Søvn og vaner - 4 mdr.

6. oktober 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvn og vaner - 4 mdr.

Hej Helen :)

Vi er blevet beriget med en dejlig lillesøster. Hun er næsten 4måneder gammel nu. Hun er en glad, sund og rask pige. Hun vejede ikke så vanvittig meget ved fødslen - kun 2700gram (hun blev født 3uger for tidligt ved en meget hektisk/dramatisk fødsel).

Den glade og sunde pige viser sig fra sin bedste side hele dagen, hvor hun spiser, leger og pludrer derud af. Om dagen bliver hun lagt i sin barnevogn med sin sut og sin klud, bliver trillet en smule og så sover hun gladeligt et par timer. Det er tydeligt at se og mærke, at hun godt ved, at når hun får sin sut og sin klud og bliver lagt i barnevognen, at så er det sovetid.

Problemerne kommer hen under aftenen hvor vi skal putte til nat. Grundet den lidt lave fødselsvægt og en omgang ufarlig gulsot, så har hun fra fødslen altid ligget meget hud-mod-hud og derfor også sovet rigtig meget på Vores bryst eller i vores arme. Hun er rigtig tit faldet isøvn ved brystet og desværre kom vi meget hurtigt ind i den onde onde spiral med at skulle vugge hende i søvn.

Den første månedstid sov hun ved siden af mig i sengen og fik bryst så godt som sovende 2-3gange om natten. Efter den måned kom hun op i sin egen tremmeseng ved siden af vores seng. Og her fortsatte den liggende og halvsovende amning så stadig 2-3 gange i løbet af natten.

De sidste to måneder er det så stukket fuldstændig af. Hun bliver puttet i sin dyne - vi vugger hende i søvn og når vi så går i seng ligger vi hende over i hendes tremmeseng. Her sover hun så videre, men ikke i mere end maks en halv time. Så begynder hun at græde og søge efter mit bryst. Til at starte med fik hun det og faldt så til ro igen, men en halv time efter er den gal ...

Annonce

... igen og vi starter forfra.

Det er helt tydeligt at vi har fået skabt nogle rigtig dårlige vaner for aften - og nattesøvn. Brystet er blevet en trøsteting hun søger tryghed og ro ved og hendes seng duer bare slet ikke. Det er kun ved siden af mig i min seng og allerhelst helt oppe i min armhule med brystet i munden hun falder til ro.

Og selv her sover hun helt uroligt. Hendes ben og arme går på hende hele natten lang. De flakker fra side til side og benene sparker og møvler derud af.

Vi har prøvet at svøbe hende og det er hun også helt tydeligt rigtig glad for. Hun smiler og finder tydeligt ro ved det, sekundet hun bliver svøbt. Vi bruger modellen med en stofble. Problemet er bare, at der ikke går meget længe før hun har fået møvlet sine hænder ud af svøbet.

Vi har også forsøgt at tilbyde hende sutten om natten i de situationer hvor hun bruger mit bryst som trøst, men den nægter hun at tage - hun er ellers rigtig glad for sin sut.
Vi har forsøgt at fjerne mig helt fra hende om natten, så det er min kæreste hun ligger med, men det resulterer bare i gråd og absolut ingen søvn. Sekundet jeg så ligger mig ved siden af hende, så finder hun mit bryst og falder til ro.

Vi ved jo udemærket godt at det hele handler om, at vi har fået skabt nogle rigtig dumme og uhensigtsmæssig vaner for nattesøvn, men det store spørgsmål er så nu - hvordan bryder vi dem og får implementeret nogle gode og sunde vaner i stedet? :)

Vi går lidt og overvejer at tilbyde hende en flaske inden sengetid for at hun måske bliver lidt tungere mæt - eller om et par uger hvor hun er over 4måneder, måske tilbyde hende lidt grød inden sovetid.

Vi glæder os meget til at høre dine tanker :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt