Svar: 3 mdr. og skal vugges i søvn
6. oktober 2017
Alder:
3 mdr.
Kære Mor til M.
Tak for dit brev, dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og velkommen til :)
Det lyder ikke som om, at du mangler mælk.. Din dreng har i en alder af 3 måneder fordoblet sin fødselsvægt, og det er super flot! Og de sidste par gange, hvor sundhedsplejersken har vejet ham, bekræfter hun, at han stadig tager fint på, og der er derfor ingen grund til at tro, at han ikke får sit behov tilstrækkeligt dækket hos dig.
Når det så er sagt, så er det dog utrolig hårdt for dig, hvis du skal amme min. hver 2 time, og det fungerer ikke rigtig for hverken dig eller ham. Det ødelægger hans ellers gode rytme, så derfor vil jeg foreslå, at du forsøger at komme tilbage til den rytme, som I havde for ca. 1 måned siden. Det vil sige, at det vil være super godt, hvis du kan lade amning indgå som en fast del af hans putteritual, og hvis du kan amme ham ca. hver 3 time...
Jeg vil også anbefale dig, at du forsøger at amme ham af to omgange. Det kan du gøre på to måder. Du kan vælge at amme ham fra det ene bryst, herefter skifte ham og svøbe ham og dermed gøre ham klar til putning, og så tilbyde ham toppen fra modsatte bryst, før du så putter ham til lur. Eller du kan vælge at amme ham fra det ene bryst og når han har brug for en pause, så tager du ham op, hjælper ham med at bøvse af, og så så lægger du ham til igen, men til samme bryst. Det vil sige, at du kan starte med at amme ham i den traditionelle stilling og undervejs i amningen lægge ham til samme bryst men i tvillingestillingen. På den måde får du fyldt ham ekstra op med mælk.
Det er vigtigt, at han spiser længe fra et bryst af gangen, så hvis han kan die i 20-30 minutter, så er det bedre at han spiser fra et bryst og ikke dier 10-15 minutter fra hver side. Når du ammer fra modsatte bryst, så sikrer du at han får "fløden" med ud, og dermed mere mættende mælk, som både giver ham dobbelthage og elastikker, men som også sikrer en længere og roligere søvn. Hvis du ammer lidt fra det ene bryst og lidt fra det andet, så risikerer du at han får for meget af den "vandholdige mælk", og det giver ekstra uro i maven og ekstra urolig søvn.
Måske vil det også betyde, at han igen vil få tendens til at falde i søvn ved brystet, og det må han gerne.. men gør han det ikke, er det også helt okay. Det vigtigste er, at han bliver rolig og du kan se på ham, at han er parat til at sove og så skal du flytte ham fra din favn lige der, hvor han tydeligt er parat, men ikke sover helt. Stå ved ham, hold dine hænder beroligende på ham, og prøv om du kan lulle ham ind i søvnen i lift, tremmeseng, barnevogn...
Det er rigtig godt, at du forsøger at svøbe ham, - og hvis han er ved at være for stor til svøbet kan du med fordel skifte til en sovepose. Det kan være en voksi-pose, duni-duo, slee-bee, drømmepose osv. De fås i mange forskellige kvaliteter og til forskellige priser. Jeg forstår din ide omkring slyngevugge, men tænker, at I måske på sigt vil have større glæde af at vænne ham til en sovepose, så han igen kan puttes i sin barnevogn og også kan sove ude, selvom vejret nu bliver koldere... Og du kan med fordel skifte ham, putte ham i soveposen og derefter amme ham, før du så putter ham i håb om, at det så kan sikre ham en længere lur :)
Det er super fint med puttekluden og I kan også koble den til en sut, så det bliver hans sutteklud... hvis han vil have den. Den kan være med til at gøre skiftet fra jeres favn og ned hvor han skal sove mindre voldsomt, fordi kluden kan dufte af jer og dermed give ham en følelse af, at I er der...
Du fortæller, at det nogle gange er svært helt at aflæse hans behov - om han f.eks. er mere sulten eller træt og parat til at sove. Og der er her forskel på børn. Nogle børn sender meget tydelige signaler og andre gør ikke. Derfor kan det nogle gange være en rigtig god idé at kikke lidt på klokken og ikke kun på din dreng. Og med den alder han har, vil det ofte være sådan, at han ikke kan være vågen i mere end måske 2-2.5 time af gangen, så skal han puttes igen - det afhænger dog også af, hvor lange lure han sover. For hvis han kun sover 1 time, så vil han naturligt ofte være hurtigere træt igen, end hvis han har sovet 2.5 time eller mere...
Du kan gå ud fra, at han skal sove ca. 15 timer i døgnet og ud fra dette må du forsøge at finde ud af, hvordan hans dagsrytme nogenlunde skal være. Ofte vil det passe rigtig godt, hvis han kan sove 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. I 3 måneders alderen vil mange børn trives med at sove 3 lure dagligt. Der skal være perioder, hvor han sover og perioder, hvor han er vågen og aktiv. Hans spædbarnetid er stille og roligt ved at være ovre - og selvom han er født lidt før tid, så kan det godt være dette du måske mærker nu. At han er mere aktiv, vil kunne være vågen i længere tid, at han har brug for at blive stimuleret lidt ekstra i sine vågne perioder, og derfor er det vigtigt, at du også medtænker aktivitet, leg og oplevelser i løbet af dagen og ikke kun fokuserer på at få give ham mælk og få ham puttet:)
Så nogle gange, når han gaber, så er det måske ikke fordi han er træt, men fordi han keder sig - og så skal han måske aktiveres, leges med, pludres med osv. og så vil han være parat til at sove 20-30 minutter senere - og vil således have lettere ved at falde i søvn, fordi han så er mere parat... Og nogle gange, hvis han ligger og smasker med munden, så kan det også tolkes som behov for at pludre og et øget bevidsthed om at munden netop kan bruges til kommunikation og dermed ikke altid behov for mælk...
Det er naturligt, at han om aftenen gerne dier hyppigt, og at det kan føles som om, at han ligger ved brystet mere eller mindre hele tiden. Det skyldes, at din mælk er mere koncentreret om aftenen, så ved at han dier hyppigt, får han små mængder koncentreret mælk i maven og dermed mere mæthed til natten, hvor han så kan sove lidt længere søvnstræk.
Det er også helt naturligt, at brystet giver ham ro, hvis I er nogen steder eller har gæster, og der sker rigtig meget omkring ham. Små børn på 2 måneder mestrer endnu ikke at lukke lyde ude. De hører alt og har endnu ikke den evne. Som voksne kan vi godt have radioen tændt - høre en sang som vi synger med på, så kommer der noget, vi ikke hører, og så er der noget i radioavisen, som interesserer os, og så lytter vi igen. Den evne til at lukke til og fra har små børn ikke, de hører det hele. Og derfor reagerer han meget på uro, når I er nogen steder, når I har gæster osv. og det er her vigtigt, at du hjælper ham med at blive skærmet og finde ro, ellers kan det blive for meget for ham til sidst, og han kan få ekstra svært ved både at spise og at sove...
Det betyder, at du nogle gange skal gå afsides med ham, amme ham i et soveværelse eller tilstødende lokale, eller at du måske skal putte ham i soveværelset eller i haven, hvor der ikke er helt så højlydt snak, grin, voksne stemmer og uro, netop fordi det hjælper ham med at koble fra og finde roen bedre. Og nogle gange skal du naturligvis bare som du gør - tilbyde ham brystet ekstra, fordi det er tryghed og altid giver ro :)
Jeg vil anbefale dig to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om amning og flaske" :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske