Svar: Ændret søvnmønster

22. februar 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er helt normalt, at børn i 3-4 måneders alderen begynder at ændre søvnrytme. Mange børn begynder i denne alder af powernappe i løbet af dagen og sover ikke længere så lange lure. Rent fysiologisk begynder jeres drengs søvn at ændre sammensætning nu. I de første måneder skifter han mellem at sove dyb og let søvn, nu begynder hans søvn at indeholde flere stadier og kommer i sammensætning til at minde mere og mere om den måde din søvn er skruet sammen på.

Det betyder at han nogle gange vil falde i søvn og måske blot sove mellem 20-40 minutter, så vågner han pludselig op, græder, klynker, smasker, har brug for en beroligende hånd for at sove videre - han er tydeligt træt og har ikke behov for at komme op, men skal i stedet hjælpes videre i søvnen. Disse opvågninger skyldes, at han har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, og det er dette, du så skal hjælpe ham med. Det gælder også om natten, hvor han på samme måde kan have mange opvågninger, hvor han med dine beroligende hænder skal hjælpes videre i søvnen...

Din dreng er mere opmærksom nu. Han følger tydelig med, bruger sig selv mere både fysisk og mentalt, han drejer sit hoved, følger ting med øjnene. Han begynder at skelne mellem, om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmede. Og denne øgede opmærksomhed betyder ofte, at han let lader sig forstyrre, når han skal spise. Når du ammer ham, så dier han, slipper brystet, kikker på dig, smiler og pludrer til dig, tager fat og dier igen, slipper atter og kikker så efter far, der kommer ind i rummet. Og det er pludselig sjovere at lege og være opmærksom på verden, end det er at spise.

Det betyder, at man især i 3-4 måneders alderen kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem, og det lyder faktisk til at være tilfældet hos jer. Hvis din dreng slatspiser lidt for meget i løbet af dagen, så er han nødt til at søge brystet ekstra om natten. Både for at stimulere dit bryst ekstra og øge din mælkemængde, men også for at sikre sit behov for mælk/væske, som stadig er meget stort. Derfor vil det være rigtig godt, at du om dagen forsøger at holde ham til brystet, hjælper ham med at spise i længere tid og spise mere effektivt, så han får den federe mælk med ud og ikke "slatspiser" for meget :)

Derudover vil det være en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at arbejde på en rutine, hvor han får mælk som en fast del af sit putteritual. Det er vigtigt, at han tilbydes mælk før han sover. Det hjælper ham med at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen og samtidig ...

Annonce

... sikrer det, at han kan sove en lidt længere lur, før han vågner op og har brug for mælk igen.

For at fylde ham lidt ekstra op om dagen, så kan det nogle gange være en god idé at amme ham af to omgange - amme ham, skifte ham og gøre ham klar til putning og så amme ham igen, hvorefter han så puttes. Du må gerne svøbe ham, putte ham i sovepose eller lignende - og først derefter amme ham og putte ham. Det kan hjælpe ham til at holde fysisk sammen på sig selv, finde roen og overgive sig til søvnen.

Og så vil det også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Du skal medtænke at vågen tid skal være aktiv tid, og at han i sine vågne perioder skal aktiveres både motorisk og mentalt, så han er mere parat til at skulle sove, når han puttes igen. Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby, og det er rigtig vigtigt, at du hjælper ham med at bruge sig selv, både motorisk og mentalt. Du skal derfor også være opmærksom på, at han måske ikke altid gaber, fordi han er træt, men godt kan gabe, fordi han keder sig - og at du derfor ikke altid skal putte ham med det samme han gaber, men måske i stedet aktivere ham lidt ekstra og så putte ham 20-30 minutter senere, så du på den måde hjælper ham lidt lidt mere rytme og lidt længere lure i løbet af dagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er helt naturligt, hvis han lige nu ofte ikke er parat til at sove før klokken er 21 eller senere, og der er ingen grund til, at du går i seng med ham tidligere, hvis han ikke er parat til at sove før.. bruger han en time på at falde i søvn og sover han først kl 22, er det ofte helt normalt for alderen, - det afhænger naturligt af hans rytme, hvor lange dagslurene er, og hvor sent han sover sin 3. lur. Men det er helt okay, hvis han har en længere vågenperiode om aftenen og går sent i seng. Nogle børn har også brug for en ekstra 4. lur i løbet af aftenen, og det er naturligvis også okay, hvis det er tilfældet hos jer.

Du skal gå ud fra, at han har brug for ca. 15 timers søvn i døgnet, og hans søvn kan meget fint være sådan fordelt, at han sover 5 timer i løbet af dagen (fordelt på 3 lure) og så sover ca 10 timer om natten f.eks. fra kl 22 til 08... Han skal nok lære at sove omkring kl 20, det kommer hen af vejen i takt med at han bliver ældre - han bliver i stand til at være vågen i længere tid, og hans søvn ændrer sig også lidt hele tiden...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro. Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den gennemgår jeg f.eks. netop søvnen i denne alder, hvad det er der sker, og hvordan I kan hjælpe jeres dreng videre i denne periode :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!