Svar: Dårlig søvn nat
22. december 2022
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når børn pludselig vågner midt nat og har en længere vågenperiode der, så skal man altid se på rytmen og hvordan barnet sover, spiser, er aktiv - hele dagen igennem. Når jeg læser jeres beskrivelse, så ser det dog rigtig fint og alderssvarende ud.
Du fortæller, at jeres dreng spiser godt, når han spiser grød og mos, og det er rigtig godt, at du er opmærksom på hans indtag - også for at sikre, at han ikke vågner om natten, fordi han reelt er sulten eller tørstig. Det er også derfor, at jeres sundhedsplejerske har anbefalet jer, at starte med skemaden, og det lyder som om, at I har ramt det rigtige tidspunkt at starte på - han spiser godt.
Du fortæller også, at han ofte sover fra 9-11 om formiddagen og igen fra 14-16. Det vil sige, at han sover ca. 4 timer samlet i løbet af dagen. Nattesøvnen varer ofte fra ca 20 til 06 - svarende til ca. 10 timer - så samlet set sover han ca. 14 timer (hvis han altså sover) og det lyder helt perfekt...
Man skal også altid overveje, om han kan have ondt. Det kan være smerter fra ørerne, maven eller måske på grund af tandfrembrud - men I beskriver en dreng, som vågner og pludrer, han er ikke ked af det, vågner ikke og græder, men vågner og har det faktisk fint, men det forstyrrer naturligt jer...
Jeres dreng vågner altså ikke, fordi han har brug for mere mad, eller fordi han samlet set forventes at skulle sove for meget, eller fordi han har ondt - og forklaringen skal derfor ikke findes her... men hvad handler det så om...
Jeg tænker, at det handler om alder og udvikling. Med den alder han har nu, så er han naturligt rigtig godt igang med at udvikle sin stemme. Han øver høje lyde, dybe lyde, svælglyde og læbelyde. Og nogle gange oplever man, at børn øver lyde om natten. Det virker som om, at de faktisk udnytter de mørke nattetimer og stilheden til at høre sig selv pludre. Det er ofte glad pludren, og de er netop ikke kede af det, men lyder faktisk til at have det rigtig dejligt med at ligge og pludre med sig selv - og jeg tænker derfor, at det sagtens kan være dette, som er tilfældet hos jer.
Det er noget, som han vokser fra. Det vigtige er, at I tager det stille og roligt og forsøger at give ham så lidt kontakt, som I nu kan. Det er vigtigt, at I ikke begynder at pludre for meget med ham, eller tager ham op osv. men at i forsøger at signalerer, at det er sovetid og ikke tid til at skulle pludre og være aktiv. På samme måde er det godt, hvis I ikke begynder at tænde lys eller lignende. Hvis I gerne vil sige noget, så kan det være et stille "ssshh-ssshh skat" eller lignende - en beroligende lyd og gerne den samme, som I bruger, hvis han i øvrigt skal beroliges eller trøstes.
I fortæller, at han ofte også sover meget uroligt, og det er også helt normalt for hans alder og udvikling. Ligesom hans sprog udvikler sig nu, så sker der også meget med ham motorisk, og han har naturligt svært ved at ligge stille om natten. Han drejer rundt i sengen, skubber sig ud i et hjørne, triller om på maven, sparker dynen af osv. og han kan endnu ikke finde ud af at komme tilbage i en rar stilling igen. Her er det godt, hvis I kan hjælpe ham med stillingskift, beroligende hænder, give ham dynen på osv. men så vidt muligt uden at tage ham op eller f.eks. give ham sut i munden. Det er vigtigt, at han hjælpes videre med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. I takt med at han motorisk bliver stærkere, vil han også blive bedre til at komme videre i søvnen selv - især hvis han er vant til at sove i egen seng, som han er nu, så hold endelig fast i dette.
I kan overveje, om det ville være en god idé at lade ham sove på eget værelse. Hvis han ligger for sig selv, så vil han ikke forstyrre jer på samme måde og I ville naturligt heller ikke reagere lige så hurtigt på hans lyde, som I naturligt gør nu. Det kan nogle gange gøre, at han lettere finder videre i søvnen selv, ligesom det vil gøre, at I måske får mulighed for at sove mere sammenhængende selv..
I takt med at han spiser mere og mere skemad i løbet af dagen, får mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle og gnaske på, bliver bedre til at drikke vand af kop osv. så vil hans indtag i løbet af dagen naturligt sikre, at han ikke længere behøver amningen midt nat. Det vil sige, at han kan blive ammet kl 23-24, som nu og igen omkring kl 05 tidlig morgen - men derimellem må han gerne begynde at sove uden mælk - det er at sove igennem, når man er 6 måneder, og at putte ham på eget værelse kan måske også hjælpe jer til dette... bare en tanke :)
Jeg håber, at i kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig glædelig jul herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske