Svar: 3 lure

15. september 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Susanne

Tak for dit brev :)

Når man skal vurdere, om børn trives med den søvn de får, så er man nødt til at se på meget andet end timer og minutter... Nogle børn trives med 4 korte lure, og hvis din dreng har det godt med at sove på denne måde, så er det helt okay. Som udgangspunkt skal du ikke ændre noget der fungerer :)

Du skal blandt andet prøve at vurdere ud fra følgende:

Hvordan virker han, når han vågner af sin lur? Vågner han frisk, glad, smilende, virker han veludhvilet - så må du gå ud fra, at han har fået den søvn, som han har behov for. Men vågner han med gråd, virker pylret, mangler han overskud til at se sig omkring, pludre med dig, tumle og lege - så vil det være rigtig godt, at du arbejder på at forlænge hans søvn om dagen.

Hvordan vokser han? Tager han fint på og vokser han fint i længden. Det er også et sundhedstegn og tegn på, at han trives...

Hvordan spiser han? Spiser han godt og effektivt, når han får flaske, indtager han sit udregnede behov - begynder han at virke interesseret i din mad, følger han med, når du spiser...

Hvordan udvikler han sig? Bruger han sig selv motorisk, triller han, drejer han om egen akse.. Pludrer han, og taler han i dialog med dig, griner han - klukler han helt nede fra maven osv. Det er alt sammen udtryk for, at han har det godt, trives og udvikler sig som han skal...

Sover han samlet det, han har behov for? Det vil i denne alder sige ca. 15 timer i døgnet, og hvordan ...

Annonce

... er hans søvn fordelt. Du skriver, at han ofte puttes ved 19-19.30 tiden, og hvis han så sover til kl 7-7.30 om morgenen, så betyder det jo 12 timers nattesøvn. Det giver naturligt plads til meget kort dagssøvn - samlet vil han kun sove ca 3 timer om dagen, og det vil være naturligt, at han så sover 4 meget korte lure.... Og her skal du så vurdere, om det fungerer eller om han vil trives bedre med en kortere nattesøvn og længere dagssøvn...

Generelt gælder dog, at det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hans lure om dagen varer mindst 1.5 time. Når han sover en lur af den varighed, så er det med til at sikre, at han kommer igennem de forskellige søvnstadier og dermed får en god kvalitet ud af sin søvn. Der er altså en grænse for, hvor korte alle hans lure bør være...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

På samme måde er der ofte også en grænse for, hvor lang nattesøvnen kan være. Det vil i denne alder ofte være godt, hvis nattesøvnen varer f.eks. 10 timer og dagssøvnen ca. 5 timer. Hvis nattesøvnen bliver for lang, kan det også betyde at den bliver meget afbrudt, og samtidig kan det gøre at dagssøvnen så bliver for kort. Så der skal helst være en vis balance mellem, hvor meget din dreng sover henholdsvis om dagen og om natten...

Jeg håber, at du kan bruge dette til at få en fornemmelse for, om din dreng får den søvn, som han har behov for, om han trives med 4 lure, eller om det vil være godt, at du hjælper ham til en anden rytme... :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder