Svar: Søvn og indtryk
2. marts 2018
Alder:
2 mdr.
Kære Ditte og lille Oskar
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere råd :)
Det er ikke særlig rart - hverken for mor eller barn, hvis barnet konsekvent græder sig i søvn, og derfor er det en god idé, hvis man kan forsøge at undgå dette. Når det så er sagt, så er der faktisk nogle børn som konsekvent græder lidt, når de skal sove. Man taler om, at de på den måde lukker overskudsenergi ud - at de er nødt til at græde, være lidt kede af det, før de kan koble helt fra og overgive sig til søvnen, og det lyder som om, at det måske er tilfældet hos jer, at det er det din dreng gør.
Du fortæller, at han er meget opmærksom, følger rigtig meget med i, hvad der foregår omkring jer, og det er dit indtryk, at han suger til sig af oplevelser - og måske derfor ikke altid helt kan fornemme, hvornår det bliver for meget. Og her er det så rigtig vigtigt, at du netop hjælper ham. At du kikker lidt på klokken, og når du kan se, at han har været vågen i længere tid f.eks. et par timer, så tager du beslutningen om, at nu er det sovetid. Her skal du så forsøge at indføre nogle faste rutiner - fordi det vi give genkendelighed og dermed gøre ham tryg.
Faste rutiner vil i denne alder f.eks. være, at du pusler ham, skifter hans ble, giver ham nattøj på osv. Derefter kan du f.eks. svøbe ham og så kan du sætte dig og amme ham, og hjælpe ham med at spise godt og effektivt. Herefter kan du evt. erstatte brystet med en sut, evt. koblet til en klud, og så flytter du ham ned, hvor han skal sove - beroliger med dine hænder, kærtegn osv. Når du gør det samme, hver gang han skal sove, så hjælper du ham til at finde ud af, at det er ved at være sovetid og rutinerne vil være med til at forberede ham og hjælpe ham med at koble fra.
Du må gerne putte ham i barnevogn, slyngevugge, liften osv. Hvad I nu har og bruger. Det kan hjælpe ham at blive puttet under en kaleche eller i en slynge eller lignende, fordi det netop skærmer mod verden, lys og lyd - og dermed hjælper ham med at koble fra. Nogle børn har glæde af at have en putteklud ved ansigtet, evt. koblet med en sut, fordi de også kan putte sig ind i kluden, som derfor også skærmer lidt...
Hvid lyd, livmoderlyd, hjertelyd osv. kan også være en måde at hjælpe ham med at koble fra og finde roen... Men ellers er det ofte, at du gør de samme ting, bruger samme ritual, når han skal sove, og at du putter ham 1-2 steder, så også stedet er genkendeligt og dermed trygt...
Med den alder din dreng har, så vil det gennemsnitlige søvnbehov være 15-16 timers søvn i døgnet. Det er ofte godt fordelt, hvis han kan sove 5-6 timer i løbet af dagen og 10-11 timer i løbet af natten. Og du fortæller, at din dreng ofte sover fra kl 19-07.30, altså 12.5 timers nattesøvn. Det må han naturligvis gerne, men det giver ikke plads til særligt lange lure i løbet af dagen, og det kan naturligvis også forklare, hvorfor han måske har svært ved at sove i dagtimerne, svært ved at overgive sig til søvnen... og generelt virker så aktiv, som han gør. De fleste børn vil i 2 måneders alderen trives med 2-4 lure i løbet af dagen, og hvis din dreng sover 12.5 timers nattesøvn, så vil han samlet kun kunne sove 3-4 timer i løbet af dagen, og det kan faktisk godt være lidt i underkanten. Det kan derfor nogle gange være en idé at arbejde på en lidt længere dagslure og en kortere nattesøvn, med den alder han har.
Jeg har lavet et skema over, hvor meget søvn børn gennemsnitligt har behov for fra 0-18 år, fordelt på dagssøvn og nattesøvn. Artiklen er fra februar 2016 og du finder den i min artikelsamling.
Jeg er bestemt ikke enig i, at jeres dreng skal kunne sove igennem om natten uden at spise. Det er en gammeldags holdning, som desværre har fået en "revival" - men det kan ikke anbefales. Det er meget vigtigt, at du ammer om natten. Du producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin om natten, og hvis du stopper med at amme om natten, så vil din mælkeproduktion gå ned og din amning stoppe. Samtidig er din drengs mavesæk stadig så lille, at han har brug for mange små hyppige måltider fordelt over døgnet, hvis han skal have sit mælkeindtag tilstrækkeligt dækket. Og derfor skal han ammes hen over døgnet. Han kan ikke spring amning over i 12 timer og få sit behov tilstrækkeligt dækket på de resterende 12 timer.
Det vil dog - som jeg også har anbefalet før - være rigtig godt, at du hjælper ham med at spise rigtig godt i løbet af dagen og så arbejder lidt på at hjælpe ham om natten, uden at du hver gang lægger ham til brystet. Han må gerne sove 3-4 timer om natten, hvis han kan, fordi det er godt for både dig og ham med sammenhængende nattesøvn. Der er dog ingen tvivl om, at når hans nattesøvn er så lang som den er, så kan det også nogle gange gøre, at han sover lettere og dermed vågner hyppigere og er mere brystsøgende, så igen - hvis du kan øge hans dagssøvn og afkorte nattesøvnen lidt, så kan det også nogle gange gøre, at hans ikke vil søge brystet helt så meget.
Når han bliver 3-4 måneder, så ændrer hans søvn sig fysiologisk, og det betyder, at du i denne alder kan begynde at arbejde på lidt mere rytme. Men han skal stadig have mælk om natten. Når han bliver omkring 6 måneder, så vil han være i gang med lidt skemad i løbet af dagen, begynder at drikke vand af kop osv. og så vil det være relevant at trappe ud af natamningerne. Det er dog en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han indtager nok mad og mælk hele dagen igennem. At sove igennem når han er 6 måneder gammel vil være 5-6 timers søvn uden mælk - det vil være et realistisk mål foro den alder, og det betyder, at når han er 6 måneder gammel f.eks. vil kunne blive ammet kl 23.30 og så sove til kl. 05, hvor han så vil blive ammet igen. Det er altså noget vrøvl, at han skal kunne sove 12 timer uden mælk - det kan man slet ikke forvente, at han kan før om rigtig lang tid. Og det er rigtig synd, hvis lægen giver dig det indtryk, for så vil du hurtigt føle, at du ikke gør det godt nok. Det er et urealistisk mål, og derfor skal du lytte til dig selv og din gode mavefornemmelse :)
Prøv om du lige nu kan amme ham rigtig godt sen aften, gerne fra begge bryster. Så han fyldes godt op til natten, før du selv går i seng. Prøv om du efter amning kan putte ham lidt på afstand af dig, så han ikke kan dufte din mælk, og sørg for at han ikke selv kan tage brystet i søvne. Når han vågner i løbet af natten, og der kun er gået kort tid siden sidste amning, så prøv om du til at begynde med kan berolige ham med dine hænder, nærhed, evt. en sut. Men læg ham til brystet, hvis du fornemmer, at han er sulten og har brug for din mælk. Og ja, det er ikke meningen, at han skal blive ked af det og nå at vågne så meget op, at du ikke kan få ham videre i søvnen, og I så ender med at være vågne i længere tid om natten... Så må du amme ham, hjælpe ham med at spise mere effektivt igen og så putte ham tilbage i egen seng, når han har spist godt - og så må du håbe på, at han så der kan tage et længere søvnstræk... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske