Svar: Lære at sove selv - 4 mdr.

25. januar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar :) Jeg vil meget gerne uddybe...

Det er helt perfekt, hvis du starter med at amme din datter og derfor naturlig sidder med hende i armene før hun skal sove - og så flytter hende fra dig og ned i seng eller barnevogn, før hun sover helt. Det er vigtigt, at hun ikke puttes vågen, for så bliver hun ked af det, og vil naturligt protestere - i stedet skal hun puttes døsig. Det vil sige der, hvor hun slipper i brystet, du kan se mælk i mundvigene på hende, hun er tydeligt træt, kæmper med at holde øjnene åbne, har en tung vejrtrækning - her lægger du hende fra dig, men står stadig ved hende, så hun kan mærke dig, og så luller du hende i søvn. Hvis hun ligger i barnevognen kan du trille hende lidt, hvis hun ligger i sengen, så kan du lulle hende i søvn med dine hænder på hendes krop :)

Du må derfor gerne sidde med hende, synge for hende og netop lade dine hænder, kærtegn, godnatsang være en fast del af hendes putteritual, det kan følge hende fremover og være en rigtig dejlig måde at sige godnat til dagen på :) Når det er sagt, så er det dog også en god idé, at du ikke begynder at hoppe med hende på en pilatesbold eller lignende, når du sidder med hende - men at sidde med hende i favnen, synge og på den måde hjælpe hende til ro og derefter putte hende fra dig er rigtig fint :)

Da voksiposen fungerer rigtig godt i barnevognen, så må du også gerne bruge denne i tremmesengen. Du skal naturligt være opmærksom på, at hun ikke får det for varmt, så det er vigtigt, at hun ikke har for meget tøj på. Derudover så findes der flere forskellige modeller af voksiposer, og til nogle af dem kan du købe en sommerdyne som ekstra tilbehør. Du kan derfor undersøge, om du kan skifte dynen i posen til en sommerdyne, så den ikke er så varm, når og hvis den skal bruges indendøre...

Du kan også købe forskellige soveposer med og uden ærmer, men posen støtter især omkring krop og ben. Der findes mange modeller f.eks. Voksi SleepSack, og Dreambag by Falkenberg - men du kan også købe billigere modeller fra f.eks. HogM eller Done by Deer... forleden så jeg en i Netto. De varierer naturligt meget i pris og kvalitet, men det kan også være en overvejelse værd. Modellen afhænger dog også af, hvor meget støtte hun har brug for omkring armene for at kunne finde ro - og da du allerde har en voksipose, så tænker jeg, at det vil være et forsøg med den :) Du behøver altså ikke investere i flere forskellige poser...

Du kan også blot forsøge at putte hende med en almindelig babydyne og så stå ved hende og holde hænderne på hende. De fleste børn kan godt sove med en dyne og lærer naturligt at sove ...

Annonce

... på denne måde - ligesom os voksne :) Du kan prøve, om du med dine hænder kan samle hendes hænder arme og hænder på hendes brystkasse og på den måde rent fysisk hjælpe hende med at overgive sig til søvnen og holde sammen på sig selv, så hun ikke ligger og "flagrer". Hvis hun puttes døsig og ikke vågen, så burde det kunne lade sig gøre... :)

Derudover vil det være godt, hvis du kan sikre, at temperaturen i rummet ikke er for høj. Det vil være rigtig godt, hvis I kan sørge for at luft godt ud, før hun puttes, og I går i seng. Soveværelset må gerne være fyldt med frisk kølig luft. Den bedste sovetemperatur vil være 16-18 grader...

For at forebygge vuggedød anbefales det, at man er opmærksom på, at barnet ikke får det for varmt under søvn, og det er også korrekt, at hun derfor skal sove på ryggen og med hovedet drejet skiftevis til højre og venstre side. Når hun begynder selv at kunne vende og dreje sig bevidst, så er risikoen for vuggedød minimal, og hun skal have lov til at lægge sig i den stilling, som hun føler behagelig. I en alder af 4 måneder vil dog dog sandsynligvis være svært for hende at trille tilbage på ryggen, hvis hun er kommet om på siden eller maven, og her er det nødvendigt at du stadig hjælper hende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

At være puttet i en sovepose kan naturligt hjælpe hende med at blive liggende i den stilling, som hun er puttet i, men det kan faktisk nogle gange også irritere for meget. En del børn begynder faktisk i 4 måneders alderen at protestere over svøb og for tæt putning, fordi de netop har brug for at kunne bevæge sig og flytte på sig under søvn, og det skal man naturligvis anerkende :) Du skal altså forsøge at finde balancen mellem at lade hende selv flytte på sig og finde en rar stilling at ligge i og samtidig sikre, at hun ikke sover på maven om natten, så længe hun ikke er i stand til at komme tilbage på ryggen igen på egen hånd :)

Min umiddelbare tanke er derfor, at du enten bruger den voksipose, som I allerede har investeret i eller bruger den babydyne, som hun sandsynligvis puttes med nu og ser om ikke du kan lære hende at finde ro med netop denne. Det vil være godt, at du tjekker hende et par gange, før du selv går i seng, og har hun ændret stilling, så vil det være godt, at du hjælper hende tilbage på ryggen, før du selv sover. Når hun selv kan vende og dreje sig om natten, så er det okay at hun skifter stilling - sundhedsstyrelsen skriver blandt andet "Når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven". Dette er citat fra pjecen til sundhedspersonale om at forebygge vuggedød...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor