Svar: Svært ved at sove, 23 måneder

14. juni 2019

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Noras mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og jeres lille familie - og velkommen til:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Der er, som jeg ser det, flere ting som spiller ind hos jer. For det første, så er der det faktum, at Nora aldrig har lært at sove i egen seng. Hun har nogle rutiner med sig om, at det at skulle sove foregår hos jer, i jeres seng og hun forstår naturligt ikke bevægrundende for, at hun nu skal sove i egen seng på eget værelse...

Hun har også lige nu nogle rutiner, hvor hun er vant til at putning varer 2 timer og består i et ritual, hvor hun ligger og snakker, hopper rundt, leger, mor ligger sammen med hende, far nogle gange osv. Det er sådan det har været, og naturligt derfor det hun søger. Og det er vigtigt, at have respekt for dette, når I forsøger at indføre nogle nye rutiner for hende :)

Det er vigtigt at sikre sig, at hendes puttetidspunkt er rigtigt. I skal gå ud fra, at hun har brug for ca 13 timers søvn i døgnet, og det betyder, at hvis hun sover 1.5-2 timers middagslur, så vil hendes nattesøvn skulle være ca 11 timer f.eks. fra kl 20 til 07. I skal derfor være sikre på, hvor meget søvn hun reelt får om dagen - måske sover hun mere end I tror.. eller måske er udfordringen, at hun måske ikke sover lang nok middagslur og derfor tager en powernap på vej hjem fra vuggestuen eller måske på sofaen, når I er kommet hjem - og så er det faktisk denne søvn, som gør, at I ikke kan putte hende om aftenen.

Det spiller naturligt også ind, at hun er blevet storesøster - stort tillykke med det. Selv hun har klaret det rigtig godt, så er det naturligt svært for Nora at skulle dele mor og far med en anden, og det er svært at forstå, hvorfor hun skal være på eget værelse og sove i egen seng, når lillesøster er i soveværelset. Derfor bliver hun naturligt ked af det, hvis hun føler sig sendt væk, skubbet ud af reden...

Netop puttetidspunktet om aftenen er ofte det tidspunkt, hvor hun som den ældste kan få den fulde nærhed og kontakt. Det er her, at hun kan føle sig hundrede procent prioriteret. I løbet af dagen er lillesøster hjemme, og hun er i vuggestue og i løbet af dagen og aftenen skal hun hele tiden dele jer med den lille ny.. det er rigtig hårdt. Så når hun skal sove og ligger i jeres seng, så føler hun at I prioriterer hende - og det higer hun naturligt mod og holder fast i. Den tid vil hun naturligt ikke miste og derfor er det med til at gøre, at hun protesterer ekstra over at skulle falde i søvn og hele tiden finder på ting, som I skal sammen, fordi det er hendes måde at holde på jer på...

Så, hvad gør I nu... Det er vigtigt, at I forsøger at holde fast i dagsrytmen. Det betyder, at hun skal op til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend, og det er vigtigt, at hun ikke sover mere end 1.5-2 timer til middag - og ikke powernapper sidst på dagen. Og så skal hun ikke puttes før I ved, at hun normalt vil falde i søvn. Det betyder, at hvis hun først sover kl 22, så skal hun ikke ...

Annonce

... puttes før klokken 22. Det er vigtigt, at I putter hende så sent, at I ved at hun med sikkerhed kan sove inden for ca 15 minutter.

Når I så putter hende sent, så skal I gøre det med det ritual, som I gerne vil lære hende og som I ønsker for hende fremadrettet. Det vil sige, at puttes i sin tremmeseng, har sin puttebamse, I sidder hos hende, læser en bog, synger godnatsang osv. alt det som I forsøger nu, men som I fremover gør, når hun tydeligt er parat. Og det er vigtigt at godnatlæsning og sang foregår imens hun ligger i sin seng og ikke hvor I f.eks. er i stuen. Det kan godt være, at hun har brug for at sidde lidt på skødet, få læst historie og derefter så kommer over i sin seng, hvor I så synger godnatsang osv. men det hele foregår ved og i sengen - og når hun tydeligt er parat. I begyndelsen skal I ikke gå fra hende, men netop være der, give hende følelsen af at blive prioriteret, give hende nærheden og gøre hende tryg.

Gradvist skal I så rykke puttetidspunktet frem med ca 15 minutter. Det vil sige, at hun skal puttes 21.45, 21.30, 21.15, 21.00, 20.45 osv. indtil I rammer det tidspunkt, som I kan regne ud vil passe til at sikre hendes søvnbehov ud fra den rytme hun har, hendes middagslur osv.

I vil ikke kunne flytte tidspunktet frem aften efter aften, men skal holde samme tid flere aftener i træk, før I atter kan ændre på tiden. Det vil ofte også være sådan, at I måske i nogle dage har puttet hende kl 21.30 og så er hun en aften pludselig tydeligt træt og parat kl 20.45, hvorfor I så putter hende der, men aftenen efter er hun så først parat 21.15, og så er det så den tid, som I holder fat i et par aftener, før puttetidspunktet atter rykkes frem.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er en forudsætning, at hun stadig kommer op om morgenen til fast tid - det er altså vigtigt, at I ikke tænker "nu sov hun jo først kl 21.30 i går, så hun må hellere sove længe", ligesom det er vigtigt, at hun ikke pludselig forlænger sin middagslur til 3 timer. Det er ikke om morgenen eller om dagen, at hendes søvn skal forlænges, det er om aftenen. Det betyder altså, at hun skal vækkes om morgenen og også af sin middagslur, hvis hun pludselig begynder at forlænge denne.... Normalt skal man jo ikke vække børn! Men dette er en af undtagelserne, og det er vigtigt at gøre sig klart, at det ikke handler om at fjerne søvn fra hende, men netop handler om at hjælpe hende til at få sit søvnbehov dækket på mere hensigtsmæssige tidspunkter.

Og så skal I have tålmodighed. Det tager ofte op til 6 uger at ændre på en rytme, og det er under forudsætning af, at der ikke sker større ændringer undervejs f.eks. sygdom, eller institutionsskift og lignende...

Jeg kan sagtens forstå behovet for at lære jeres datter at sove i tremmesengen og sove i eget værelse, og det er rigtig fint, at I nu vil arbejde på at lære hende dette. Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvordan I hjælper hende, så hun føler sig parat til at sove, når hun puttes, og så hun også stadig føler sig tryg ved at sove :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte