Motorisk urolig

29. december 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Motorisk urolig

Hej Helen

Vores mus på 6 måneder er en utrolig anspændt og hektisk lille pige og vi har simpelthen så umådelig svært ved at få ro på hende.

Vi prøver alt fra fod massage, guitarspil, vikle, amning og rolig nynnen til at tumle rundt, flyve op på vores skuldre, ligge på maven, kilde og kysse... Jeg synes vi er rigtig gode til at stimulere vores pige og også rigtig gode til ikke at overstimuleret hende.. Men hun er alligevel så anspændt og hektisk... Og har været det i mange måneder... Vi har bestilt en tid hos en osteropat i det nye år, for at se om der er skævheder eller spændinger i kroppen på hende...

Hun er vidst en pige, som ikke finder ro ved at ligge hos os. Hun læner sig aldrig tilbage på os og slapper af... Hvis hun efter amning bliver liggende i 1 minut er der meget lang tid og hun er ikke faldet i søvn i mine arme/ved brystet siden hun var ca en måned ... Det er ærlig talt ret hårdt for mig psykisk, at hun ikke finder ro hos os.. Men det er en anden nok sag.. Sagen er, at mange efterhånden har spurgt "er hun altid så anspændt" når de har holdt hende og nu går det langsomt op for os, hvor anspændt hun faktiske ofte er...

Det er så svært at få ro på hende.. Vi har gode rutiner og er meget opmærksomme på hende og alligevel ...

Annonce

... føler jeg at jeg fejler som forældre fordi jeg ikke kan hjælpe hende til ro... Jeg føler at jeg overser noget hos hende...

Vi har været en uge på juleferie. Hendes 2. tur ud af huset med overnatning. Vi har været på besøg hos bedsteforældrene og de kan også se hvor anspændt og urolig hun er. De har ingen forslag eller idéer til at høre andet end vi gør.. Har gode rutiner, fortæller hende alt hvad vi gør. Hun er lynende intelligent, det er jeg ikke i tvivl om. Hun forstår så meget af det vi siger og er fantastisk god til at hjælpe fx med at tage tøj på og andet.. Men problemet er som sagt, at hun er så anspændt....

Vi lytter så meget efter hendes behov. Hvis hun ikke vil ligge i barnevognen til vores daglige gåtur, så kommer hun op i vikle.. Hvis hun ikke vil køre i bil, holder vi ind til siden og får ro på hende. Måske går vi en lille tur i vikle, eller bare et par gange rundt om bilen, eller sidder lidt foran ved rattet og far.. Et eller andet for lige at få ro på systemet inden vi kører videre...

Vi synes virkelig at vi gør rigtig meget godt for hende og lytter til hende... Og derfor er det så svært at forstå, hvorfor hun spænder sådan op i hele kroppen og nærmest sitre og vi kan ikke gøre noget... Har du nogle forslag?

Venlig hilsen
C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder