Nedtrapning af amning, søvn og vintertid

27. september 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Nedtrapning af amning, søvn og vintertid

Hej Helen.

Min datter fylder 7 måneder om ca. 2 uger og så skal vi jo til at trappe ned på amningerne. Hun står dog tidligt op, så er lidt i tvivl om hvilken amning om dagen der skal bibeholdes. En dagsplan kan f.eks. se sådan ud:

Kl.05-06.00. Vågner og vi står op (har en regel om at vi tidligst står op kl.06.00)
Kl.07.00: morgenmad - hirsegrød med sveskemos (spiser ikke meget - nok pga meget mælk om natten)
Kl.08.00-08.45: ammer og sover
Kl.08.45-11.00: leger og spiser frugt
Kl.11.00-12.30 Ammer og sover
Kl.12.30-15.30: spiser en stor portion mos og leger
Kl.15.30-16.15 ammer og sover
Kl.16.15-18.00: leger og evt lidt frugt
Kl.18.00-19.30 stor portion mos og leger
Kl.19.30: nattøj på og ammes
Kl.20.00: sover
Kl.20.30-22.30 vågner og skal ...

Annonce

... ammes igen - sover
Kl.22.30-01.30 vågner og skal ammes - sover
Kl.01.30-03.30: vågner og skal ammes - sover
Kl.03.30-05.00: vågner og skal ammes - urolig søvn
Kl.05.00-06.00: vågner og er tit ved bryst - urolig søvn

Vil tro at hun halvdel af gangene om natten søger brystet pga tryghed og den anden halvdel er pga sult. Hun tager desværre ikke sut - har prøvet med kærtegn og sang, men det er kun brystet der får hende til at falde til ro.

Hvilke 2 amninger om dagen skal jeg starte med at stoppe med?

Og lige et ekstra spørgsmål: hun blinker nærmest aldrig - er det normalt?

Og - har du et godt råd til vintertid? Synes ikke hun sover længere de gange hun er kommet senere i seng. Men hvad gør vi så for ikke at skulle op kl.04-05??

Tak på forhånd :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder