Svar: Søvn og vaner - 4 mdr.

6. oktober 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen - og stort tillykke med lillesøster! :)

Det går rigtig godt med søvnen om dagen og jeres datter falder fint i søvn med sin sut og klud og puttes uden større problemer i sin barnevogn. Men om aftenen, har hun svært ved at finde ro, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker omkring dette.

For det første skal du være opmærksom på hendes puttetidspunkt. Mange børn vil i 4 måneders alderen begynde at have en rytme, hvor de går sent i seng. De fleste børn trives med at sove ca 5 timer om dagen og 10 timer om natten, og hvis hun f.eks. starter dagen kl 08 og sover 3 lure dagligt ialt ca 5 timer, så vil hendes puttetidspunkt om aftenen ikke være før kl 22. Hvis I prøver at putte hende allerede kl 20, så vil det derfor naturligt give problemer. Derfor er du nødt til at se på hele hende rytme og udregnede søvnbehov og vurdere hendes puttetidspunkter og dermed parathed for søvn ud fra dette.

For det andet, så er det helt normalt og et helt reelt behov, at jeres datter har brug for brystet 2-3 gange i løbet af aftenen/natten. De fleste børn vil have brug for f.eks. at blive ammet aften, sen aften, nat og tidlig morgen, når de er 3-5 måneder gamle. Og derfor skal du naturligvis amme hende her, men samtidig vil det være rigtig godt, hvis du kan putte hende i egen seng, når hun er blevet ammet, så hun ikke ligger tæt ved dig og kan dufte din mælk og selv søge brystet om natten. Så det er dig, der styrer det lidt...

Du må meget gerne lægge dig i dobbeltsengen og amme hende, når hun skal sove. Og du må gerne lade hende falde i søvn ved siden af dig. Det vil være rigtig godt, hvis du kan nå dertil, at hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Som jeg læser dit brev, så ammer du hende ofte i søvn i dobbeltsengen og lader hende så blive liggende til du selv går i seng - og det må du gerne gøre, så længe du sikrer dig, at hun ikke kan trille ned af din seng og komme til skade. Alt efter hvilken rytme hun har og hendes puttetidspunkt, så vil det være rigtig godt, hvis du ammer hende igen, når du selv går i seng, så hun fyldes rigtig godt op med mælk der, og derefter skal hun så sove i tremmesengen. Hvis I går i seng samtidig om aftenen, vil det derfor være bedre, at du ammer hende og derefter putter hende i egen seng, end at du lader hende falde i søvn ved siden af dig. Og det samme, når hun så er blevet ammet om natten - så vil det også være en god idé at du putter hende tilbage i tremmesengen, hvor hun så sove videre.

Det er rigtig godt, at I oplever at det hjælper at svøbe hende, og dette skal I naturligt udnytte. En stofble er dog nok ved at være for lille, og derfor får hun let bokset sig ud af det, så ...

Annonce

... prøv i stedet at købe et rigtigt babysvøb, eller sy et selv... Svøb er ofte lavet i bomuldsflonel, og det må meget gerne måle 125x125 cm.

Alternativet til et svøb kan med den alder hun har nu også være en sovepose. Det kan være en voksi-pose, duni-duo, slee-bee, drømmepose osv. De fås i mange forskellige kvaliteter og til forskellige priser. Med den alder hun har nu, kan det være nødvendigt at finde balancen mellem at give hende følelsen af at være omsluttet, puttet og holdt, og så samtidig også give hende mulighed for at kunne bevæge sig lidt, - og det giver soveposen lidt mere. Hun bliver jo ældre nu, og får derfor gradvist behov for også at kunne flytte mere på sig - også når hun sover.

Hvis I oplever, at hun virker meget sulten om aftenen/natten, så kan det naturligvis godt skyldes, at hun er blevet det ældre, og er fysisk større nu. Og før I går igang med skemad, vil det være godt at se, om I kan øge hendes mælkeindtag lidt. Det vil sige, at du godt kan prøve at amme hende hyppigere, fordi netop hyppig amning er med til at øge din mælkeproduktion. Du/I kan naturligvis også godt forsøge med en flaske sen aften, hvis I gerne vil vænne hende til flaske.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Modermælkserstatning kan nogle gange godt mætte lidt mere end modermælk, så det kan godt være med til at give et lidt længere søvnstræk først på natten, dertil kommer at flaske kan gives af begge forældre, I ved præcist hvor meget hun drikker, og flasken kan også gives i tremmesengen, så hun kan få mælken der, hvor I ønsker, at hun skal sove. Der kan altså være mange grunde til at vælge en flaske - men, I skal også være klar over, at jo mere flaske I giver hende, jo mere vil mors mælkeproduktion kunne nedsættes, så det afhænger meget af jeres planer og ønsker fremover. Hvis du allerede nu ved, at du ikke ønsker at amme til hun er 1 år, og du gerne vil have at hun skal kunne passes tidligere, så vil det være en god idé at introducere en flaske, fordi I også kan passere det tidspunkt, hvor hun vil acceptere andet end brystet...

Hvis en øgning af mælkeindtag ikke viser sig tilstrækkeligt, så kan det være tid til at begynde med lidt skemad. Det skal dog være meget små mængder, og jeg anbefaler ikke, at I starter om aftenen, men derimod at I starter med smagsprøver om formiddagen eller til frokost. Ved siden af skemaden skal hun tilbydes mælk, som hun plejer. Hvis I starter med skemad om aftenen, så er der en risiko for, at hun får mere urolig søvn, så det kan være bedre at supplere med ekstra mælk om aftenen fremfor grød...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale jer meget mine bøger "Helens bog om børn og mad", "Helens bog om børn og søvn" og måske "Helens bog om amning og flaske"...

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder