Svar: Hvordan får vi den bedste søvnstart med en nyfødt

11. november 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære du

Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt bekymret, hvis du med jeres ældste har siddet rigtig meget oppe om natten og generelt har haft en oplevelse af, at jeres dreng ikke sov mere end 20 minutter af gangen. Det kan du naturligt ikke holde til, og slet ikke når du har to børn, som du skal tage dig af....

Børn er dog forskellige, og det er slet ikke sikkert, at lillebror bliver på samme måde. Storebror havde problemer med sit strubehoved, han tabte sig og havde også problemer med silent refluks - og det kan sagtens tænkes, at situationen med lillebror vil blive en helt anden.

Når det er sagt, så er det dog rigtig godt at være forberedt på, at lillebror naturligt også kan få behov for ekstra nærhed og tæt kontakt - og vil sove bedst hos mor eller far - og hvis det sker, hvilket faktisk vil være helt naturligt, så er det en rigtig god idé at købe en vikle eller en bæresele f.eks. en Ergobaby eller en Najell Easy, der kan bruges til børn fra fødslen (fra 3.2 kg). Det var måske et juleønske... Det giver mulighed for, at I kan bære lillebror og give ham den nærhed, som han viser behov for, samtidig med at I kan tage jer af storebror eller lave lidt praktiske ting:)

Det kan også være en idé med en sovepose eller kørepose, som han kan puttes i, når han f.eks. skal sove i barnevogn. Jeg tænker her på f.eks. en Voksi eller igen en Najell kørepose, som omslutter lillebror som en dyne. Det vil gøre, at han vil føle sig holdt og omsluttet, men det vil være af posen og ikke af jeres arme - og det kan gøre det lettere at putte ham fra jeres favn og ned, hvor han skal sove. Den kan måske bruges til og med april måned, afhængig af hvor varmt det bliver.. men det vil være helt okay, den kan bruge igen, når I rammer efteråret og næste vinter:)

Det er super godt, at I har en bedside-crib. Den er perfekt, fordi du kan give ham mælk og derefter putte ham, og du kan ligge ved siden af ham, lægge en beroligende hånd på ham, så han kan mærke dig - og uden at du behøver stå op, hver gang han vågner. Så den skal du bestemt bruge de første måneder, ja så længe han kan ligge i den :)

Du skal forsøge at gøre det til en naturligt ting i jeres hverdag, at du kommer udenfor en dør. At du f.eks. giver lillebror ren ble, mælk, lunt tøj på, putter ham i soveposen og i barnevognen - og så triller I af sted, når storebror f.eks. skal afleveres i vuggestue, hvis I bor i nærheden af vuggestuen, så I kan gå derhen. Så I på den måde gør det til en naturlig ting fra starten for lillebror at sove på denne måde. Hvis I bor længere væk fra vuggestuen, så kan du naturligt ikke gøre dette, men du kan f.eks. stadig godt trille lillebror en tur i barnevognen, når det er tid til at sove til middag, så han på den måde naturligt vænnes til denne rutine.

Det vil være rigtig godt for dig, at du kommer ud at gå en tur dagligt, får lys, frisk luft og oplever noget andet end hjemmets fire vægge. Det er vigtigt for dit psykiske velbefindende, så prøv at gøre dette til en fast rutine:) Er storebror hjemme, så gå en tur i parken, på legepladsen osv. Lad lillebror ligge og sove i barnevognen og lad storebror ...

Annonce

... være med f.eks. på et søskendesæde, med mindre du har en klapvogn, hvor de begge kan være i hver sin del:)

I begyndelsen er det vigtigt, at lillebror ammes, som han viser behov for, og i begyndelsen vil han ofte have behov for amning, både når han har sovet, og også før han skal sove igen. Ofte vil det også virke som om, at mælken flyder direkte igennem ham - så det meste af dagen vil gå med amning, skiftning, amning, putning. Generelt er det dog en god idé at give ham mælk, før han skal sove - det er med til at hjælpe ham godt ind i søvnen, og det er også med til at sikre, at han kan sove et lidt længere søvnstræk, før han vågner, fordi han naturligt er sulten igen. Hvis du vælger at give ham flaske, så skal han også tilbydes mælk før han puttes:)

Det kan også være en overvejelse værd at tilbyde ham sut. Sutten anbefales normalt ikke før amningen er etableret, hvilket ofte vil sige de første ca. 3 uger, hvis alt forløber nogenlunde planmæssigt - men derefter kan det måske godt være en hjælp for jer, hvis han vil tage imod en sut. Det kan også gøre det lettere for dig at flytte ham fra din favn og ned, hvor han skal sove, hvis han kan beroliges med en sut. Det kan være en idé at koble sutten til en klud, der dufter af dig, så det føles som om, at han stadig har lidt af mor med sig ned, hvor han sover, og det dermed er mere trygt for ham.

Med hensyn til uro omkring jer og behovet for ro, når han skal sove, så er det ikke sikkert, at det bliver et problem. Lillebror kan høre storebror, og han er derfor allerede nu vant til storebrors lyde og "larm". Det er derfor meget naturligt, hvis lillebror ikke viser samme behov for stilhed, som storebror viste behov for - allerede i maven får lillebror nogle andre erfaringer, end storebror havde :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Viser det sig, at lillebror har brug for ekstra ro, når han skal sove, så er det rigtig fint, at han igen kan puttes både i barnevognen og også i sin bedside, så han kan sove afsides og dermed sove i lidt mere ro, når storebror og I er i de øvrige rum. En god babyalarm kan bruges, så du stadig kan høre lillebror og reagere på ham, hvis han vågner og giver lyd fra sig - også selvom han ikke altid er i samme rum.

På samme måde skal du tillade dig selv at have gæster en gang imellem. Ligesom det er vigtigt for dig, at du kommer ud og oplever nogle andre ting og prioriterer dette, så lyder det som om, at det også er vigtigt, at du kan have familie og venner på besøg. Det skal du også prioritere. Og igen - hvis lillebror er vant til at sove i barnevognen, så kan I måske gå en tur sammen alle sammen, eller måske kan han nogle gange sove på altanen, hvis I har altan? Er han vant til at sove i sin bedside, så kan han også sove i den, når du har gæster på besøg indendøre... det kan han godt lære, og jeg tænker, at det vil kunne fungere rigtig fint, så I alle trives godt:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre :)

Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god weekend herfra - og dejligt at høre, at du har købt min bog om søvn, tak. Jeg tænker, at du også vil få lidt gode råd med på vejen fra den:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet