Svar: Mor kan ikke putte - 18 mdr.

23. marts 2023

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det er helt normalt, at der kan være forskel på, hvordan putningen foregår afhængig af, om det er mor eller far, der putter. Det ses ofte i perioder, at den ene forældre er bedre til at putte end den anden, og det er helt okay :)

Lige nu tænker jeg, at I skal sige til jer selv, at det er rigtig godt, at far kan putte, og jeres dreng falder i søvn inden for ca. 10-20 minutter. Det viser jo, at jeres dreng godt kan finde roen og overgive sig til søvnen, og det er godt. Han har brug for sin søvn, og det er en rigtig god vane, hvis han lærer at falde i søvn, som I beskriver, at det foregår, når far putter.

Der kan være mange grunde til, at putningen virker bedre med far end med mor. Selvom I forsøger at gøre det samme, så sender I sandsynligvis ikke helt samme signaler. Vi er som mennesker forskellige, I er som personer forskellige, og derfor er måden, I gør tingene på, ikke helt ens. Der er forskel både i jeres verbale og nonverbale signaler.

Der kan også være forskel i jeres tilgang. Ikke bare, når jeres dreng skal sove, men i måden I møder ham på hele dagen igennem. Måske er mor generelt lidt mere eftergivende i sin tilgang, måske siger mor ofte mere "ja", hvor far siger "nej". Måske har mor generelt rollen som den omsorgsfulde, trøstende, og far rollen som den, der leger og pjatter...

Det kan også være, at du lige nu generelt har en rolle, hvor du foretrækkes - mor skal børste tænder, mor skal servere maden, mor skal trøste, mor skal skifte bleen osv. hvilket kan gøre det sværere for jeres dreng at overgive sig til søvnen, fordi jeres dreng, når det er sovetid, hellere vil netop lege, synge sange, hygge med mor - og derfor holder ekstra på mor...

Måske har du ammet, måske har du haft barsel i længere tid, måske har du generelt været mest omkring jeres dreng, da han var yngre. Det er helt normalt, og det betyder ikke, at du gør eller har gjort noget forkert - slet ikke. Men det kan også gøre, at jeres dreng måske afprøver lidt flere grænser overfor dig, at han vil se, hvad der sker, hvordan du reagerer.

Det kan igen hænge sammen med hans ...

Annonce

... alder. Han har naturligt en alder, hvor han forsøger at finde ud af, hvordan verden fungerer, og hvad det han gør, gør ved andre. Det betyder, at han nogle gange gør ting for at se, hvordan du reagerer, og hvordan far reagerer for at lære og blive klogere...

Der er rigtig mange grunde til, at der kan være forskel på mor og far. Hvorom alting er, så er det rigtig godt, hvis I kan komme væk fra, at det skal tage en time at putte, når mor putter. Hvis I bibeholder denne rutine, så lærer jeres dreng, at putteritualet med mor netop består i, at han skal græde, møffe rundt, rejse sig - og mor der går tilbage igen og igen. Indtil han efter en time med fars hjælp så falder til ro. Og den rutine ønsker I jo ikke at give ham.

Jeg vil derfor anbefale, at far som udgangspunkt putter jeres dreng lige nu, og hvis mor en aften har lyst til at forsøge sig, så skal du ikke rende frem og tilbage. Så putter du, som nu, og går derefter ud. Og når han så efter 10 minutter begynder at kalde, så kan du evt. gå ind og derefter ud igen, men gentager det sig, så er det far, som går ind og hjælper jeres dreng det sidste stykke vej ind i søvnen. Så jeres dreng begynder at forbinde det at sove med et ritual, som ikke tager mere end 10-20 minutter og ved hvordan det foregår. Uanset om det er mor eller far, der har puttet ham i sengen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil også anbefale, at du er den, som giver ham aftengrød og børster hans tænder, så du om aftenen tager del i denne del af putteritualet. Så kysser du jeres dreng, siger godnat, og derefter kan far så gå på værelset og putte.

Jeg forstår godt tanken bag, at I gerne vil skiftes til at putte, men lige nu er det vigtigt ikke at gøre det til et princip for princippets skyld. Lige nu er det vigtigste at give jeres dreng en vane med at falde i søvn inden for rimelig tid, få indstillet hans indre ur og give ham en indre følelse af og en erfaring med sig om, hvordan putningen foregår. At det så er far, som lige nu er bedst til dette, er helt okay. Prøv ikke at tage det personligt, hen af vejen kan du naturligt komme på banen igen.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder