Brev:
Dårlig søvn nat
22. december 2022
Alder:
6 mdr.
Dårlig søvn nat
Hej Helen
Jeg har en dreng på 6 mdr, som sover utrolig dårligt om natten. Det har stået på i 1,5 mdr nu. Han vågner om natten, og han kan være vågen mellem 1,5-3 timer. Han er glad og smilende når han vågner. Ligger og leger med sine hænder og pludrer med sig selv. Han har altid ligget i sin egen tremmeseng ved siden af vores seng. Når han ikke er vågen i det lange stræk om natten, så har han brug for hjælp til at blive i søvnen. Det variere lidt, hvor tit han har brug for det, men det er mellem hvert 40-60 minut. Dvs vi er vågne ret meget i lavet af natten, og min kæreste og jeg får ikke særlig meget sammenhængende søvn. Her har han vare brug for lidt tryghed. Nogle gange er det nok lige at nusse ham på kinden, andre gange skal han have sin sut, eller lige op i armene og mærke os. Han er aldrig blevet vugget eller noget, så det har han ikke brug for.
Vi har prøvet at dele natten op mellem os, så han starter ud med at have nattevagten og så midt på natten skifter vi over. Men det virker heller ikke helt. Jeg ammer stadig tre gange om natten. Mellem 23-24, 2-3 og 4-5. Vores dreng vågner helt op ved første amning, når vi har delt os op.
Vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre mere. Vi gik igang med skemad allerede da han var lidt over 4 mdr, for vores sundhedsplejerske tænkte, det kunne være han var sulten. Så det er vi godt igang med, og han spiser og spiser og spiser.
Men han er stadig sulten tre gange om natten. Og spiser virkelig meget ved hver amning.
Vores dag ser sådan her ud:
Kl. 6 - vågner helt op
Kl. 7-7.30 får morgenmad (forskellig typer grød) + vand af kop
Kl. 9 puttes til lur og ammes
Kl. 11 vågner han fra lur
Kl. 11.30 får han grøntsagsmos med kød/fisk og vand af kop
Kl. 13-13.15 får han lidt frugtmos + vand af kop
Kl. 14 ammes og puttes til lur
Kl. 16-16.15 vågner han herefter får han lidt frugtmos og vand af kop.
Kl. 18 grøntsagsmos med kød/fisk og vand af kop.
Kl. 20 ammes og puttes til nat
Kl. 23-24 ammes
Kl. 2-3 ammes
Kl. 4-5 ammes
Det skal lige siges, at han som minimum har brug for hjælp en gang i hver af hans lure i barnevognen.
Jeg synes egentlig, at vi har en fin rytme, men der er noget, der ikke virker for os.
Håber, at du kan hjælpe os.