Svar: Vække baby sen aften?

6. maj 2023

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære førstegangsmor

Stort tillykke med din datter og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har kunnet bruge de svar, som jeg har givet til andre, og nu selv har fået lyst til at skrive :)

Jeg kan godt forstå, at du synes det er hårdt at blive vækket en time efter, at du selv lige er faldet i søvn - og jeg tænker faktisk, at det er en god plan, at du forsøger, om du kan fylde din datter lidt op med mælk, før du selv går i seng - i håb om, at hun så kan sove lidt flere sammenhængende timer, før hun vågner og melder sig igen.

Jeg tænker også, at du måske ikke behøver vække hende. Du kan faktisk godt prøve at tage hende op, lægge hende til brystet, og så se om hun ikke kan spise mere eller mindre i søvne og derefter sove videre - det er et forsøg værd.

Hvis hun har afføring, hver gang du ammer hende, så er du naturligvis nødt til at skifte hende, men ofte vil børn, når de bliver ...

Annonce

... omkring 8 uger begynde at have et lidt ændret afføringsmønster - så oplevelsen af, at mælken glider lige igennem hende, bliver mindre. Det giver netop muligheden for, at du ammer og putter hende fra dig mere eller mindre sovende. Så længe hun har afføring, hver gang hun ammes, så skal hun naturligt skiftes, og så vil hun vågne mere op - sker dette, er det dog også helt okay. Det er ikke farligt for hende, at du tager hende op sen aften, ammer og skifter hende og derefter putter hende igen, så du også kan få lidt søvn. Det foregår jo stille og roligt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun bare sover tungt og slet ikke er til at få til at die, så er det sådan, det er, og så må du lade hende sove og vente på, at hun vågner af sig selv. Men det er bestemt et forsøg værd at se, om ikke hun kan spise lidt i søvne og derefter sove videre:)

Rigtig meget held og lykke med det projekt, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre