hvert 45 minut, og nogle gange har det kun været 20 min.
Den seneste uges tid (måske 10 dage), er det dog som om at det er blevet værre. Han er helt ulykkelig, hvis B tager ham op, og det virker som om han kun vil have mig. Og der har nu været dage, hvor det ikke engang virker at give ham bryst. Vågner flere gange i timen, skrigende, flitsbue, gør alt for at komme rundt på maven, for at kravle rundt, sparker hårdt med benene og armene og er bare generelt ekstremt utilfreds og ulykkelig.
Det skal nævnes at Lukas både ruller, kravler, stiller sig op af ting, hopper/bøjer i ben og er generelt langt foran de andre børn i mødregruppen rent motorisk. Han har desuden fået en enkelt tand, hvilket vi som udgangspunkt ikke føler vi kunne mærke på ham. Han sov bare dårligt som altid :)
Yderligere tiltag vi har forsøgt i perioder: Grød lige inden sengetid. Tyngdedyne. Yogabold. Tjek af ører hos egen lægen og har tid hos ørelæge.
Vi ved ærlig talt ikke hvad vi skal gøre, hvis det her ingen-søvn-om-natten-noget fortsætter.
Vi forsøgte os også med noget, der bliver omtalt som se-til-metoden. Men der er vi bare i tvivl om, at grunden til det slet ikke virker, er fordi vi har prøvet for mange ting.
Det er os mere eller mindre umuligt at forlade soveværelsesdøren, uden at han udbryder i et totalt utrøsteligt skrigeri. Vi kan godt bevæge os lidt rundt i stuen hen over dagen, men han er generelt ikke glad for at vi ikke er helt tæt på ham. Vi tænker det er separationsangst, og vi ved ikke hvordan vi skal håndtere det oven på 4 mdrs dårlig søvn samt motorisk uro oven på at kravle og “gå” op af sofa/borde/mm.
Vi er trætte. Meget trætte.
Jeg skal starte på arbejde om en måned og frygter for hvordan vi begge skal komme gennem dagen, når vi sover så dårligt.
Vi håber virkeligt og inderligt, at du kan komme med nogle gode råd.
Mange hilsener de trætte forældre
K & B.