Svar: Søvn 1 mdr. del III
16. februar 2018
Alder:
1 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :) Super flot, at jeres dreng på en uge har taget 500 gram på, ingen tvivl om, at han kan arbejde bedre med brystet når du ikke længere bruger ammebrikker - så godt!
Og når der kommer noget ind, så kommer der jo også noget ud - og det lyder som om, at han tisser en del og desværre vækker sig ved dette. Det er dog ikke meningen, at han skal skiftes hver time, og bleer suger normalt så godt, at han stadig burde føle sig tør på huden, selvom der kommer en lille tissetår. Jeg tænker derfor, at I skal prøve med en anden type ble, for at se om det måske vil gøre en forskel hos jer. Selvom de lyder fine, de bleer I har købt, så kan han godt trives bedre med en anden model...
Virker han frisk og glad? Har han feber? Er urinen klar som vand? Jeg går ud fra, at alt er som det skal være, ud fra det du fortæller, men jeg spørger, fordi du naturligvis skal sikre dig, at han ikke vågner, når han tisser, fordi det gør ondt at tisse.. spædbørn kan faktisk godt få blærebetændelse/urinvejsinfektion, og det er naturligvis vigtigt at sikre sig, at det ikke er tilfældet, for så skal han naturligvis behandles...
Hvis alt er som det skal være, så vil det være rigtig godt, at I forsøger ikke at skifte ham for hyppigt om natten. Det er vigtigt, at I vænner ham til, at han om natten skal sove og at der om natten sker så lidt aktivitet som muligt. Hvis han har afføring i bleen, så skal han naturligvis skiftes, men I skal ikke skifte ham, hvis han kun har tisset. Det er vigtigt, at I allerede nu hjælper ham med at lære, at om natten sover man og om dagen er man aktiv. Det betyder også, at du så vidt muligt ikke skal tænde lys om natten, men forsøge at have en lille natlampe der kun lige lyser nok til at du kan se at amme, at du ikke skal pludre eller snakke med ham osv. Alt det foregår om dagen.
I må gerne bruge en salve på numsen, som kan danne en hinde og dermed sky urinen fra sig, hvis han tisser meget, og hans hud reagerer meget hurtigt på syren i urinen. Der findes forskellige muligheder, prøv at spørge på apoteket om de har noget til babyer, som kan danne en barriere mod urin og afføring...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Og dejligt at høre, at I har købt min bog om søvn, tak :) - Jeg håber, at den snart når frem til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske