Svar: 2 år og putning

18. april 2018

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der er flere overvejelser, som I kan gøre jer, og jeg vil gerne dele lidt tanker med jer:)

Det er vigtigt, at I sikrer jer, at hans puttetidspunkt er rigtigt. Hvis han altid først sover efter en time, så er det måske fordi, han bliver puttet for tidligt, og hvis I putter ham senere, så vil han måske kunne falde i søvn før... Det kan altså godt være, at han vil være mere parat til at sove, hvis I putter ham omkring kl 19.30-20 og ikke omkring kl 19...

I nævner, at han ofte er meget tørstig, når han kommer i seng - og det kan naturligvis godt være en form for overspringshandling - en måde at holde på jer på og sikre, at I kommer tilbage til ham, så det er en rutine, han ligesom har lært sig. Det kan dog også godt være, at han reelt er tørstig på det tidspunkt. Derfor kan I overveje at give ham en drypfri kop med vand ved sengen, så han selv kan tage sig noget at drikke, hvis og når han har behov for en tår vand. Det kan være en del af hans putteritual at få sådan en kop ved sengen og når det er en drypfri kop, så sikrer det, at han ikke spilder og sengen skal bundskiftes :)

En anden mulighed er, at I tilbyder ham et godnatmåltid som en fast del af hans putteritual. Det vil sige, at hans aftenrytme f.eks kunne se således ud:

Kl ca. 18: Aftensmad, spiser det samme som I andre - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædes, gøres klar til natten med ble, nattøj osv.

Tilbydes et godnatmåltid - det kan være rester fra aftensmaden, det kan være en grød eller måske en portion havregryn med lidt mælk, vand eller mælk af kop. Får derefter børstet tænder.

Puttes i seng kl ca 19.30-20 med godnathistorie som nu...

Ved at skabe en rytme på denne måde, så bliver han naturligt puttet en lille smule senere, og samtidig gør godnatmåltidet, at han føler sig naturligt træt og rigtig godt mæt - og dermed mere parat til at sove - og han behøver måske ikke efterspørge vand, for så har han fået lidt ekstra, før han bliver puttet :)

Hvis I mener at puttetidspunktet er rigtigt, og han blot har brug for at ligge i sin seng for at geare ned, kunne slippe dagen og overgive sig til søvnen, så kan I godt vælge at gå fra ham, når han har fået læst historie - hvis han er glad for at ligge i sin seng, ligger og pludrer og hygger sig med det, så behøver I ikke sidde der og vente på at han sover. MEN hvis han bliver ...

Annonce

... ked af det, viser tegn på utryghed over, at I går fra ham, og han lige nu har brug for at se jer - han er jo startet i børnehave og kan godt derfor have ekstra behov for jer, så er det en god idé at blive der. Dog ikke 1 time - det lyder som lang tid og det er derfor jeg tænker at puttetidspunktet måske ikke er helt rigtigt...

I stedet kan I så bruge det jeg kalder for stryge-tøj-metoden. Det går ud på, at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen. Det er vigtigt, at han kan se jer fra sin seng. Det er vigtigt, at han ikke behøver rejse sig eller stige ud af sin seng, for at han kan se, at I er der.

Når I står i nærheden, så kan I stadig tale med ham. Han kan kalde på dig "mor?!", og du kan svare "ja, jeg er lige her, nat-nat". Du kan også sige til ham, hvad du ønsker "læg dig ned skat, læg dig ned", så han selv lægger sig, og det ikke er dig, der lægger ham ned. Det gør, at han har lettere ved at blive liggende, når han selv gør det. Han kan på den måde lære at sove i sin seng, mens I er der - men I er der på afstand. I ligger ikke sammen med ham eller sidder og holder ham i hånden, I signalerer samtidig, at når han skal sove, så kan han trygt lægge sig til at sove, der sker ikke noget spændende, I passer på ham, og I har noget kedeligt at lave.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mange børn vil ikke gå glip af noget, der er sket så meget spændende hele dagen, og det er svært at give slip - hvad mon far og mor laver, når jeg sover .... Derfor er det vigtigt at vise ham, at I laver noget meget kedeligt, og at I rent faktisk har noget praktisk I skal have gjort, så det er ikke legetid nu, men sovetid.

Stille og roligt kan I så begynde at gå lidt mere til og fra. Lægge tøj på plads i skabet på hans værelse osv. så I har et formål med at gå frem og tilbage, som ikke handler om, at I venter på, at han skal falde i søvn, men snarere handler om at I skal have lavet nogle praktiske ting, hvorfor han ligeså godt kan lægge sig til at sove. Når I går og kommer tilbage, så er det vigtigt, at han ikke ligger og bliver ked af det, I skal ikke være væk så længe, at han når at føle sig alene og dermed utryg.

Døren til hans værelse kan stå på klem, han må gerne høre, at I er der, og I må gerne kigge ind til ham en gang imellem og stadig forsikre ham om at det er okay, at han skal sove nu, at I passer på ham osv.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!