Svar: Voldsom gråd og strider imod om natten

23. november 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mikkels mor

Tak for dit brev :)

Du fortæller, at jeres dreng har grædt på denne måde siden han var 4 måneder gammel og du fortæller også, at han er set af både ørelæge og egen læge og ingen har fundet noget, de siger at der ikke er noget galt, han er en glad dreng...

Der kan sagtens være tale om forskellige ting, forskellige årsager - at jeres dreng har grædt i 4, 6, 8 og nu 12 måneders alderen kan sagtens skyldes noget forskelligt. Men vi kan naturligvis godt være enige om, at han ikke skal vågne og græde så ulykkeligt og voldsomt igennem måneder. Jeg vil gerne dele lidt tanker med jer og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker måske kan være en forklaring hos jer...

Du nævner, at I nu har forsøgt med panodil og efter 20 minutter faldt han til ro og faldt i søvn - og det lyder jo faktisk som om, at han har ondt. Spørgsmålet er, hvor han har ondt...

- Ørerne er oplagte at tænke på, men det har I fået tjekket flere gang - og selvom mellemørebetændelse kan opstå fra den ene dag til den anden, så er det måske ikke det.

- Tandfrembrud kan også være en forklaring, så prøv at tjekke jeres drengs gummer...

- Nogle børn har også blærebetændelse, så det gør ondt, når de tisser. Her kan en urinprøve afleveres hos lægen.

- Det kan også være silent refluks, hvor han har mavesyre der står og kører i hans spiserør, uden at der kommer gylp op. Det kan svie voldsomt. Hvis I mistænker dette, kan det være en god idé at drøfte det med lægen, og måske vil jeres dreng have glæde af at få noget syreneutraliserende medicin.

- Smerter fra bevægeapparatet - skulder, nakke, lænd, hofter, ben.. Hvordan er han motorisk, virker han til at kunne have ondt, når han bevæger sig rundt, kunne have låsninger eller lignende, så kan det være en god idé at få en fysioterapeut eller ...

Annonce

... kiropraktor (tal igen med lægen) omkring dette og få sat evt. behandling igang...

Derudover så er der naturligt også hans behov for tryghed, nærhed og behov for at mærke jer tæt på... Hvad gør I, når han græder i op til 3 timer? Lader I ham ligge i hans seng, tager I ham op, går I rundt med ham, sætter I jer med ham eller... Det er helt naturligt, at han har brug for jeres nærhed og tætte fysiske kontakt, og måske vil det hjælpe ham at I sætter jer med ham på skødet, evt i en rokkestol, så I kan sidde på hans værelse med ham i favnen, ved siden af hans seng og blot vugge ham stille og roligt, puttet i dynen.... hvorved han så måske kan puttes tilbage i egen seng og sove videre, fordi det er trygt og godt på denne måde.

Nogle børn har også brug for at sove tæt med mor og far, så måske skal han ind i soveværelset, hvor han hele tiden fornemmer, at I er der. Hvis hans seng kan kobles til jeres seng på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde, så kan han stadig puttes i egen seng, men I kan med det samme lægge en beroligende hånd over på ham og lade ham mærke, at I er der og at han ikke er alene og på den måde få ham videre i søvnen om natten med så lidt aktivitet fra jeres side...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så er der naturligvis også den mulighed, at han har fået en eller anden vane, hvor han igen og igen vågner, fordi I har fået indført nogle rutiner, som han nu savner og derfor igen og igen har brug for - det kunne være hoppen på pilatesbold, bilture om natten, flyttes til slynevugge med motor for at kunne sove, gå i stuen for at se tv eller hvad man som forældre nu kan finde på for at få bare lidt søvn...

Det er svært at vide præcist, hvorfor jeres dreng vågner hver aften/nat og er så ulykkelig og utrøstelig - men jeg håber at mine tanker måske kan hjælpe jer lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!