Svar: Ændre rytme del 3
5. maj 2021
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring vækning af formiddagslur. Det vil jeg naturligvis også gerne dele lidt tanker omkring :)
Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes. Børn falder naturligt i søvn, når de er trætte, de sover, fordi de har brug for at sove. Og så vågner de naturligt igen, når de har fået den søvn, som de har behov for - friske og veludhvilede.
Og børn har brug for at sove sammenhængende. Med den alder din dreng har nu, så minder hans søvn meget om den søvn, som større børn og voksne sover. Det betyder, at hans søvn skifter mellem forskellige stadier, og hvert enkelt stadie giver ham noget forskelligt. I stadie 1 og 2 øger han sine motoriske færdigheder, og humøret bliver bedre. I stadie 3 og 4 styrkes hans hukommelse og immunsystem, kroppen udskiller væksthormon, muskler og knogler opbygges osv. Derudover er der også REM-søvnen, som er drømmesøvnen, og når vi drømmer, så bearbejdes alle dagens oplevelser. De bliver sorteret og lagret i barnets hukommelse, og derfor siger man, at man "bliver klogere af at sove".
Derfor skal børn ikke vækkes... og når det så er sagt, så er der jo også undtagelser. Og som jeres situation er lige nu, så synes jeg faktisk godt, man kan forsvare at vække ham fra hans formiddagslur.
For det første, så skal han starte i dagpleje, og jeres dagplejer har et ønske om, at han skal begynde at have en rytme, hvor han sover kortest formiddagslur og længere middagslur. Jeg har i mine tidligere svar til dig skrevet lidt om, hvordan dette kan lade sig gøre og vigtigheden af at afkorte formiddagsluren gradvist - og skabe en rytme, hvor han måske sover 1.5 times formiddagslur. Og det holder jeg naturligt fast i. Men at han én dag om ugen vækkes, fordi I skal til motorik, det er okay. Hvis det var hver dag, så nej, men en gang ugentlig, det kan godt forsvares.
Du skal naturligvis også vurdere det ud fra, hvordan han virker, for hvis han bare sover rigtig tungt og bliver ulykkelig over at blive vækket, så er det jo synd for ham og han vil alligevel så ikke have glæde af at komme til motorik. Men hvis han er glad og helt okay med det og nyder at I skal noget nyt, så er det fint :)
Du skriver, at motorik er kl 10, og jeg tænker, at han måske kan få en times formiddagslur, sove fra ca 8.30 til 9.30, og så kan I stadig nå motorikholdet, og det er fint :) Måske kan du putte ham i barnevognen og gå derhen og på den måde forlænge hans søvnperiode lidt mere, hvis der er behov for det. Det må kunne lade sig gøre...
I har ikke kunne gå til noget som helst de sidste 14 måneder. Danmark har været lukket ned på grund af corona-situationen. Der har ikke været nogen mødregrupper, ingen motorikhold, ingen mulighed for at gå til babysvømning og lignende - men nu åbnes der lidt op, og du har været så heldig at finde et hold, hvor I kan gå. Det har både du og din dreng brug for, at I gør. I har begge brug for at få den oplevelse med, og motorik er godt at få styrket. Der er altså flere ting som tæller for at vække ham den ene dag om ugen. Og samtidig kan man jo så håbe på, at det måske også på sigt vil hjælpe ham til en ny rytme med en kortere formiddagslur... så tingene i sidste ende går op.
Det er også vigtigt, at nævne, at det jo ikke er et spørgsmål om at du fjerner søvn fra ham. Når hans formiddagslur bliver kortere, så skal hans middagslur være tilsvarende længere. Hans behov for søvn bliver derfor stadig dækket, men det bliver på lidt andre tidspunkter end tilfældet er lige nu. Det er aldrig et spørgsmål om at fjerne søvn fra barnet, netop fordi søvnen er så vigtig, som den er :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske