Svar: Ny rutine
19. februar 2023
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne give lidt tanker retur:)
Først - vi er fuldstændigt enige i, at det er uholdbart, at jeres dreng sover én lur dagligt fra kl. 8.30/9-10/10.30 - og ikke sover resten af dagen. Det kan han slet ikke holde til, og det er alt for hårdt for hans system. Hvor er det dog synd for den lille dreng.
Som jeg læser dit brev, så forsøger pædagogerne at putte ham til en 2. lur, men det lykkes ikke. Han kan ikke falde i søvn efter frokost, selvom de forsøger.. og derfor tænker jeg, at du har ret i, at løsningen så må være, at de putter ham senere. Det vil alt andet lige være bedre for ham, hvis han kunne puttes et eller andet sted mellem kl. 11-12 og her naturligt sove så længe han viser behov for. Nogle gange er det måske stadig kun en time til halvanden, andre gange vil han måske kunne sove næsten 2 timer - det må han selv naturligt regulere.
Der er ingen tvivl om, at hvis luren kan ligge som en længere middagslur, så hans vågenperiode om formiddagen er længere, og hans eftermiddag bliver kortere, så vil det naturligt påvirke hans evne til at overgive sig til søvnen og også hans nattesøvn. Når han, som nu, er vågen fra kl. 10-10.30 og indtil kl. ca 18.30, så bliver han simpelthen overtræt. Det betyder, at hans krop begynder at sende forvirrende signaler - på den ene side er han træt og har brug for at sove og på den anden side mærker han en uro og et behov for aktivitet, han vil virke overgearet og får sværere og sværere ved at finde ro.
Når man siger at "søvn avler søvn" og at man derfor ikke skal vække børn fra deres dagssøvn, så er det netop dette man taler om. At det er vigtigt, at de får lov til at sove i løbet af dagen, fordi det fremmer deres evne til at falde i søvn om aftenen og kunne sove sammenhængende om natten.
Når små børn bliver overtrætte, så mener man, at der sker en stigning af hormonet kortisol. Det er et stresshormon, og det betyder faktisk, at jeres lille dreng er stresset. Når det står på gennem længere tid, så vil det gøre, at hans lille krop og hjerne ikke rigtigt kobler fra, stresser ned, finder ro - ikke engang, når han sover. Derfor er det meget vigtigt at hjælpe ham til en rytme, hvor han får sit søvnbehov dækket, men også hvor han så vidt muligt undgår at blive yderligere stresset - og som du beskriver situationen hos jer, lyder det som om, at den bedste løsning vil være at hjælpe ham til en længere lur midt på dagen.
Jeg er med på, at vuggestuen siger, at han virker træt allerede kl. 8.30-9, men her har han trods alt kun været vågen i ca. 2.5 time, og man kan derfor godt forsvare at holde ham vågen lidt længere tid her... i modsætning til eftermiddagen, hvor han er vågen i ca. 8 timer, hvilket er alt for meget for ham! I er derfor nødt til at tale med vuggestuen om, at det ikke går, at han er vågen fra kl.10/10.30 til 18-18.30!
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med en enkelt lur dagligt, og jeres dreng har naturligt en alder, hvor han måske godt kan nøjes med én lur. Da vuggestuen melder ud, at de ikke kan putte ham til flere lure, så er den ene lur derfor min umiddelbare løsning, men den skal ligge senere. Hvis vuggestuen mener, at han er så træt om formiddagen, at han er nødt til at blive puttet, så er det vigtigt, at de bevidst arbejder på at give ham en ekstra lur over efter frokost, så han stadig får to lure dagligt. Det vil kræve en rigtig stor indsats, og de skal de naturligt være parate til.
Jeg tænker altså, at din løsning med at putte ham senere, må være det, I forsøger - og det skal I naturligt også gøre derhjemme i weekenden, så I på samme måde forsøger at skabe en rytme, der kan fungere uanset hvilken dag i ugen, der er tale om.
Du skriver, at han har haft problemer med ørene, og har fået dræn, og dette kan naturligt også spille ind på hans søvn og opvågninger. Det er desværre ikke sådan, at dræn virker på søvnen med det samme, for hans krop husker, og hvis han gennem længere tid er blevet vækket af smertejag fra ørene, så kan han stadig vågne, fordi han tror, at han har ondt... Derfor er man nødt til at give det lidt tid, men det er rigtig godt, at I har fået tjekket og behandlet hans ører :)
Du fortæller også, at hans drænanlæggelse har hjulpet på hans appetit, og det er rigtig godt. Det er naturligt vigtigt, at han spiser godt og føler sig mæt - for ellers er det sværere at sove. Vi har alle svært ved at sove, hvis vi er sultne og har lettere ved at falde i søvn efter et godt måltid:)
Når alt dette er sagt, så skal I naturligvis også være opmærksomme på, om der er andre ting, som kan spille ind på de søvnudfordringer han har, og som kan forklare, hvorfor hans rytme er så skæv... Rigtig meget kan spille ind, f.eks. sygdom og smerter, rutiner og genkendelighed, der skal være en balance hele dagen mellem barnets aktive og vågne perioder og de perioder, hvor barnet skal sove.
Det kan også skyldes påvirkening af eller mangel på forskellige hormoner. At han f.eks. er stresset, eller at han skal have hjælp til at få stimuleret sine søvnhormoner. Lys og mørke spiller f.eks. ind her. Melatonin er et søvnhormon, som blandt andet reguleres af lys der rammer øjet - lys hæmmer udskillelsen af melatonin, og gør det derfor svære at sove. Det er blandt andet en af grundende til, at man fraråder brug af skærm før søvn, og det betyder f.eks. også at børn, der har et synshandicap, kan have forstyrrelser i deres melatoninproduktion... også noget, som I måske kunne medtænke.
Hans indtag af mad spiller ind. Det kan f.eks. være en god idé at have lidt fokus på det der kaldes tryptofanholdige fødevarer. Det er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som makrel og laks, det er kylling og kalkun, en bagt kartoffel og grøntsager - det vil sige en del af de fødevarer, som han sandsynligvis allerede tilbydes til frokost og til aften:) Havregryn er f.eks. også rigtig godt, så en havregrød før han puttes kan f.eks. være en rigtig god idé. Når vi indtager disse tryptofanholdige fødevarer, så øges niveauet af Serotonin i kroppen og Serotonin har rigtig mange funktioner - det er blandt andet med til at forbedre vores søvnkvalitet.
Jeres dagligdag kan naturligt også påvirke hans søvn og rytme. Skift i livet som flytning, institutionsstart, skænderier, skilsmisse, stress, sygdom.. det er alt sammen noget, som kan have betydning for små børns søvn. Børn bliver naturligt påvirket af, hvordan vi voksne har det, og hvad der generelt sker i vores liv:)
Børn er naturligt også forskellige, de har forskellige personligheder, forskelligt temperament, og nogle børn kan være svære at aflæse - og derfor svære at putte, fordi man ikke ser, når "søvntoget" holder ved perron og derfor ikke får puttet barnet i tide. Nogle børn bliver naturligt også mere påvirket af deres omgivelser, uroen omkring sig osv. end andre børn gør.
Har I talt med jeres læge omkring de søvnudfordringer I oplever? Det lyder for mig som om, at I måske skulle inddrage jeres læge - måske er der behov for yderligere udredning for at finde ud af, hvorfor hans rytme er, som den er...
Du nævner, at han lige nu er inde i en periode, hvor han bider, kradser, slår og kan finde på at slå hovedet i gulvet, når han ikke får sin vilje.. Det tænker jeg både hænger sammen med hans alder, og hans naturligt manglende ordforråd - når børn mangler ord, så reagere de naturligt fysisk. Men jeg tænker også, at det naturligt hænger sammen med, at jeres dreng må være meget træt. Han får ikke den søvn, som han har behov for, og han bryder derfor naturligt lettere sammen, hans overskud er ikke ret stort...
Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at I ikke fjerner flasken lige nu, ligesom det er vigtigt, at du prioriterer at være hos ham og holder ham i hånden, hvis det er det, som gør, at han faktisk får sovet. Jeg tænker, at den vigtigste prioritet lige nu må være at få jeres drengs rytme bedre og dermed sikre ham en bedre søvn og dermed overskud. Naturligvis må far gerne være den, der lægger sig med ham og er der for ham, så du kan koble lidt fra og også få sovet - måske kan I skiftes, så det ikke altid er mor - men hvis kun mor dur, så lyder det som om, at det er nødt til at være sådan lige nu. Og når I så har fået ændret rytmen, så vil det være en god idé at få far på banen og få trappet flasken ud.
Jeg tænker, at I er nødt til at tage en ting af gangen, og rytmen med en længere lur midt på dagen må være jeres første mål:)
Rigtig meget held og lykke med det projekt og knus til jer alle tre her fra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske