Svar: Nedtrapning af amning, søvn og vintertid

27. september 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og spørgsmål :)

Nu hvor din datter er 6 måneder gammel, vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde at trappe ud af natamningerne og lære hende at sove igennem. Det betyder at hun nu skal kunne sove 5-6 timer uden at få mælk. I løbet af dagen skal hun stadig tilbydes mælk før hver lur, og derudover skal hun tilbydes skemad og mellemmåltider, samt vand af kop.

Det betyder, at en plan for dagen lavet ud fra dine angivne tider kommer til at se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 07-7.30: Havregrød eller anden form for grød, vand af kop.

Ammes og puttes til første lur ca. kl 08-08.30

Formiddag 10: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 2. lur ca. kl 11-11.30

Frokost 13: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og vand af kop.

Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, samt vand af kop.
Ammes og sover dagens 3. lur

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig uden yderligere mælk.

I første omgang, er det vigtigt, at du sørger for at fylde din datter tilstrækkeligt op med både skemad, vand af kop og mælk om dagen, - det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten.

Derudover, er det meget vigtigt, at du arbejder bevidst på at putte hende, før hun sover helt og det betyder, uden at hun falder i søvn med brystet i munden. Det er vigtigt, at hun får din mælk, før hun skal sove, men hun må ikke forbinde det at overgive sig til søvnen med at die hos dig.

Derudover er det vigtigt, at hun lige når at følge med i, hvor du putter hende, og at du putter hende i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover, og ikke længere falder i søvn i din favn eller i din seng. Hvis hun falder i søvn hos dig og flyttes til egen seng derefter, så vil hun vågne op om natten og vil ikke kunne komme videre i søvnen, før hun kommer tilbage i din favn eller i din seng. Det er også godt, hvis hun nu kan sove på afstand af dig - det er naturligt sværere for hende at undvære brystet, hvis hun ligger tæt ved dig, kan dufte din mælk og måske selv søge og finde brystet. Derfor er det vigtigt, at du nu også tager en t-shirt eller lignende på om natten, så det er dig der styrer, hvornår hun ammes.

Hvis du sidder og ammer hende, så er det således vigtigt, at du flytter hende fra din favn før hun sover helt. Hvis du vælger at lægge dig og amme hende, så er det vigtigt, at I når dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover - men bedst er det, hvis hun kan flyttes til egen seng, imens hun når at registrere, at det er der hun puttes. Du kan med fordel koble hendes seng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte jeres senge sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver dig mulighed for at putte hende i egen seng, men stadig være tæt ved hende, og du kan således stadig berolige hende med dine hænder, kærtegn, lade hende mærke, at du er der. Men uden at tilbyde hende brystet.

Når hun vågner og søger brystet om natten, så skal du altså forsøge at hjælpe hende videre med kærtegn, stillingskift osv. og ikke lade hende amme. Hvis du fornemmer, at hun er afhængig af brystet for at sove, så må du tilbyde hende brystet, men det er så vigtigt, at du forsøger igen og igen at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og så lirker du atter brystet ud. Det skal du sandsynligvis gøre flere gange, og det er helt okay.

Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt, og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes og natamningerne derved udtrappes.

Det vil være rigtig godt, hvis du sen aften kan holde dig vågen, amme hende godt, evt. fra begge bryster og derefter putte hende tilbage i egen seng. Og det vil være rigtig godt, at du om natten forsøger at undgå bare ...

Annonce

... at lægge hende til, fordi du bliver for træt. Det vil kræve en indsats at få hende væk fra brystet, men du skal tænke på, at en del af de opvågninger hun har ikke skyldes behov for mælk, men mere nærheden - og den kan hun få via kærtegn og beroligende hænder :)

Når hun bliver 7 måneder, så skal der skæres yderligere ned i antallet af amninger, og det vil her være amningen før morgenluren og amningen om eftermiddagen før den 3. lur som forsvinder. Hendes vågenperioder vil sandsynligvis blive længere, og det betyder, at du i stedet for amning før 1. lur rykker hendes mellemmåltid om formiddagen frem, så det erstatter den nuværende amning. Og om eftermiddagen kan hun få et større mellemmåltid i form af grød med lidt frugtmos, som erstatter amningen her.

Det vil sige at i 7 måneders alderen vil hun skulle ammes tidlig morgen (05), før 2 lur ca kl (11.30) og igen om aftenen (19.30-20) og sen aften (23.30)... Tidspunkterne kan måske rykke sig lidt, fordi hun får længere vågne perioder og måske begynder at kunne nøjes med to lure dagligt, men det kan give lidt idé om, hvad du skal arbejde hen imod.

Med hensyn til at blinke, så er det helt normalt, at små børn ikke blinker. Hvor voksne blinker mellem 10-20 gange i minuttet, så blinker små børn ofte kun 2 gange per minut. Man kan godt nogle gange tænke, at små børns øjne må tørre ud, men deres øjne er mindre end vores, og bliver ikke udsat for støv, snavs osv. som vores øjne gør, og derudover sover børn mere, så deres øjne er lukkede flere timer af døgnet. Babyers øjne fugter også lidt anderledes end voksnes øjne - de første 1-2 måneder græder spædbarnet f.eks. ikke med tårer...

Med hensyn til skift til vintertid, så betyder det at uret skal sættes en time tilbage. Når klokken er 02, så bliver klokken til 01, og det betyder, at vi kan sove en time længere - dejligt!

Nogle børn reagerer ikke på, at vi ændrer på klokken. De har ingen problemer med at skifte, men for andre børn er det sværere - og det er især svært for det, vi kalder lærker. Det vil sige børn, som går tidligt i seng og vågner tidligt om morgenen, og der er som du skriver naturligvis en risiko for, at hun vågner kl 04, hvis hun plejer at vågne kl 05...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil generelt være en god idé, hvis I forsøger ikke at starte agen alt for tidligt. Det vil sige, at hvis hun plejer at vågne kl 05, så lad være med at stå op med det samme, men prøv at trække tiden lidt. Lad hende komme over i jeres seng, ligge og putte lidt der.

Derudover kan det være en god idé at flytte på hendes rytme med ca. 15 minutter af gangen, og det gælder uanset om det er tidspunkter for søvn, aktivitet, eller indtag af mad. På den måde kan du stille og roligt ændre hendes indre ur, uden at det bliver for hårdt og for frustrerende for hende. Det vil sige, at hvis hun er sulten kl 06, fordi hun plejer at få morgenmad kl 07, så kan du give hende morgenmad kl 06.15, dagen efter 06.30, så 06.45 og så klokken 07, som er det tidspunkt, hvor hun normalt spiser på.

Det samme gælder puttetidspunkter, hvor du kan være nødt til at putte hende med 15 minutters ændrede intervaller. Hun kan godt vente 15 minutter med at få mad eller vente 15 minutter på at blive puttet. Og det er bedre at du ændrer lidt af gangen, end at du pludselig kræver, at hun skal holde sig vågen hen time af gangen. Det er for hårdt for hende, så små ændrede skridt over 3-4 dage, vil være rigtig fint.

Nogle gange kan det også være en god idé at indføre et mad før middagslur, fordi badet kan være med til at aktivere hende lidt ekstra og forlænge hendes vågenperiode, så hendes middagslur kommer til at ligge på nogenlunde den tid, som plejer at fungere for jer.

Og om aftenen skal du på samme måde putte hende lidt senere, så hendes rytme stille og roligt kommer til at passe til de nye tider, og det der fungerer for jer. Igen flytte hendes rytme med ca. 15 minutter, så hvis hun plejer at blive puttet kl 20 ,men nu er tydeligt træt og parat til at sove kl 19 (fordi uret er sat en time tilbage), så putter du hende 19.15, derefter 19.30, 19.45 og til sidst kl 20, som er det tidspunkt, hvor hun normalt skal sove.

Du kan vælge at ændre på hendes spiserytme og puttetidspunkter allerede 3-4 dage før vintertiden sætter ind. Du kan dog også vælge at ændre det efterfølgende, når du ser, hvordan hun reagerer. Hvis hun ikke har problemer med rytmen, og det går fint, selvom uret sættes en time tilbage, så er der jo ikke grund til at ændre noget :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin