Svar: Hvornår fjernes mælkeerstatningen
19. oktober 2018
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det vil være rigtig godt, hvis I trapper ud af flasken, med den alder jeres datter har nu, og I gør det netop ved at komme mindre og mindre i hver flaske, så i stedet for at hun tilbydes 200 ml, så tilbydes hun 180, 160, 140, 120.. indtil hun helt kan undvære.
Samtidig med dette kan det være en god idé at tilbyde hende et godnatmåltid. For det kan være med til at sikre, at hun ikke vågner kl 05.15, fordi hun reelt er sulten. Et godnatmåltid bør serveres adskilt fra aftensmaden - så hun ikke lærer, at hun kan afvise sin aftensmad og få noget andet, og jeg anbefaler, at man f.eks. adskiller de to ting med et bad.
Et godnatmåltid kan være en portion grød - gerne grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Det kan også være rester fra aftensmaden f.eks. en frikadelle sammen med et stykke rugbrød, eller det kan blot være en banan. Hun kan tilbydes en kop letmælk (lun eller kold) sammen med godnatmåltidet eller blot blive tilbudt vand. Og måltidet erstatter på den måde også flasken.
Derudover vil hun have glæde af en putteklud, sovebamse eller lignende, ligesom det kan være en god idé med en godnatsang eller lidt godnatlæsning. Det vil være rigtig godt, at du introducerer dette nu, så samtidig med at hun nu får sin flaske, så puttes hun også med en klud og en godnatsang og i takt med at du trapper ud af mælken, så har hun stadig sin klud og sin sang. Ritualet ligner på den måde det ritual hun er vant til og føler tryghed ved, den eneste forskel er, at flasken gradvist undværes :) Det er således stadig trygt og genkendeligt at blive puttet :)
Det vil sige, at en aftenrytme kunne se således ud:
Aften kl 17.30-18: Spiser aftensmad, almindelige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som spises med gaffel og fingrene og også stadig mad, som moses, og som spises med en ske. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, får lidt massage osv. for at give ro i kroppen.
Tilbydes et godnatmåltid ca. kl 18.45-19 og får derefter børstet tænder
Flasken trappes ud, og hun puttes til natten ca. 19-19.30... med putteklud, bamse eller lignende, godnatsang osv. som tager mere og mere over.
Sover uden yderligere til næste morgen, hvor dagen så starter med morgenmad...
Jeres datter vil naturligt drømme meget i denne alder, der sker rigtig mange ting, og der er flere krav i hverdagen - og drømmeaktiviteten er særligt stor hen mod morgenstunden. At hun har tendens til at vågne der, kan derfor også skyldes drømme. På den måde kan der godt være tale om en fase, hvor hun lige nu sover mere uroligt, og det kan godt ændre sig igen. Ofte ligger der dog en rolig periode i 16-17 måneders alderen og i 18-20 måneders alderen kommer der så en ny urolig periode med hensyn til søvn :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske