Svar: Opvågninger om natten igen - del 2

29. december 2022

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære N

Tak for dit brev, super fint, at du skriver tilbage - jeg vil naturligvis meget gerne uddybe mit svar:)

Det er godt, hvis du i første omgang kan hjælpe din dreng videre i søvnen med stillingskift og beroligende hænder. I takt med at han bliver ældre, så vil han selv blive i stand til at skifte stilling under søvn, så at hjælpe ham med dette er helt okay - det er en af de ting, som naturligt løser sig hen af vejen. Men hvis det ikke er muligt at få ham videre i søvnen på denne måde, og du er nødt til at tage ham op, så skal du naturligvis gøre dette.

I givet fald vil det dog være rigtig godt, hvis du kan tage ham op, berolige og betrygge og så putte ham tilbage i egen seng igen, når han er faldet til ro. En slags op-ned-op-ned, så han stille og roligt finder ud af, at han stadig fint kan sove i sin seng og ikke begynder at falde i søvn i dine arme, men dog stadig mærker at du er der, passer på ham osv., så han hele tiden er tryg ved situationen og det at skulle sove. Det vil sige, at du tager ham op, hvis han er ked af det og viser behov for din favn, men når han er beroliget, så putter du ham tilbage i sengen, forsøger atter at hjælpe ham ind i søvnen der. Græder han igen, så tager du ham atter op, beroliger og betrygger og putter ham så tilbage i egen seng igen, holder hænderne på ham osv. På grund af hans alder og fordi han generelt signalerer "vil ikke ligge i sengen og vil heller ikke op i favn", så kan denne metode faktisk godt være en idé hos jer :)

Godnatgrøden og amning eller flaske sen aften kan bestemt give effekt hen af vejen - og det er fint, hvis du ammer ham, når han vågner af sig selv - med mindre det er kort tid efter, at han har spist sidst.. Hvis han er ammet kl. 19, så er det helt naturligt, hvis han søger mælk igen kl 22-23 - men er han ammet senere, så vil han ofte ...

Annonce

... kunne vente med drømmemåltidet til senere. Det er også nogle gange sådan, at en flaske med modermælkserstatning vil mætte lidt mere end modermælk, så det kan også spille ind, hvorvidt du ammer eller giver flaske før putning (eller gør begge dele).

De fleste synes, at det er rigtig rart, hvis drømmemåltidet kan foregå, før mor eller far går i seng. Det er rigtig hårdt at blive vækket kl. 24-01, når du/I selv sover rigtig godt, så for at undgå dette kan det være en god idé at give mælk (amning eller flaske) sen aften. Der er dog også den mulighed, at I forsøger, om jeres dreng kan hjælpes videre i søvnen uden mælk sen aften og så venter på, at han melder sig selv først på natten - fordi han måske så spiser mere effektivt og derefter så bedre kan sove et længere søvnstræk. Her gælder ikke faste regler, men du/I må forsøge jer lidt frem og se, hvad der fungerer bedst. I nogle familier er det bedst med mælken kl. 22-23, i andre familier giver det roligere nætter, hvis mælken først gives kl. 24-01, som du selv skriver :) Og ja, nogle gange fungerer det ikke, hvis barnet skal spise i søvne, men det går langt bedre, hvis barnet får lov til at vågne og melde sig selv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er ofte også en god idé at amme fra begge bryster, fordi du på den måde får fyldt ham lidt ekstra op.. og ikke vågner igen efter 1.5-2 timer for atter at blive ammet :) Men det er naturligt ikke sikkert, at han selv er enig i dette..;)

Det lyder som om, at der er sygdom på vej, som også kan forklare, hvorfor han lige nu sover dårligt. Rigtig mange er forkølede, så det kan naturligt godt spille ind. Det kan også sagtens være tænder, det lyder som om, at de er godt på vej, og det kan faktisk også give lidt temperaturforhøjelse, løbenæse og måske rød numse...

Rigtig meget held og lykke fortsat - håber I får en lidt mere rolig nat denne gang :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder