Brev:
Ændret søvnmønster
22. februar 2018
Alder:
3 mdr.
Ændret søvnmønster
Kære Helen
Jeg har en dejlig søn på snart 4 mdr, som er en sund og rask dreng.
Siden han blev født har jeg prist mig heldig over at nætterne hos os var “gode”, dvs jeg kun ammede 1-2 gange om natten, og han ellers sov igennem fra 23-8. Lige indtil for en 3-4 uger siden, hvor tingene ændrede sig.
Indtil da havde vores aftener/nætter set således ud: omkring kl 20-21 fik han nattøj og ren ble på, så ammede vi i sengen og jeg lagde ham over i sin seng. Her lå han sædvanligvis vågen indtil kl ca. 23, ofte med lidt amning og brok imellem, og til sidst måtte vi ofte pakke ham ind i dynen og vugge ham i søvn. Her skreg han som regel de første par minutter, og faldt så i søvn efter alt mellem 5 og 30 min. Men når han så endelig faldt i søvn, sov han som regel 2-3 timer indtil kl 1-2, blev ammet, faldt direkte i søvn igen ved brystet og sov videre i vores seng endnu 2-3 timer til kl 5-6, blev ammet igen og sov så til ca. kl 8. Således var det altså lidt en kamp at få ham til at sove, men når han endelig sov, så sov han godt med få amninger og direkte videre i søvnen igen.
For 3-4 uger siden er han så, til vores store glæde, begyndt jævnligere at være i stand til at falde i søvn i sin egen seng uden “hjælp”. Vi går stadig i seng kl 20-21 og aftenrutinen er den samme, men i stedet for at ligge og brokke sig og skulle vugges i søvn til sidst, er han nu faktisk begyndt de fleste dage at være i stand til at falde i søvn i sin seng efter amning, enten af sig selv eller kun let hjulpet på vej af en stofble, at holde i hånd eller lign. Det er vi selvfølgelig meget glade for. MEN! Han er begyndt at vågne 5-7 gange om natten (jeg er ret døsig om natten af den hyppigt afbrudte søvn så det føles som 20 gange, men det er jeg med på at det ikke er), og går ikke længere nødvendigvis direkte videre i den dybe søvn efter amning. Han ligger uroligt og begynder sommetider også at græde. Jeg lægger ham til hver gang han giver lyd, og det lader dog også til at virke, men kun for en kort periode indtil han vågner igen. Jeg vil skyde på han sover mellem 20 min og max 2 timer ad gangen.
Har du nogen bud på hvad årsagen kan være? Er det bare udvikling? Kan han være sulten? Han falder godt nok i søvn ved brystet (hvilket jeg ikke ville tro han kunne hvis han var sulten) men sover bare ikke så længe ad gangen efter amning, og ret uroligt. Kan jeg gøre noget for at afhjælpe at han sover så kort tid/så uroligt, eller må jeg bare acceptere at det er hans “nye” rutine at vågne og spise så tit om natten? Jeg fuldammer.
Han bliver ikke skiftet om natten, medmindre han har haft afføring, og har selvfølgelig en god tung ble om morgenen, men er helt tør og har aldrig rød numse.
Jeg har ikke indtrykket af at han døjer med maven eller har andre gener, og han er generelt en glad og tilfreds dreng. Om dagen sover han alt mellem 30 min og 3 timer i barnevognen 2 x dagl, som regel 1,5-2 timer, indtil ca kl 17, og resten af aftenen “powernapper” han indtil sengetid. Han spiser ca. hver anden time i løbet af dagen.
Jeg håber du har nogle gode råd med på vejen til en efterhånden ret træt mor, der var vant til at være en mere udhvilet mor :-)