Svar: Søvn 1 mdr. del III

16. februar 2018

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Ditte

Tak for dit brev :) Super flot, at jeres dreng på en uge har taget 500 gram på, ingen tvivl om, at han kan arbejde bedre med brystet når du ikke længere bruger ammebrikker - så godt!

Og når der kommer noget ind, så kommer der jo også noget ud - og det lyder som om, at han tisser en del og desværre vækker sig ved dette. Det er dog ikke meningen, at han skal skiftes hver time, og bleer suger normalt så godt, at han stadig burde føle sig tør på huden, selvom der kommer en lille tissetår. Jeg tænker derfor, at I skal prøve med en anden type ble, for at se om det måske vil gøre en forskel hos jer. Selvom de lyder fine, de bleer I har købt, så kan han godt trives bedre med en anden model...

Virker han frisk og glad? Har han feber? Er urinen klar som vand? Jeg går ud fra, at alt er som det skal være, ud fra det du fortæller, men jeg spørger, fordi du naturligvis skal sikre dig, at han ikke vågner, når han tisser, fordi det gør ondt at tisse.. spædbørn kan faktisk godt få blærebetændelse/urinvejsinfektion, og det er naturligvis vigtigt at sikre sig, at det ikke er tilfældet, for så skal han naturligvis behandles...

Hvis alt er som ...

Annonce

... det skal være, så vil det være rigtig godt, at I forsøger ikke at skifte ham for hyppigt om natten. Det er vigtigt, at I vænner ham til, at han om natten skal sove og at der om natten sker så lidt aktivitet som muligt. Hvis han har afføring i bleen, så skal han naturligvis skiftes, men I skal ikke skifte ham, hvis han kun har tisset. Det er vigtigt, at I allerede nu hjælper ham med at lære, at om natten sover man og om dagen er man aktiv. Det betyder også, at du så vidt muligt ikke skal tænde lys om natten, men forsøge at have en lille natlampe der kun lige lyser nok til at du kan se at amme, at du ikke skal pludre eller snakke med ham osv. Alt det foregår om dagen.

I må gerne bruge en salve på numsen, som kan danne en hinde og dermed sky urinen fra sig, hvis han tisser meget, og hans hud reagerer meget hurtigt på syren i urinen. Der findes forskellige muligheder, prøv at spørge på apoteket om de har noget til babyer, som kan danne en barriere mod urin og afføring...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)

Og dejligt at høre, at I har købt min bog om søvn, tak :) - Jeg håber, at den snart når frem til jer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder