Svar: 3 lure
15. september 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Susanne
Tak for dit brev :)
Når man skal vurdere, om børn trives med den søvn de får, så er man nødt til at se på meget andet end timer og minutter... Nogle børn trives med 4 korte lure, og hvis din dreng har det godt med at sove på denne måde, så er det helt okay. Som udgangspunkt skal du ikke ændre noget der fungerer :)
Du skal blandt andet prøve at vurdere ud fra følgende:
Hvordan virker han, når han vågner af sin lur? Vågner han frisk, glad, smilende, virker han veludhvilet - så må du gå ud fra, at han har fået den søvn, som han har behov for. Men vågner han med gråd, virker pylret, mangler han overskud til at se sig omkring, pludre med dig, tumle og lege - så vil det være rigtig godt, at du arbejder på at forlænge hans søvn om dagen.
Hvordan vokser han? Tager han fint på og vokser han fint i længden. Det er også et sundhedstegn og tegn på, at han trives...
Hvordan spiser han? Spiser han godt og effektivt, når han får flaske, indtager han sit udregnede behov - begynder han at virke interesseret i din mad, følger han med, når du spiser...
Hvordan udvikler han sig? Bruger han sig selv motorisk, triller han, drejer han om egen akse.. Pludrer han, og taler han i dialog med dig, griner han - klukler han helt nede fra maven osv. Det er alt sammen udtryk for, at han har det godt, trives og udvikler sig som han skal...
Sover han samlet det, han har behov for? Det vil i denne alder sige ca. 15 timer i døgnet, og hvordan er hans søvn fordelt. Du skriver, at han ofte puttes ved 19-19.30 tiden, og hvis han så sover til kl 7-7.30 om morgenen, så betyder det jo 12 timers nattesøvn. Det giver naturligt plads til meget kort dagssøvn - samlet vil han kun sove ca 3 timer om dagen, og det vil være naturligt, at han så sover 4 meget korte lure.... Og her skal du så vurdere, om det fungerer eller om han vil trives bedre med en kortere nattesøvn og længere dagssøvn...
Generelt gælder dog, at det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hans lure om dagen varer mindst 1.5 time. Når han sover en lur af den varighed, så er det med til at sikre, at han kommer igennem de forskellige søvnstadier og dermed får en god kvalitet ud af sin søvn. Der er altså en grænse for, hvor korte alle hans lure bør være...
På samme måde er der ofte også en grænse for, hvor lang nattesøvnen kan være. Det vil i denne alder ofte være godt, hvis nattesøvnen varer f.eks. 10 timer og dagssøvnen ca. 5 timer. Hvis nattesøvnen bliver for lang, kan det også betyde at den bliver meget afbrudt, og samtidig kan det gøre at dagssøvnen så bliver for kort. Så der skal helst være en vis balance mellem, hvor meget din dreng sover henholdsvis om dagen og om natten...
Jeg håber, at du kan bruge dette til at få en fornemmelse for, om din dreng får den søvn, som han har behov for, om han trives med 4 lure, eller om det vil være godt, at du hjælper ham til en anden rytme... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske