Svar: Søvn og natteamning
15. januar 2019
Alder:
13 mdr.
Kære C.
Tak for dit brev og fine beskrivelse - dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som om, at både du, far og mormor nu arbejder helhjertet på at få lillepigen væk fra amningerne om natten, og det kan jeg godt forstå :) Det er rigtig godt, at både far og mormor gerne vil hjælpe, for der er ingen tvivl om, at hun er en meget brystglad pige - og også en pige, som har et stort suttebehov.
Der er ingen tvivl om at hendes vuggestuestart, øreproblemer og nu astmatiske bronkitis har gjort hendes behov for brystet ekstra stort. Det virker beroligende med brystet, og samtidig letter det ofte også på smerterne fra f.eks. ørerne, når hun dier hos dig. Derfor er det naturligt svært at holde igen og sige nej - men det er rigtig godt, at du holder fast i, at hun nu ikke længere skal ammes, og at hun i stedet skal indtage sit behov for mad og væske i løbet af dagen og aftenen.
Dog ikke om natten - og nej - det er ikke nogen god idé at tilbyde hende vælling eller andet om natten. Det er vigtigt, at hun ikke lærer at skulle spise eller drikke noget om natten, hun skal lære at sove igennem uden noget og netop indtage sit behov dag og aften.
Men hun har brug for eet alternativ til brystet og dig. Hun har tydeligvis et stort suttebehov og når hun ikke sutter på brystet, så sutter hun stadig på dig - så meget, at du lyder til at få sugemærker af det... Og ja, jeg synes det lyder som en mulighed at tilbyde hende en sut. Du kan evt. koble sutten til en slaskedukke, klud eller lignende, så hun på den måde vænnes til at have dette hos sig - og så det tager mere og mere over og erstatter dig. Fordelen ved en bamse, slaskedukke, klud og lignende er, at hun selv kan styre sit behov for dette og den kan følge hende overalt, uanset om det er i vuggestue, hos mormor, hjemme eller hos far, at hun har brug for trøst og ro... Det bliver hendes nye ven :)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at bruge en bamse, klud osv. bevidst. Og derfor er det netop et rigtig godt tidspunkt at introducere dette nu - og så skal du anturilgvis give hende tid til at acceptere dette. Den skal følge hende hele tiden - være med i barnevognen, når I putter på sofaen, når hun er i vuggestue, hos mormor osv. Den skal være der - også når du lige nu ammer hende - så den bare følger med og bliver en helt naturlig del af alt, hvad der foregår.
Når hun søger dig og viser behov for at sutte på dig, så skal du anerkende hendes lyst til at bruge munden. Du kan give hende noget at spise, f.eks. et stykke knækbrød, en tvebak eller lignende, som er lidt hårdt og hvor hun skal tygge og bruge munden lidt for at spise det, så du anerkender behovet for dette. Du kan også tilbyde hende en klapsammenrugbrød, som hun skal bide af, hvis hun har behov for noget mere rigtig mad og det er tidspunktet for dette - og generelt være opmærksom på at stimulere hendes tygge, sutte og gnavelyst ved middagsbordet. Ikke for meget købegrød og moset mad, men mad som stimulerer hende mundmotorisk :)
Det er vigtigt, at hun ikke begynder at have sutten i munden hele tiden. Den skal bruges, når hun søger brystet og sutter på dig - din arm, din kind osv., hvor du fornemmer, at hun har brug for at sutte. Og når der så er ro på, så skal hun tage den ud af munden, lægge den på bordet eller give den til dig. Det er vigtigt, at hun ikke vænnes til at have sut i munden hele tiden, da det blandt andet kan påvirke hendes sprogudvikling.
Jeg forstår godt dine bevæggrunde for ikke at tilbyde sut i 1 års alderen, men hun er nødt til at have et alternativ til bryst og mor... Og sutten kan hun have glæde af, til hun er ca 3 år gammel, så det kan godt være en løsning, selvom hun nu er et år.
Du spørger, hvor lang tid det tager, før hun stopper med at søge brystet - og det er forskelligt. Samtidig afhænger det også af, hvor længe du vælger at amme hende før hun skal puttes om aftenen. Jo længere tid du vælger at amme hende om aftenen, jo sværere kan det være for hende at forstå, hvorfor hun ikke må ammes på andre tidspunkter. Hun søger naturligt det, som hun er vant til og altid har fået og hun kender jo ikke klokken og forstår naturligt ikke, hvorfor der er forskel på kl 20 og kl 02... Og det kan godt forklare, hvorfor du oplever, at det "går ned af bakke". Det kan godt hænge sammen med, at hun er forvirret over, hvorfor hun nogle gange må ammes og andre gange ikke må, og derfor kan det nogle gange være nødvendigt at stoppe helt....
At jeres udfordringer hænger sammen med, at du altid har kysset hende meget - NEJ! Du kan ikke give din datter for meget kærlighed, kys og kram!
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og stort knus til dig fra mig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske