Svar: Opvågninger om natten igen - del 2
29. december 2022
Alder:
8 mdr.
Kære N
Tak for dit brev, super fint, at du skriver tilbage - jeg vil naturligvis meget gerne uddybe mit svar:)
Det er godt, hvis du i første omgang kan hjælpe din dreng videre i søvnen med stillingskift og beroligende hænder. I takt med at han bliver ældre, så vil han selv blive i stand til at skifte stilling under søvn, så at hjælpe ham med dette er helt okay - det er en af de ting, som naturligt løser sig hen af vejen. Men hvis det ikke er muligt at få ham videre i søvnen på denne måde, og du er nødt til at tage ham op, så skal du naturligvis gøre dette.
I givet fald vil det dog være rigtig godt, hvis du kan tage ham op, berolige og betrygge og så putte ham tilbage i egen seng igen, når han er faldet til ro. En slags op-ned-op-ned, så han stille og roligt finder ud af, at han stadig fint kan sove i sin seng og ikke begynder at falde i søvn i dine arme, men dog stadig mærker at du er der, passer på ham osv., så han hele tiden er tryg ved situationen og det at skulle sove. Det vil sige, at du tager ham op, hvis han er ked af det og viser behov for din favn, men når han er beroliget, så putter du ham tilbage i sengen, forsøger atter at hjælpe ham ind i søvnen der. Græder han igen, så tager du ham atter op, beroliger og betrygger og putter ham så tilbage i egen seng igen, holder hænderne på ham osv. På grund af hans alder og fordi han generelt signalerer "vil ikke ligge i sengen og vil heller ikke op i favn", så kan denne metode faktisk godt være en idé hos jer :)
Godnatgrøden og amning eller flaske sen aften kan bestemt give effekt hen af vejen - og det er fint, hvis du ammer ham, når han vågner af sig selv - med mindre det er kort tid efter, at han har spist sidst.. Hvis han er ammet kl. 19, så er det helt naturligt, hvis han søger mælk igen kl 22-23 - men er han ammet senere, så vil han ofte kunne vente med drømmemåltidet til senere. Det er også nogle gange sådan, at en flaske med modermælkserstatning vil mætte lidt mere end modermælk, så det kan også spille ind, hvorvidt du ammer eller giver flaske før putning (eller gør begge dele).
De fleste synes, at det er rigtig rart, hvis drømmemåltidet kan foregå, før mor eller far går i seng. Det er rigtig hårdt at blive vækket kl. 24-01, når du/I selv sover rigtig godt, så for at undgå dette kan det være en god idé at give mælk (amning eller flaske) sen aften. Der er dog også den mulighed, at I forsøger, om jeres dreng kan hjælpes videre i søvnen uden mælk sen aften og så venter på, at han melder sig selv først på natten - fordi han måske så spiser mere effektivt og derefter så bedre kan sove et længere søvnstræk. Her gælder ikke faste regler, men du/I må forsøge jer lidt frem og se, hvad der fungerer bedst. I nogle familier er det bedst med mælken kl. 22-23, i andre familier giver det roligere nætter, hvis mælken først gives kl. 24-01, som du selv skriver :) Og ja, nogle gange fungerer det ikke, hvis barnet skal spise i søvne, men det går langt bedre, hvis barnet får lov til at vågne og melde sig selv.
Det er ofte også en god idé at amme fra begge bryster, fordi du på den måde får fyldt ham lidt ekstra op.. og ikke vågner igen efter 1.5-2 timer for atter at blive ammet :) Men det er naturligt ikke sikkert, at han selv er enig i dette..;)
Det lyder som om, at der er sygdom på vej, som også kan forklare, hvorfor han lige nu sover dårligt. Rigtig mange er forkølede, så det kan naturligt godt spille ind. Det kan også sagtens være tænder, det lyder som om, at de er godt på vej, og det kan faktisk også give lidt temperaturforhøjelse, løbenæse og måske rød numse...
Rigtig meget held og lykke fortsat - håber I får en lidt mere rolig nat denne gang :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske